Gå till innehåll

Kameran delar upp klipp, något som vet varför?


Henke80

Recommended Posts

Har köpt en Canon Legria HF G25 och ska bl a filma föreläsningar. Har testat den i veckan men upptäckte nu när jag stoppade i minneskortet i datorn att den har delat upp ett videoklipp, efter ca: 11min, till två videoklipp. Någon som vet varför den gör så? Har aldrig varit med om eller hört talas om det förut. Försökte sätta ihop klippen med det blev ett jump vilket inte är bra. Någon som vet?

 

:l

 

Väldigt tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kameran har fyra olika kvalitéer. Om du filmar högsta är det kanske möjligt att du passerar 4GB-gränsen. Också osäker. Kontrollera hur stor filerna är.

 

OM så är fallet ligger det till så här:

Orsaken är att korten är formaterade i FAT32 (och jag tror inte kameran stödjer något annat, så att formatera annorlunda hjälper dig inte) FAT32 har en gräns på 4GB per fil. Därför gör kameran flera filer inför varje 4GB gräns.

I ditt redigeringsprogram sen så markerar du bara första, sen ska resten komma in automatiskt utan hopp. Detta förutsätter dock att du INTE kopierar ur videofilerna eller förändrar något i mappstrukturen kameran skapar. Detta fungerar smidigt eller mindre smidigt beroende på hur modernt redigeringsprogram man har.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gränsen för mig när den gör en ny fil är 1,90GB.

Jag testade att välja första klippet i redigeringen, direkt från minneskortet, och det funkar på ena men inte andra minneskortet. Men på det andra som det inte funkar har jag tagit bort något klipp. Kanske därför? Så man måste alltid spara klippen på minneskortet för att kunna använda dem i framtiden? Om man inte exporterar allt och sparar direkt.

 

En annan fråga när vi ändå är inne i på minneskort. Kan man rensa det i datorn eller är det bättre att göra det i videokameran? Att formatera varje gång? Och om man rensar allt kommer det då fungera detta med att välja ett klipp så följer de andra med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan lägga över innehållet på hårddisk. MEN du måste bibehålla hela mappstrukturen intakt när du kopierar. Det är upp till redigeringsprogrammet att hitta rätt filer. Skapa en mapp som heter kort1 - lägg kortets PRIVATE mapp där. Kort2 - likadant osv.

Raderar du något inom PRIVATE (som är AVCHD's struktur) så kan du råka ut för att det bli korrupt och redigeringsprogrammet kommer troligen att inte hitta rätt.

 

Du kan välja att konvertera/exportera till ett annat format som inte ligger i en AVCHD-mappstruktur. Sådant tar dock mycket tid. Och fortfarande krävs det att du låter konverteringsprogrammet hitta rätt i en oförändrad mappstruktur. Det krävs givetvis att programmet har har stöd för AVCHD också.

 

Att rensa eller formatera ett kort är alltid bäst att göra det i kameran.

Du kan ta bort enskilda klipp i kameran utan att det ställer till för dig sen. Gör inte detta i explorer/Win eller finder/Mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina svar! Vill bara dubbelkolla och några frågor...så kan man för en gångs skull slipper lära sig av sina misstag (även om jag redan har gjort några) och göra rätt från början. ;)

 

Så när jag har flyttat över hela mappen så kan jag alltså inte radera något klipp i fall det blir något så att redigeringsprogrammet får problem? Man har ju klipp man skulle vilja rensa som man inte vill använda så det är ju tråkigt om man ska behöva ha "skit klipp" som tar plats för att redigeringsprogrammet inte klarar av det.

 

Så jag kan radera klipp i kameran utan att jag får problem när jag har fört över filerna för att sätta ihop längre klipp?

 

Det följde med en skiva när jag köpte kameran som jag trodde enbart var för redigering och eftersom jag har Premiere Pro så brydde jag mig inte om den men såg nu att man kan föra över filer med programmet också. Men det verkar smidigare att föra över hela mappen istället. Tar man via programmet så lägger den mapparna i datum och i mapparna ligger mts och cpi filerna. För den tappar väl inget i kvalité gissar jag hur man än gör? Vet du om det blir samma sak om man lägger över via programmet och raderar klipp sedan..... om redigeringsprogrammet kan få problem då också?

 

Många frågor och det är lördag. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge du använder mjukvara som kan hantera AVCHD så kan du i princip radera klipp som du inte vill ha. Det jag menar är att du inte ska använda Windows explorer / MaOS finder till att hantera filerna. Det är inte byggt för den typen av hantering. Du kan flytta mappen från kortet till hårddisk, det är typ det du kan göra utan att använda annan mjukvara.

 

Det brukar följa med program till kameran för att just hantera videoklippshantering. Använd dem, eller kameran om du måste radera.

Har du redan flyttat minneskortens innhåll till hårddisk bör ni använda mjukvaran för att hantera radering av filer.

 

Manualen borde berätta detta för dig på något sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Har en Canon Legria HF G10 som också delar upp stora videofiler. Brukar aldrig vara något problem att sätta ihop videoklippen i Pinnacle Studio 16 ultimate. Har du provat olika redigeringsprogram?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...