Gå till innehåll

Realtid inspelning + klipp var 2-3:e sekund


MSLink

Recommended Posts

Jag söker efter en lösning som gör så att man kan spela in filmer direkt till dator och man kan klicka på play/stop knappen i dator var 2-3:e sekund under flera timmar. Det måste vara stabilt, datorn får inte hänga upp sig :) Vill undvika att filma hela tiden och sen måste man gå igenom redigeringsprocessen. Det är bäst om man kan redigera med hjälp av play/stop knappen istället. Kvalitet bör vara H.264. Jag antar att USB är inte tillräckligt snabb för det här lösning? Bättre med FW kabel? Någon som har bra tips här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte hjälpa dig gällande automatisk klippning men du letar efter ett capture card låter det som. Antar att du har en ren output från din kamera för annars är du körd såvida du inte vill använda mjukvaran som kom med din kamera.

USB eller FW räcker inte alls i dagens läge då USB ger dig upp till 480mbit/s och FW ger 400 respektive 800mbit/s. Antingen kör du USB 3 eller Thunderbolt om du har det i datorn eller så får du köpa dig ett instickskort för PCI-E eller något annat om du sitter på en laptop.

Blackmagic har capture cards i deras Intensity serie som passar bra och snålar inte heller på en bra codec. Kan tillägga att du vill ha ett kort som sköter omkodningen själv, annars får din dator stressa och då kan det bli ruskigt instabilt beroende på vad för system du sitter på.

 

Egentligen räcker USB eller FW 800, men H.264 i den bitraten i dagens läge är skräp som råmaterial.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte hjälpa dig gällande automatisk klippning men du letar efter ett capture card låter det som. Antar att du har en ren output från din kamera för annars är du körd såvida du inte vill använda mjukvaran som kom med din kamera.

USB eller FW räcker inte alls i dagens läge då USB ger dig upp till 480mbit/s och FW ger 400 respektive 800mbit/s. Antingen kör du USB 3 eller Thunderbolt om du har det i datorn eller så får du köpa dig ett instickskort för PCI-E eller något annat om du sitter på en laptop.

Blackmagic har capture cards i deras Intensity serie som passar bra och snålar inte heller på en bra codec. Kan tillägga att du vill ha ett kort som sköter omkodningen själv, annars får din dator stressa och då kan det bli ruskigt instabilt beroende på vad för system du sitter på.

 

Egentligen räcker USB eller FW 800, men H.264 i den bitraten i dagens läge är skräp som råmaterial.

 

Tack för att du tog tid. Ja jag ska kika vidare på det här. Jag tror att Blackmagic passar väldigt bra, fast frågan är om det går att koppla med DSLR också? Ska kolla upp det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går om du har en ren HDMI signal annars funkar det inte.

 

Tack för tipset! Sen kom jag på att vissa DSLR har WiFi så man kan koppla den till mobil eller surfplatta. Då kan man styra därifrån typ klicka REC sen stopp sen rec sen stopp.. Då behövs det ingen hårdvara/program utan allt videos spelas in i SD-kort. Undrar om det här lösningen fungerar? Men jag antar att BlackMagic är ändå det bästa lösningen eftersom det konverteras till mindre filformat direkt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska spela in i flera timmar i följd så finns det risk att kameran blir överhettad efter någon timmes inspelning. Dessutom behövs antagligen batterieliminator eller ett gäng extrabatterier.

Kolla därför upp kameran innan och se om andra använt den för längre inspelningar

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du ska spela in i flera timmar i följd så finns det risk att kameran blir överhettad efter någon timmes inspelning. Dessutom behövs antagligen batterieliminator eller ett gäng extrabatterier.

Kolla därför upp kameran innan och se om andra använt den för längre inspelningar

 

Ja det brukar ligga på runt 30 minuter sen blir det avbrott för att kameran behöver vila :) Oftast räcker det med 1-2 minuter. Har kört med Canon 60D till filmning under flera månader utan problem. Livstid blir säkert kortare men ändå får man mycket kvalitet för pengar tycker jag :)

 

Nu vill jag lösa så att det går att filma o klippa var 2-3 sekunder. Helst direkt i kameran och skippa redigeringsprocessen helt och hållet. Visst kan någon stå bakom kameran och trycker på knappen hela tiden men det är inte kul ;) bäst med fjärrkontroll eller vid dator. Det måste finnas en bra lösning på det här som är effektivt. Stabilt också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...