Gå till innehåll

YouTube-TV Show


Gamepost

Recommended Posts

Vad säger lagen om vad?

 

Upphovsrätten gäller oavsett vad du önskar göra eller ditt syfte.

 

 

Det var uppenbarligen inte det jag menade, jag menar kan andra göra samma "tema" utan att bli stämda för kopiering av ide? Andra exempel kan vara "Jackass", kan folk göra nästan samma sak fast med annat namn och ladda upp till YouTube?

Länk till kommentar
Share on other sites

"teman" och "idéer" är inte skyddad av upphovsrätten. Men visst skulle du kopiera namn, repliker, hela händelseförlopp etc. hade det vart en sak, och inget jag skulle rekommendera.

Inom den kommersiella världen händer det hela tiden, att man kopierar idéer. Som mest får man massa kritik, mycket mer går inte att göra.

 

På väldigt lång sikt så kanske någon kan tycka att du inkräktar på någons "idé" .....men med tanke på att t.ex. Catfish själv ligger i rättslig tvist och blivit kritiserad för att vara fake, och du inte kommer sälja miljoner kopior och tjäna miljontals pengar så, nej, skulle inte tro att det är någon som helst fara. Jackass... görs väl redan av tusentals kan jag tycka. Som sagt en idé är inte skyddad.

 

Det lagtexten tar upp utöver upphovsrätten, är att om man skapar något så att det gör skada mot någon annan privatperson, kränker etc, (och EU-lagar säger även organisation) så kan någon stämma er. Det behöver inte innebära att de vinner.

Länk till kommentar
Share on other sites

"teman" och "idéer" är inte skyddad av upphovsrätten. Men visst skulle du kopiera namn, repliker, hela händelseförlopp etc. hade det vart en sak, och inget jag skulle rekommendera.

Inom den kommersiella världen händer det hela tiden, att man kopierar idéer. Som mest får man massa kritik, mycket mer går inte att göra.

 

På väldigt lång sikt så kanske någon kan tycka att du inkräktar på någons "idé" .....men med tanke på att t.ex. Catfish själv ligger i rättslig tvist och blivit kritiserad för att vara fake, och du inte kommer sälja miljoner kopior och tjäna miljontals pengar så, nej, skulle inte tro att det är någon som helst fara. Jackass... görs väl redan av tusentals kan jag tycka. Som sagt en idé är inte skyddad.

 

Det lagtexten tar upp utöver upphovsrätten, är att om man skapar något så att det gör skada mot någon annan privatperson, kränker etc, (och EU-lagar säger även organisation) så kan någon stämma er. Det behöver inte innebära att de vinner.

 

Tack! Detta hjälpte jätte mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...