Gå till innehåll

Fri musik att använda kommersiellt


JohannesGustavsson

Recommended Posts

Jag tycker det är väldigt svårt med såna där sidor. Personligen så kontaktar jag alla musiker själv och skaffar tillstånd på den vägen. Många mindre band/musiker ger deras godkännande att använda deras musik i utbyte mot att du omnämner dem i något sammanhang, hjälper dem med något de behöver hjälp med, eller vad som helst. Så mitt tips till dig är att leta runt på typ Soundcloud, och maila de artister du gillar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Denna ständiga jakt på gratis musik.

 

Varför inte kontakta någon kompositör istället? Finns många som gör musik som är i samma situation som ni filmskapare - de vill träna och testa sig fram, mot betalning eller kanske mot att få credits.

 

Visst - musiken kanske inte kan mäta sig med Hans Zimmers senaste alster eller den hetaste trailermusiken från Audiomachine, men i gengäld får du musik som är skräddarsydd för din film, och kanske en kompositör som du kan jobba med framöver när du utvecklas som filmskapare. Att lära sig samarbeta med kompositörer är lika viktigt som att lära sig jobba med andra delar av filmteam eller filmproduktion.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst FredrikJonasson

Jag måste instämma med föregående talare. Gör det till ett tillfälle att knyta kontakter och få musik som är gjord för just filmen i fråga! För kompositörer där ute är läget samma som ert, de får inte jobba med Spielberg eller Jackson med en gång men förhoppningsvis (och antagligen) blir alla inblandade bättre och bättre. Att öva på att jobba tillsammans med folk är extremt viktigt, som Fredrik B poängterar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...