Gå till innehåll

Bästa tekniken för reklam?


rajtzing

Recommended Posts

Det beror mer på förhållanden som ljudet ska tas upp i, än typen av film du ska spela in i. Allt som oftast kör vi det mesta in i en Zoom H4. Vad som finns i andra änden beror helt på vad/var vi spelar in. Sedan tål det att tänkas på hur ljudet ska låta i den färdiga produkten innan du väljer hur du ska spela in det. Finns tyvärr inget universellt svar på vad som är bäst under reklaminspelningar.

 

En bom-mick jag kan tipsa om är Röde NTG-2. Klyschigt men sant. Billig som fan och sjukt bra kvalité för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vid professionella inspelningar använder man samma saker till allt, det är som tidigare nämnt inte vilken typ film man spelar in som dikterar utrustningen, utan omständigheterna.

Ifråga om myggor så är DPA i det märmaste oslagbara, men de två vanligaste (och klart bästa) sändarna/mottagarna är Lectrosonics och Wisycom.

Att komma med en Röde NTG-2 till en kommersiell inspelning är inte att rekommendera om man vill få mer jobb, men NTG-3 har börjat komma upp sig en del. De två mickarna har inga som helst likheter, förutom att båda är menade att pressa priset.

Vilka mickar som används är lika mycket en smaksak som en fråga om vilka som behövs där och då. Sennheiser MKH416 som exempel, är n äldre mick drån 70-talet, som är väldigt populär bland många (mig inräknat). men den är väldigt begränsad, och låter direkt fan i trängre utrymmen eller lägenheter. Schoepps CMIT5 å andra sidan låter väldigt bra över lag, men kan ha ett lite opersonligt ljud, beroende på vad man är ute efter. DPA's mickar är över lag helt fantastiska, men även de saknar karaktär, vilket gör att de kan bli tråkiga om man enbart använder dem. Sennheiser MKH40/50/60 är förmodligen de absolut mest använda mickarna, och jag har själv alltid med mig mina 40 ifall man hittar nåt kul att spela in. De är gjorda för att kunna kompensera för dålig akustik, vilket ger dem en speciell karaktär som även den inte alltid funkar överallt.

På lägre nivå har vi exempelvis Oktava 012. De är enkla mickar men med begränsningar i diskanten (går dock att modda nåt helt grymt!), men som kan vara helt fantastiska till rätt saker!

Att använda Zoom på en kommersiell inspelning är något man skämtar om. Absolut vanligast är Sound Devices, men även de kan få ett väldigt opersonligt ljud om man inte arbetar mot det. Bäst ifråga om ljudkvalitet är, utan konkurrens, Aaton Cantar X2 (kommer en X3:a inom kort tydligen), men med enbart 6 kanaler in och en prislapp som ett mindre land har den stark konkurrens av exempelvis Zaxcom, Nagra (mindre vanliga idag), och Fostex.

Ifråga om boom skulle jag aldrig jobba med nåt annat än K-Tek, och jag har fortfarande inte hittat nåt alternativ till Rycote ifråga om vindskydd. Inte för att jag letat mig blå precis though :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...