Gå till innehåll

Rättigheter


Amze

Recommended Posts

Hejsan,

 

Hur får man tag på filmrättigheter?

 

För jag tänkte göra en liten udda biograf som projektarbete där jag visar film som inte är stora blockbusters utan mer independent och mer konstfilm. Jag tänkte då genomföra detta nu i vår eftersom jag antar det tar lite tid att inskaffa rättigheter då det ska vara en öppen visning. Men vart ska jag vända mig för att få tag på filmrättigheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver ju inte nödvändigtvis skaffa rättigheter till, man kan ju faktiskt sluta avtal med filmare som är "independent" där de ger dig tillåtelse att visa upp sina filmer och då blir det ju en Win-Win situation eftersom:

 

A. Deras filmer blir sedda av en publik.

B. Du kan få inneha en andel av intäkterna, alternativt sponsring.

 

Ett snabbare sätt är väl att man låter skaparna själva skicka in sina filmer för visning. I samma ögonblick som de skickar iväg filmen har de givit ett godkännande åt dig att visa upp deras verk (I exempelvis 3 veckor). Gäller att vara tydlig med vad som gäller och att det faktiskt finns ett intresse, annars sitter man ju likförbaskat där med noll filmer att visa upp, eller ännu värre; En tom salong.

 

Kommunikation är jätteviktigt. Ingen part ska behöva känna sig överkörd och parasiterad.

 

Lycka till och kör hårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver ju inte nödvändigtvis skaffa rättigheter till, man kan ju faktiskt sluta avtal med filmare som är "independent" där de ger dig tillåtelse att visa upp sina filmer och då blir det ju en Win-Win situation eftersom:

...

 

Men nu är det ju även de som kör "independent" som "äger rättigheterna" så det förändrar ingenting. Antingen ägs det av ett filmbolag eller av någon enskild producent, som normalt har eget företag och därmed, same same..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...