Gå till innehåll

DVD-film blir ryckig på Samsungs LED-tv


Speedster

Recommended Posts

Hej!

 

Jag redigerar fartfylld sportfilm i Adobe Premiere Elements 9, filmar i HD-kvalitet. Sparar filmklipp som h.264 25fps i bredbildsformat.

Sen sparar ner filmerna på DVD och allt fungerar perfekt på datorer och tjock-tv, plasmor, LCD och LED-tv som spelar upp på DVD/Bluray-spelare ... förutom på några av Samsungs nyare LED-apparater.

 

Allt funkar fint förutom när det är snabba objekt i bild, då blir de ryckiga/hackiga för att sen lugna ner sig när de går sakta.

 

Enligt "proffskonsultation" och googling så är det ett problem just på Samsung med deras Auto motion som ställer till det och vill förbättra något som inte är dåligt från början.

 

Någon annan som känner till problemet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom det fungerar på flera andra modeller så är det kanske som du har hört.

 

Det vanliga är väl annars att använda VBR i stället för CBR vid komprimeringen till MPEG2. I VBR kan man ju välja ett högre bit/s värde för delar med snabba förändringar mellan olika rutor och lägre värde för delar med små förändringar. I detta fall hjälper det nog inte enligt ovan. Om du använder H264 så gäller det i ännu högre grad pga ökad komplexitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för tipsen, det är bara att grotta vidare. Det är lite surt att lägga ner massor av tid, och det funkar på 99% tv-apparater och skärmar men inte på en modell, eller kanske flera modeller på ett märke. Jag som producent vill ju att det ska fungera på alla skärmar/tv-apparater utan undantag.

 

Det känns ju som om det är något man/jag missat i produktions/redigeringsledet.

 

Kan det vara för hög bitrate, fast det får väl inte plats mer än det för plats på skivan? Det är en sportfilm på 160 minuter som pressas på en duallayer-skiva.

 

Grundmaterialet är flera "amatör-kameror" i 3-6000 kronors klassen som filmas i högsta möjliga kvalitet, 50i och 50p. Sen redigeras i Adobe Premiere Elements 9 ner till avchd/m2t-filer (för att ha så hög kvalitet som möjligt innan det ska slut renderas) som till sist läggs på rad i timelinen och bränns ner till en dvd. (eller redigeras i senaste riktiga Premiere och pressas när det är slutproduktionen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ett onödigt mellanled där du komprimerar till h.264 innan du sedan komprimerar till DVD MPEG-2. Det kan du förlora kvalitet på.

Alltså detta: "Sen redigeras i Adobe Premiere Elements 9 ner till avchd/m2t-filer (för att ha så hög kvalitet som möjligt innan det ska slut renderas)".

Det steget gör att du inte får "så hög kvalitet som möjligt", snarare tvärtom. Undvik onödiga mellanliggande komprimeringar med "lossy codecs".

 

Eftersom du filmat med 50i och 50p tycker jag du ska dubbelkolla så att du verkligan får interlaced format på DVD-skivan, för om du inte har det kan det bli ryckigt (du förlorar flyt i rörelserna). Se också till att du inte gör deinterlace någonstans i redigeringen. Gäller också att ha rätt "filed order" för om detta är fel kan det verkligen bli ryckigt. 50 i brukar vara "top field first". 50p är progressivt men konvertera det till 720x576 50i när du gör MPEG-2 för DVD-skivan.

 

TV-apparaten gör deinterlace vid uppspelningen så att 50 delbilder per sekund visas om DVD-skivan är interlaced. Är den däremot progressiv (alltså 25 helbilder per sekund) så får du sämre flyt i rörelserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej igen, ursäkta sent svar på svaret.

 

Filmklippen redigeras till AVCHD-video i m2t-format som är 1920x1080. Filmklippen blir 25i och top field först.

(Jag sparar de i högsta möjliga kvalitet, för att välja om jag vill göra DVD eller Blu-Ray i slutändan).

 

Nu har jag sparat och bränt ut som DVD, ser bra ut på min Panasonic-plasma, i datorn mm ... men problem på Samsung Smart-TV.

Dock om man går in i menyn och stänger av funktionen "Motion Plus" helt och hållet, så blir bilden lika bra även på Samsung-tv:n.

 

Enligt "proffs" så är det så att Motion Plus funktionen går in och skapar egna bilder mellan de 25 bilderna per sekund, för att fylla/jämna ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...