Gå till innehåll

Olovlig lockelse


Frida9011

Recommended Posts

Det absolut viktigaste du kan göra för att få första intryckte betydligt positivare är att följa manusstandard. Testa Celtx, det är gratis. Att läsa ett manus som inte är korrekt formaterat är väldigt jobbigt. När dessutom vänstermarginalen hoppar runt blir resultatet ett svårläst virvar. Så, följ standard. Det finns en del att läsa om det här på Voodoo film: Filmmanus och dramaturgi

 

Sen undrar jag, är manuset de tre första sidorna på en längre historia? Du skriver inget om att det inte är avslutat, men historien slutar väldigt obegripligt mitt i. . . Det skulle vara intressant att veta vad du tänkt dig för längd.

 

Hur syns det att Vincent är vampyr? Om det syns, borde andra reagera. Om det inte syns, så vet inte vi det heller. Det är en väldigt bra tumregel att tänka på när man skriver filmmanus att bara skriva sånt som syns och hörs.

 

Det är ganska tydligt vad det är för situation som det hela utspelas i, men förtydliga viktiga karaktärsdrag på personerna istället för hårfärg och ögonfärg, som är begränsande vad det gäller val av skådespelare och antaligen inte alls detaljer som för historien framåt. Viktigare är kanske hur personen för sig och beter sig - blyg, öppen, pilsk, klumpig t ex.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Désirée för ditt svar! Ja precis, det är en längre historia, faktum är att det är en bok jag nu testar göra om till filmmanus. TACK för dina råd!

 

Ingen orsak. Det är bara trevligt om jag kan hjälpa till.

 

Att testa att göra en bok till filmmanus kan vara spännande, men tänk på att du får ett resultat som inte går att sälja (om du inte skulle äga rättigheterna förståss). Som övning fungerar det alldeles utmäkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ingen orsak. Det är bara trevligt om jag kan hjälpa till.

 

Att testa att göra en bok till filmmanus kan vara spännande, men tänk på att du får ett resultat som inte går att sälja (om du inte skulle äga rättigheterna förståss). Som övning fungerar det alldeles utmäkt.

 

Tacksam för hjälpen. :)

Det är en bok jag själv skrivit, (nästan färdigskriven) men som jag blev sugen att testa göra om till filmmanus. Hittills har jag RIKTIGT kul, och det är härligt att vidga sin vyer och testa på något nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée sammanfattade bra vad jag tyckte också, exempelvis om formatet.

 

Dina beskrivningar av människor och ting tenderar att bli väldigt omfattande, men fattiga.

 

"Whitemore House" skulle kunna vara "en dekandent patriciervilla", eller visa "överdådiga romerska fresker, dyrt dekorerat med färska blommor." etc. Om det är en viktig plats, ge det lite karaktär, jämfört med "ett stort hus i vit tegelsten". Mina exempel är kanske inte de bästa, poängen är att vara kärnfull; uttrycka sig visuellt och engagerande - men i korta, lättlästa ordalag.

 

Om du beskriver att Vincent är en vampyr bör du göra det på ett sådant sett att det framgår om det är visuellt så att även publiken kan se det, eller om det är för läsarens kännedom - att det kommer framgå längre fram i manuset.

 

Exempelvis:

"En bländande TANDRAD visar något stora hörntänder. Han är en 500 år gammal vampyr i en 27-årig människokropp."

Eller

"Han är en vampyr, men döljer sin sanna natur ett tag till."

eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée sammanfattade bra vad jag tyckte också, exempelvis om formatet.

 

Dina beskrivningar av människor och ting tenderar att bli väldigt omfattande, men fattiga.

 

"Whitemore House" skulle kunna vara "en dekandent patriciervilla", eller visa "överdådiga romerska fresker, dyrt dekorerat med färska blommor." etc. Om det är en viktig plats, ge det lite karaktär, jämfört med "ett stort hus i vit tegelsten". Mina exempel är kanske inte de bästa, poängen är att vara kärnfull; uttrycka sig visuellt och engagerande - men i korta, lättlästa ordalag.

 

Om du beskriver att Vincent är en vampyr bör du göra det på ett sådant sett att det framgår om det är visuellt så att även publiken kan se det, eller om det är för läsarens kännedom - att det kommer framgå längre fram i manuset.

 

Exempelvis:

"En bländande TANDRAD visar något stora hörntänder. Han är en 500 år gammal vampyr i en 27-årig människokropp."

Eller

"Han är en vampyr, men döljer sin sanna natur ett tag till."

eller liknande.

 

Hur menar du med fattiga beskrivning av människor och ting, daac? Mer förklaring om beteende/personlighet?

Tack för alla råd! Som sagt mitt första manus så oerhört tacksam för era svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Så i ena fallet med huset och scenen där tyckte jag miljöbeskrivningen var för torftig, medan karaktärsbeskrivningarna var rika på detaljer om utseende - men fattiga på beskrivning om hur de förde sig, vilka intryck de gav och ...vilka karaktärer de var.

 

Jag försökte illustrera det med några exempel, som uppenbarligen inte hittade fram. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så i ena fallet med huset och scenen där tyckte jag miljöbeskrivningen var för torftig, medan karaktärsbeskrivningarna var rika på detaljer om utseende - men fattiga på beskrivning om hur de förde sig, vilka intryck de gav och ...vilka karaktärer de var.

 

Jag försökte illustrera det med några exempel, som uppenbarligen inte hittade fram. ;-)

 

Okej. Tack för feedbacken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur menar du med fattiga beskrivning av människor och ting, daac? Mer förklaring om beteende/personlighet?

Tack för alla råd! Som sagt mitt första manus så oerhört tacksam för era svar!

 

Jag tror att vad daac försökte beskriva var att du bör ge ett målande intryck av vad det är för plats man kommer till. När du stiger ut vagnen och tittar upp på huset, hur skulle du beskriva det för någon annan? Och så gör om det i manusform.

 

Väg denna:

 

"När damen steg ur vagnen möttes hon av ett stort hus i tegel"

 

mot:

 

"När damen steg ur vagnen möttes hon av en dekandent patriciervilla med överdådiga romerska fresker, dyrt dekorerat med färska blommor. Det var tänt i alla fönster och på bottenvåningen syntes ett hav av festklädda människor genom de stora fönstren."

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att vad daac försökte beskriva var att du bör ge ett målande intryck av vad det är för plats man kommer till. När du stiger ut vagnen och tittar upp på huset, hur skulle du beskriva det för någon annan? Och så gör om det i manusform.

 

Väg denna:

 

"När damen steg ur vagnen möttes hon av ett stort hus i tegel"

 

mot:

 

"När damen steg ur vagnen möttes hon av en dekandent patriciervilla med överdådiga romerska fresker, dyrt

dekorerat med färska blommor. Det var tänt i alla fönster och på bottenvåningen syntes ett hav av festklädda människor genom de stora fönstren."

 

Yes, har gjort om lite ändringar nu sen era råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Utmaningen i manus är att hitta en balans mellan målande beskrivning och enkel, knastertorr framställning. Kärnfull!.

 

I will do my best! Eftersom jag tycker detta är riktigt riktigt kul är det något jag känner jag vill göra, och inte bara skriva böcker. Det är ju en liiiten skillnad på bok och manus ;) Men övning ger färdighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, det kan vara hur skoj som helst! Men också jäkligt kämpigt ibland. Kämpa på.

 

Vet inte vem som myntade det, men det är rätt träffande - något i stil med "Att skriva ett långfilmsmanus är som att skriva en haiku på 120 sidor".

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, det kan vara hur skoj som helst! Men också jäkligt kämpigt ibland. Kämpa på.

 

Vet inte vem som myntade det, men det är rätt träffande - något i stil med "Att skriva ett långfilmsmanus är som att skriva en haiku på 120 sidor".

 

Haha?!! Okejdå! Men utmaningar är kul. Får väl hoppas på- och se om det blir något bra utav det i slutändan med massor av vilja, omskrivning och kamp. *Ding Ding Ding Ding*

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Var svårt att säga på så lite som fanns att bedöma, men jag skulle läst vidare i varje fall =)

Formmässigt så finns det folk som kan hjälpa dig bättre än jag, men det var svårt att se filmen framför mig när du hela tiden skriver saker som att "han är en vampyr" eller "det är lemonad", tittaren kommer ju inte få reda på allt sådant så det blir lite svårt att visualisera filmen ibland.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...