Gå till innehåll

Bästa filmmusiken?


Oller Visuals

Recommended Posts

Även om jag kan tycka att den typen av filmmusik du länkade, "klassisk" filmmusik (förstå mig rätt), så gillar jag nog mest när filmen har bra "populärmusik". Den ska gärna vara annorlunda dock, men måste passa in i stämningen. En film som uppfyller alla mina krav är Kill Bill, särskilt första delen. Där känns det som om alla låtar passar in i stämningen perfekt när de spelas. Sen kanske texten inte passar in jättebra alla gånger, men jag tycker att det är i huvudsak är melodin som räknas. Tarantino i allmännhet har väldigt bra musik till sina filmer (Django Unchained, Inglorious Basterds (mer klassisk filmmusik av bl.a. Morricone), något som gör att filmen blir mycket bättre!

 

Har svårt att länka någon enskild, men hela albumet finns på Spotify

 

Sen tycker jag även att Amelie från Montmartre har väldigt bra musik av Yann Tiersen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar Hans Zimmers musik väldigt mycket. Jag kan inte på rak arm säga något han gjort som jag tyckt varit kass. (Filmerna är en annan sak.)

 

John Williams är också en favorit, men han gör ju inte så mycket nuförtiden. Men temat i Schindler's List är underbart och Star Wars är härligt bombastisk.

 

Barry och Horner har också gjort riktigt bra grejer, men båda tenderar till att låna för mycket från sina tidigare succeer.

 

Howard Shores musik till Peter Jacksons Sagan om ringen är helt fantastisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hellsing och Hellsing Ultimate har klockren filmmusik. Musiken i Härskarringen-triologion är rätt svår att överträffa precis som musiken i de flesta av Quentin Tarantinos filmer. Musiken till Bleeder är också en fantastisk samling av film- och popmusik. Och John Williams är gud.

 

 

När de gäller svenska filmer finns det inget som slår musiken i Frostbiten och ledmotivet i Jönssonligan.

Länk till kommentar
Share on other sites

I 2nd Hans Zimmer.. Toppen!

 

Danny Elfman gör häftig och stämningsfylld musik med mycket karaktär.

James Newton Howard!!!

 

Gillar också välplacerade pop/rocklåtar..

 

Magnolia t ex. med Aime Mann eller vad hon heter, genomgående och så bra!

 

Kan verkligen hålla med dig Danny Elfman. Särskilt

!
Länk till kommentar
Share on other sites

[..] En film som uppfyller alla mina krav är Kill Bill, särskilt första delen. Där känns det som om alla låtar passar in i stämningen perfekt när de spelas. Sen kanske texten inte passar in jättebra alla gånger, men jag tycker att det är i huvudsak är melodin som räknas. Tarantino i allmännhet har väldigt bra musik till sina filmer [..]

 

Jag skulle faktiskt tro att texten också "passar in" på sitt sätt. Kan inte tänka mig att Tarantino skulle välja ett stycke enbart på grund av melodin om inte texten var rätt. Sen behöver den ju inte handla om det som scenen visar. Tvärtom tror jag att han letar efter kontraster, ironier och humor när han väljer musik. Jag gillar också hans val av låtar skarpt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul tråd!

 

Vi får ju absolut inte glömma Michael Nyman som bland annat gjort musik till flera av Peter Greenaways filmer, exempelvis Memorial till The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover.

 

Cliff Martinez har på senare år gjort ett par riktigt bra scores (Only God Forgives, Contagion, Drive, Traffic).

 

Dessutom får man inte glömma bort den största av de största, mr Morricone.

från Allonsanfàn och alla känner ju till
.

 

Sen tycker jag verkligen att

hade ett toppensoundtrack och soundtracket till
gjorde var väl det bästa med den filmen.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Thomas Newman - American Beauty, The Green Mile och Road to Perdition

Michael Nyman - The Piano och Gattaca

Clint Mansell - Requiem For A Dream och The Fountain

John Williams - Star Wars, Indiana Jones, Jurassic Park, Shindler's List

 

Jag gillar även Zimmer, Horner, Martinez, Elfman, Silvestri, Morricone som redan nämnts i tråden.

 

Tycker även asiatiska kompositörer gjort bra musik som Tan Dun gjorde musiken till Hero och t.ex. Ryuichi Sakamoto speciellt låtarna Bibo No Auzora (är med i Babel) och Merry Christmas Mr. Lawrence (Film med samma namn).

Länk till kommentar
Share on other sites

Fabio Frizzis musik i Fulcis L'Aldila The Beyond/L' Aldilà-Original Soundtrack by Fabio Frizzi [FULL ALBUM] - YouTube

och soundtracket till Ralph Bakshis underbara mästerverk Heavy Traffic Heavy Traffic (1973) *Full Movie* - YouTube

Popol Vuhs fenomenala soundtrack till Herzogs Aguirre - Guds Vrede

John Morris score till David Lynchs Elefantmannen

Lalo Schiffrins toktunga tema till Magnum Force (tänk om Tarantino någonsin lyckas göra någonting så här tufft)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Allt av Hans Zimmer tilltalar mig. Han har komponerat musiken till bland annat Pirates of the Caribbean, Inception, Interstellar och Sherlock Holmes filmerna. Jag tycker att hans musik är väldigt episk och berättande.

 

Jag tycker också om Joe Hisaishi som har komponerat musiken till Studio Ghiblis filmer. Musiken är väldigt vacker och filmens tema kommer klart fram. Min favorit låt av Joe Hisaishi är Summer som spelas i Kikujiro. Man hittar det säkert på Youtube.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...
  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...