Gå till innehåll

Budskapen i manus


bylletski

Recommended Posts

Hej. Jag har märkt att många filmer inte visar budskapen så himla tydligt eller inte har några. Frågade några personer förstod ni budskapet i Rat race, Two and a half men, Evil dead eller Pongo 1 (tecknad). Fick bara svar nej, men dom tyckte att filmerna var bra. Händer det att många manusförfattare sätter sig ner skriver ett roligt manus och får det sålt?

 

Ni kanske förstod budskapen i filmerna? Måste man ha med ett budskap i ett manus eller räcker det bara att storyn är bra? För jag har märkt att det är många filmer som är såna... Det har även John Truby märkt! the master. Han säger ju själv att han inte är intresserad av manusregler... Det finns inga regler för att skriva manus hantverket.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart så behöver inte en film ha ett budskap. Ibland så är en cigarr bara en cigarr.

 

Det som behövs är antingen att någon känner att det är något som han vill förverkliga, eller att någon känner att det går att göra pengar på. Båda två är en bonus men inte nödvändigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Công ty cổ phần đầu tư thương mại và phát triển DVN

Chuyên cung cấp các thiết bị đóng cắt tự động, thi công lắp đặt nhà công nghiệp, cung cấp máy phát điện tự động đảo chiều khi mất điện, bán buôn bán lẻ máy rửa bát.

Hãy đến với dvn.vn để được hưởng các chính sách về giá và hậu mãi tốt nhất.

 

Skitsnack. Det tror jag är ren och skär pseudovetenskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsnack. Det tror jag är ren och skär pseudovetenskap.

 

Eller som jag skulle sagt..

---

Företag aktier handel investeringar och utveckling DVN

Levererar den automatiska omkopplingen utrustning, konstruktion och installation av industriella generatorer ger automatisk vända förlusten av el, partihandel detaljhandel diskmaskin.

Kom till dvn.vn att njuta av prispolitik och god eftermarknadsservice.

 

---

prispolitik.. intressant...

..bah

jevla botspam..

 

admin kan ta bort mitt också, när du ändå är och städar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. Jag har märkt att många filmer inte visar budskapen så himla tydligt eller inte har några. Frågade några personer förstod ni budskapet i Rat race, Two and a half men, Evil dead eller Pongo 1 (tecknad). Fick bara svar nej, men dom tyckte att filmerna var bra. Händer det att många manusförfattare sätter sig ner skriver ett roligt manus och får det sålt?

Söker du efter ett budskap i TV-serien Two and a half men? Då får du leta länge...! Eller tänker du på filmen Three men and a baby?

Självklart sätter sig nån ner och skriver ett roligt manus och får det sålt. Sen kan man ju fundera hur mycket man vill huruvida nån puckad, rolig komedi har så mycket att säga. Kanske finns det något under ytan, kanske gör det inte det.

Sen tycker väl kanske inte jag att det är särskilt asspännande att söka efter budskap i Rat Race eller i Two and a half men/Three men and a baby när det finns så många bättre och mer intressanta filmer att diskutera och fundera på.

Länk till kommentar
Share on other sites

För egen del tycker jag att det är viktigt att jag vet varför jag vill berätta en historia. Oavsett om det är en komedi eller ett nattsvart drama så är mitt syfte - mitt budskap - det jag måste ha fokus på och komma ihåg för att hålla styrsel i historien. Om jag skiftar under historiens gång och istället för att försespråka vikten av blå kaffepannor börjar propagera för gula borddukar, så blir det ingen bra story utan bara en märklig röra.

 

Men om du tolkar in samma sak i filmen, som det jag ville få sagt, det är inget jag kan styra över och alla former av mediakreatörer måste finna sig i att konsumenterna av ens verk ser annat än man själv har tänkt sig. En del ser bara en cigarr när jag hoppats att så mycket mer skulle gå fram, i andra fall så har jag bara tänkt mig en cigarr och hör mängder med djupare tolkningar som jag inte ens varit i närheten av att tänka på.

 

Jag menar, jag vet inte vad författaren av Rat Race vill säga, men jag kan se några olika förslag som att genvägar är senvägar och att du kan köpa vad som helst för pengar, men jag har inga skyldigheter att fundera djupare än att njuta av en rolig film och vara nöjd med det och strunta fullständigt i eventuella budskap. Eller tolka in något helt annat och göra en för författaren frustrerande djupanalys.

 

 

 

P.S.

Det finns ett skäl till att John Truby är konsulent och rådgivare och inte manusförfattare. Han får knappt sina manus sålda. Han har cred som manusförfattare på några avsnitt av 21 Jump Street (1989) och en dokumentär.

Länk till kommentar
Share on other sites

För egen del tycker jag att det är viktigt att jag vet varför jag vill berätta en historia. Oavsett om det är en komedi eller ett nattsvart drama så är mitt syfte - mitt budskap - det jag måste ha fokus på och komma ihåg för att hålla styrsel i historien. Om jag skiftar under historiens gång och istället för att försespråka vikten av blå kaffepannor börjar propagera för gula borddukar, så blir det ingen bra story utan bara en märklig röra.

 

Men om du tolkar in samma sak i filmen, som det jag ville få sagt, det är inget jag kan styra över och alla former av mediakreatörer måste finna sig i att konsumenterna av ens verk ser annat än man själv har tänkt sig. En del ser bara en cigarr när jag hoppats att så mycket mer skulle gå fram, i andra fall så har jag bara tänkt mig en cigarr och hör mängder med djupare tolkningar som jag inte ens varit i närheten av att tänka på.

 

Jag menar, jag vet inte vad författaren av Rat Race vill säga, men jag kan se några olika förslag som att genvägar är senvägar och att du kan köpa vad som helst för pengar, men jag har inga skyldigheter att fundera djupare än att njuta av en rolig film och vara nöjd med det och strunta fullständigt i eventuella budskap. Eller tolka in något helt annat och göra en för författaren frustrerande djupanalys.

 

 

 

P.S.

Det finns ett skäl till att John Truby är konsulent och rådgivare och inte manusförfattare. Han får knappt sina manus sålda. Han har cred som manusförfattare på några avsnitt av 21 Jump Street (1989) och en dokumentär.

 

John Truby är lärare för att lära ut andra manusförfattare!

Länk till kommentar
Share on other sites

John Truby är lärare för att lära ut andra manusförfattare!

Och som sådan är John Truby i samma sällskap som Robert McKee, Syd Field, Blake Snyder och alla andra som skrivit en eller flera böcker om "hur det går till" och lever på det.

 

Här är en intressant reflektion om dessa gurus:

Screenwriting ‘gurus’ [cont'd] | Go Into The Story

 

Citat: "I have never read McKee, Truby, Snyder or most of the other ‘gurus,’ but I have worked with hundreds of students who have. And the net effect of what I experience on the front lines of interfacing with many aspiring screenwriters is too much of an emphasis on structure – and by that they almost always mean plot – causing scripts to suffer: formulaic stories, thin characters, and narrative largely devoid of significant emotional resonance."

 

Och för den som är nyfiken på vad några av dagens gurus predikar (inklusive Truby, McKee, Haugen, Freeman etc.) finns en sammanställning av deras budskap, baserat på vad de själva sagt i sina seminarium, böcker mm. Har några år på nacken men eftersom nämnda personer fortsätter trumma ut samma budskap är det fortfarande rätt aktuellt: screengur - ScreenStyle

 

 

Vad gäller budskap i film;

Ibland är de bara till för att underhålla, oavsett genre. Ibland har de ett skarpare budskap; politiskt, socialt, etiskt/moraliskt osv. eller rent av ett syfte att utbilda. Enligt vissa är det viktigt att inte skriva publiken på näsan med budskapet, men hästar är olika höga. De filmer du nämner är inte precis i kategorin som levererar ett tydligt budskap, imho, så du kanske ska fråga dina vänner om vilka filmer de känner till som HAR ett tydligt budskap, istället för att peka ut enskilda filmer som kan vara svåratydda?

 

Vissa manusregler gäller endast formateringen, som inte har ett dugg med budskapet eller strukturen i berättelsen att göra (oavsett om det är tre akter eller 22 beats eller någon annan indelning). Och budskapet är inte heller knutet till en viss struktur - det genom berättelsen, inte på sidan 24 i "vi möter antagonisten-ögonblicket" som det levereras.

 

Så var du hittar kopplingen mellan Truby, budskap i film samt manusregler? Jag hänger inte riktig med, men du kanske kan förtydliga vad du menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
För egen del tycker jag att det är viktigt att jag vet varför jag vill berätta en historia. Oavsett om det är en komedi eller ett nattsvart drama så är mitt syfte - mitt budskap - det jag måste ha fokus på och komma ihåg för att hålla styrsel i historien. Om jag skiftar under historiens gång och istället för att försespråka vikten av blå kaffepannor börjar propagera för gula borddukar, så blir det ingen bra story utan bara en märklig röra.

QUOTE]

 

Syfte och budskap är inte samma sak.

Varför vill du göra filmen?

Bra Svar: Jag älskar att göra film och jag tror jäkligt starkt på den här idén.

Oroväckande svar: Jag vill att alla som ser filmen ska inse att rasism/sexism/trafficking/Dansbandsmusik etc är dåligt.

Även om man man råkar hålla med filmskaparen så vill ingen bli predikad för på det sättet.

 

Det blir allt som oftast skriva på näsan-filmer där karaktärerna inte är tredimensionella utan symboler för något samhällsproblem som filmskaparen velat belysa.

En bra film ställer frågor vi aldrig tänkte på. En dålig film besvarar frågor vi aldrig ställde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Syfte och budskap är inte samma sak.

Varför vill du göra filmen?

Bra Svar: Jag älskar att göra film och jag tror jäkligt starkt på den här idén.

Oroväckande svar: Jag vill att alla som ser filmen ska inse att rasism/sexism/trafficking/Dansbandsmusik etc är dåligt.

Även om man man råkar hålla med filmskaparen så vill ingen bli predikad för på det sättet.

 

Nja, jag vet inte om jag håller med. Skulle jag skriva filmmanus eller romaner bara för att det är något jag älskar utan att tänka på vad jag skriver och varför? Och vad innebär det att "tro jäkligt starkt på idéen"? Jag menar, idéen är, för mig, själva syftet med historien. Det blir ju rundgång på "syfte". Det är klart att jag skriver för att jag har något jag vill berätta - ett budskap, om man nu ska använda de termerna. Det du kallar du för idén som du tror på?

 

Konsten att berätta handlar ju trots allt om att inte predika och skriva på nästan, fast man har något man vill säga.

 

Precis som du själv skrev:

En bra film ställer frågor vi aldrig tänkte på. En dålig film besvarar frågor vi aldrig ställde.

 

I det ligger ju just det som du vill få sagt med filmen (syftet / budskapet / idéen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...