Gå till innehåll

Trapezist Portabel Jib, Bra eller Anus?


GubbenGrus

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
Tja!

 

Tänkte investera i en mini jib, vad tror ni om den här? Trapezist Portabel Jib - Kaffebrus

 

Nån som vet om den är bra,om det finns billigare och bättre alternativ? Kräver den ett dyrt stativ? Jag har ett ganska billigt stativ i nuläget.

 

Hej jag har den jiben... dock köpt från voosestore men tror det är samma.

För det priset är det en jävligt grym jib och den funkar bra och man kan göra jävligt coola kamerarörelser. Ihopfälld tar den nästan ingen plats alls, skitsmidigt.

 

Jag hade ett billigt 300kr-stativ tidigare men det knäcktes nästan av jiben. Du behöver ett ordentligt stativ.

Bra att tänka på så är det svårt att få till rörelser om du står framma vid kameran, bättre att stå i andra änden vid vikterna eller i mitten vid stativet. Däremot ser du då inte skärmen, så du får köpa någon sorts monitor. Då kommer nästa problem och det är fokus. Du behöver någon sorts möjighet att ändra fokus på "distans". Jag köpte en usb follow focus. Funkar men inte optimalt.

 

Dock fortfarande värt att skaffa jiben.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, jag håller med den är riktigt fin. Tycker dock att det är skamligt dyrt, vad kan material kostnaden vara 200 spänn? Jag finansierade den med pengar från ett filmbidrag så jag ska inte klaga. Jag förstärkte mitt stativ så den står hyfsat stadigt, jag filmar med videokamera så fokusen sker per automatik. Lcd skärmen på kameran fungerar utmärkt behöver ingen extra monitor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kinesiska sweat shops med urusla och omänskliga arbetsvillkor snickrar ihop jibbar till västerlänningar som kostar under 3 000 kr? (Jag köpte en liknande jibb från USA för tio år sedan innan Kina stegade in på marknaden - priset låg på 25 000 kr har jag för mig) Och vad gör västerlänningar? Klagar på priset. Bygg en själv. En femhundring på rören, tre hundra för rörlåsen, aluminiumplattorna för strax under tusingen om man hittar ett bra ställe, 3/4"-skruvar i rostfritt ligger på femtiolappen i butik. Väska går säkert att fynda för 700 spänn. Svarteloxering av aluminiumkomponeter kan du säkert få för strax under tusingen om du är redo att stå i kö ett tag hos nån som gör det billigt. Lycka till! Tyvärr blir ju delarna lite dyrare i länder med arbetsrätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...