Gå till innehåll

Löner och pengar för manusförfattarna?


bylletski

Recommended Posts

Hej. Jag har ställt fråga så många gånger hos olika sidor men har aldrig fått ett riktigt svar för många säger att det inte stämmer. Men i alla fall jag undrar vad en manusförfattare kan tjäna på ett långfilmsmanus i Sverige.

 

Vi säger att jag säljer ett långfilmsmanus till ett stort produktionsbolag i Sverige. Budgeten på manuset är 20 Miljoner säger vi.

 

Då kommer frågan... Vad tjänar jag?

 

Svaren jag har hört är att man får en viss procent mellan 2,5-5% av budgeten som en lön. Sen har jag också hört att man får 10% av säljandet.

 

Men jag har också hört att man inte får 10% av säljandet utan att man investerar en viss procentdel från budgeten. Vi säger att dom erbjuder 5% då tar

jag 3% av investerar 2% i filmen och sen får jag 2% av säljandet. Stämmer detta eller hur går det till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tjänar det som köparen är villig att betala och inte högre än det pris du anger. Eventuella procent utöver det är också en fråga vad du förhandlar fram.

 

Sen är det i regel inte lön, utan betalning för en produkt eller en tjänst.

 

Vill du ha bättre svar än så får du antingen fråga tio-tjugo stycken författare som sålt långfilmsmanus i Sverige och/eller höra med lämpligt fackförbund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du menar att du skulle få mer betalt om du fyller manuset med rymdskepp, mystiskt formade aliens, stora explosioner, biljakter, folkmassor, barn och väldresserade djur?

 

Nej och det var inte det jag sa. Jag försöker bara ställa en fråga här men du ska alltid dra frågan till gränsen som gör mig väldigt irriterad hela tiden som i dom andra threadsen. Min fråga var hur mycket kan en manusförfattare tjäna i runda svängar? 100-200 tusen på att sälja ett manus?

 

Sluta lek hög hela tiden Desiree och sluta vara sån som du är, ändra din attityd för jag ser att du har irriterat många andra här på forumet genom att vara ironisk och jävlig hela tiden med dina svar... Tycker att du inte förtjänar att vara Moderator så som du beter dig. Meningen att du ska hjälpa folk och inte hålla på så som du gör.

 

Nu är jag inte ägare av den här sidan men hade jag varit det så hade jag lagt en block på din ip och gjort ddos attacker 24/7 mot ditt nätverk. Börjar helt seriöst bli så himla trött på dig. Alltid när jag försöker vara trevlig och snäll så lägger du dig i och skriver sånt som gör mig så irriterad så att jag håller på att gå i taket.

 

Jag sa också att jag har hört/läst/ frågat andra om det jag frågade här.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Sluta lek hög hela tiden Desiree och sluta vara sån som du är, ändra din attityd för jag ser att du har irriterat många andra här på forumet genom att vara ironisk och jävlig hela tiden med dina svar... Tycker att du inte förtjänar att vara Moderator så som du beter dig. Meningen att du ska hjälpa folk och inte hålla på så som du gör.

 

Nu är jag inte ägare av den här sidan men hade jag varit det så hade jag lagt en block på din ip och gjort ddos attacker 24/7 mot ditt nätverk. Börjar helt seriöst bli så himla trött på dig. Alltid när jag försöker vara trevlig och snäll så lägger du dig i och skriver sånt som gör mig så irriterad så att jag håller på att gå i taket.

 

Jag sa också att jag har hört/läst/ frågat andra om det jag frågade här.

 

Då är det tur att du inte är ägare, för här blockerar eller attackerar vi inte för sådana trivialiteter.

 

Håll personliga dispyter utanför forumet.

 

Inlägg ska hålla en kamratlig ton och ett vårdat språk för allas trevnad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker Desirée gett dig sakliga och trevliga svar varenda gång, bylletski. Speciellt då du frågar om samma saker hela tiden och samtidigt hintar om att du har intressenter som vill köpa dina manuskript och idéer. I alla fall jag får lite dålig smak i munnen av dina inlägg.

 

Du har ju förresten fått svar här i tre olika trådar du startat:

 

http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/33245-vad-har-jag-som-manusfoerfattare-foer.html

 

http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/33640-arbetet-hemma-som-manusfoerfattare.html

 

http://forum.voodoofilm.org/filmcafe/34495-hur-mycket-kan-man-tjaena-pa.html

 

Desirée har svarat vänligt i vartenda inlägg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej och det var inte det jag sa.

 

Jo, faktiskt. Om du relaterar det du får betalt för ett manus till filmens budget, så blir det en logiskt följd.

 

 

Jag försöker bara ställa en fråga här men du ska alltid dra frågan till gränsen som gör mig väldigt irriterad hela tiden som i dom andra threadsen. Min fråga var hur mycket kan en manusförfattare tjäna i runda svängar? 100-200 tusen på att sälja ett manus?

 

Och jag har svarat:

"Du tjänar det som köparen är villig att betala och inte högre än det pris du anger. Eventuella procent utöver det är också en fråga vad du förhandlar fram."

 

Om du är på jakt efter en specifik siffra och sådan inte går att få, så kommer alla svar som inte är en exakt siffra att irritera dig.

 

 

Sluta lek hög hela tiden Desiree och sluta vara sån som du är [..]

 

Det finns mycket jag skulle kunna svara på det, men jag avstår. Om det gör dig lyckligare så ska jag låta bli dina trådar fortsättningsvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om jag inte skriver särskilt ofta på forumet (Och när jag väl gör det, gör jag det oftast i mitt produktionsbolags namn) så följer jag aktiviteten, då främst i "Kolla min film!" och "Kolla mitt manus!". Jag kan direkt säga att jag inte har något emot dig personligen, och det tror jag inte att andra har heller. Däremot kan jag tänka mig att det blir väldigt frustrerande för människor som försöker hjälpa dig, som t.ex. Désirée, eftersom du ofta är spydig tillbaka.

 

Ett tips till dig är att tänka över ordentligt innan du gör saker som att namedroppa, påstå att du har stora filmprojekt på gång utan några egentliga bevis för det samt ställa frågor som du kan få svar på genom en enkel Google-sökning. Detta är ett beteende som garanterat kommer väcka irritation var du än vänder dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...