Gå till innehåll

Besök gärna filmbladet.se


bylletski

Recommended Posts

Tycker som jolt_jokern att det är en jättebra idé med mycket potential, men det är en hel del saker som saknas.

 

Främst designen. Den är i princip obefintligt. Det är text och streck. Inte det minsta levande eller tilltalande. Om ni inte kan göra design själva, är det garanterat värt att lägga några slantar på att hitta någon som kan det. Designen ni har för tillfället är avskräckande, och det är synd, för det är en bra sida ni har startat. Kolla även över fonterna, och framför allt loggan en gång till. Inte särskilt proffsigt eller tilltalande. Det är självklart en smaksak, men jag tror att en renare font är att föredra, samt en logga med en font som inte överanvänts i snart tio år.

 

Du bör nog också lägga mer tanke på vinklingen av sidan. Vad är huvudsyftet med sidan? Är det att samla alla nyheter på en sida? Varför då alla dessa sidoflikar? Är det att göra en attraktiv hemsida för svenska filmskapare, oavsett vilken inriktning de har? Skulle absolut inte skada med en liten "Om Filmbladet"-flik på sidan.

 

Sedan har ni också flikar som i sig är bra flikar, men de är tomma. Ni kan inte räkna med att folk ska komma och lägga upp grejer av sig själva. Hitta några manus och lägg upp själva, och börja gör ordentlig reklam för att fler människor ska komma och läga upp manus. Det finns heller ingen information som klargör vilka slags manus ni söker. Söker ni kända manus? Söker ni amatörmanus? Söker ni indie-manus? Söker ni allt? Klargör detta. Och som jag sa tidigare, lägg upp lite manus själva och fortsätt sedan med att göra det. Ni kan inte förlita er på att människor fyller på det själva automatiskt.

 

Feedback-fliken är inte heller särskilt tydlig. Eftersom det även där står "Lägg upp ditt manus!" antar jag att den ska fungera på samma sätt som Voodoofilms sektion där man lägger upp sitt eget manus och får feedback på det. Det skulle dock inte skada att släppa på lite information vad fliken handlar om.

 

Samma sak med annons-flikarna. Speciellt tänker jag på jobb-fliken. Där kan det vara värt att få ett samarbete med någon annan till att börja med. Något rekryteringsföretag som inriktar sig på mediabranschen. Vet inte om det finns sådana. Om det inte gör det kan ni alltid kolla med Arbetsförmedlingen om det finns något intresse att länka deras media-kategori på er sida. Jag vet inte. Tänk kreativt, för det kan inte stå och gapa.

 

Annonser > IIFP. Också otydlig. Ärligt talat har jag ingen aning om vad denna flik handlar om. Den enda informationen som finns är "Lägg till ett filmprojekt!". Ganska öppet med andra ord. Försökte googla IIFP och fick fram "Indian Institute of Financial Planning" och "Identity Integration Feature Pack". Om man kollar riktigt noga står det "Filmbladet - Investera" högst upp. Om fliken försöker få investerare att lägga pengar på filmer (Ingen information om vilka slags filmer. Amatör? Proffs? Lång? Kort?. Bör också klargöras med andra ord.

 

Köp/Sälj är en bra flik som SKA fyllas på av användarna, men den måste marknadsföras om den ska fungera. Ni kanske ska hålla på den tills ni har ordentligt med besökare på sidan. Eller köra hårt på den som dragkrok. Den kan inte stå och bara vara.

 

Den enda fliken jag tycker ni ska stryka helt är "Kändisar" under "Media". En sak om det handlade kända människor inom filmvärlden, och vad de sysslar med som är relaterat till film. Istället är den full med skvaller och annat som jag tror filmintresserade människor inte finner mycket värde i. Efter ett kort besök på den sidan har jag fått reda på att Khloe Kardashien inte är gjord av stål, och att Michelle Dockery har hållt hand med sin nya pojkvän i Venedig. Känns som en miss i målgruppsanalysen.

 

Behövs mer information på flikarna "På G" och "Podcast". Jag förstår ungefär vad du vill ha ut av de flikarna, men inte 100%.

 

Det känns lite som att ni har släppt en TIDIG beta-version av sidan. Det är uppenbart att finns bra tankar, men att det inte lagts tillräckligt med tid på att utveckla dem. Först tänkte jag att du kanske ville ha feedback på ett utkast av sidan, men sedan såg jag att du skrev att den var nylanserad. Nu låter det lite som att jag berättar för dig hur du ska sköta din sida, och så är det inte alls. Jag ger dig bara mina fullt ärliga synpunkter, som var lite för många efter ett så kort besök på din sida. I nuläget skulle jag inte komma tillbaka till den. Jag är dock mycket intresserad att se nästa steg i utvecklingen, för jag tror som sagt att det finns potential här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har bara skummat igenom Eriks inlägg, men jag har nog lite förslag som inte tagits upp.

 

När jag kommer till sidan. Då vill jag se alla nyheter. Inte bara film. Sedan kunna välja på ex. Film, TV och Teknik - Exempelvis. För att finfördela mellan vad jag är intresserad av.

Däremot skulle jag inte göra dessa i en dropdown, i synnerhet inte sådär långt ut på sidan då det gärna försummas då. Visa upp det. Gör det tydligt.

 

Designen, måste ändras på alla fronter.

1. Den är förlegad och saknar all typ av interaktivitet. Det finns ingen välbesökt sida som ser ut så idag.

2. Bannern bör bytas.

3. Typsnitten, även dem, till något som kan tas på allvar.

4. Ikonen som man ser i adressfältet bör poleras.

 

På "Tillagd av" borde ni ha någon slags default som fylls i, om inget annat görs. Annars ser det bara förvirrat ut.

 

Med det sagt, så tycker jag att "content" ser bra ut. Överskådligt och rent, men jag skulle göra texten med datum/tillagd av betydligt mindre, för att det inte ska uppstå förvirring.

Som andra skrivit så är idén god, men utförandet känns inte som en release-version.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska försöka bättra mig.

 

 

Kom på lite saker nu som jag ska göra med sidan och lagt en update på facebook.com/filmbladet

 

Jag söker även 5 personer som kan tänka sig att hjälpa mig på filmbladet. Med att välja nyheter och publicera.

Ska skapa ett forum till hemsidan också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Måste tyvärr behöva säga att sidan ser ut som skit för tillfället :/ Absolut inget illa menat! Men ta en titt på exempelvis siteInspire - Web Design Inspiration för att få lite inspiration och se vilka designtrender som är aktuella. Jag vet att det är svårt med design i början men det kommer!

 

EDIT: För att vara lite mer konstruktiv så gjorde jag ett snabbt, lite halvfärdigt, exempel på hur den skulle kunna se ut.

 

http://i3.minus.com/jmvRMYy52ZAWq.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...