Gå till innehåll

Processor eller RAM? Eller båda?


maxv

Recommended Posts

Klipper en del i HD främst med Adobe Elements. Funkar okej men datorn är lite trött, långa renderingstider och allmänt seg. Har en känsla av ny processor vore på sin plats, samt mer RAM. Behöver jag köpa bägge nya för att det ska märkas skillnad? Ram? Processor? Grafikkort? Har inte så bra koll på hårdvara samt vad som behövs...

 

Har i dagsläget.

Intel Core I3 540 3.07

4 GB RAM

 

Jag vet att att jag behöver mer RAM och funderar på att köpa 16 GB RAM men frågan är om det blir nån skillnad eller är det processorn som är skurken här?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade 4gb minne på min Macbook Pro och efter uppgraderingen till 16 gb kändes det nästan som en ny dator. Nu kan jag ha öppet Premiere, Ae och Photoshop på en gång! Renderingstiden vet jag dock inte om den har minskat jättemycket. Med tanke på hur billigt (relativt) det är att uppgradera ram-minnet tycker jag verkligen att du ska göra det! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror på om redigeringsprogrammet utnyttjar grafikkortets kapacitet. I så fall avlastas processorn och det påverkar övrig verksamhet i redigeringsprogrammet. Om just Premier Elements klarar det vet jag inte. Tyngden ligger annars helt på processorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har länge funderat på att stoppa i ett riktigt grafikkort.

Jobbar som stillbildsfotograf men har börjat nosa lite på det här med film.

Har en gammal "häck" MacPro 2008 med standardgrafikkort och 18 Gb ram, dubbla kalibrerade Eizoskärmar.

Den funkar utmärkt för mina stillbilder även de stooora från Nikon D800.

Kör Premiere Pro CS6

 

Finns det fortfarande grafikkort till en sådan gammal burk?

Var får man tag i dom i så fall?

Någon som har något beggat som ligger och skräpar.

Tacksam för alla svar och tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har länge funderat på att stoppa i ett riktigt grafikkort.

Jobbar som stillbildsfotograf men har börjat nosa lite på det här med film.

Har en gammal "häck" MacPro 2008 med standardgrafikkort och 18 Gb ram, dubbla kalibrerade Eizoskärmar.

Den funkar utmärkt för mina stillbilder även de stooora från Nikon D800.

Kör Premiere Pro CS6

 

Finns det fortfarande grafikkort till en sådan gammal burk?

Var får man tag i dom i så fall?

Någon som har något beggat som ligger och skräpar.

Tacksam för alla svar och tips.

 

Kolla upp vad du har för moderkort för att se vilka grafikkort som funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Så här ser infon ut runt min gamla burk.

 

Här är min tidigare fråga i tråden

 

Har länge funderat på att stoppa i ett riktigt grafikkort.

Jobbar som stillbildsfotograf men har börjat nosa lite på det här med film.

Har en gammal "häck" MacPro 2008 med standardgrafikkort och 18 Gb ram, dubbla kalibrerade Eizoskärmar.

Den funkar utmärkt för mina stillbilder även de stooora från Nikon D800.

Kör Premiere Pro CS6

 

Finns det fortfarande grafikkort till en sådan gammal burk?

Var får man tag i dom i så fall?

Någon som har något beggat som ligger och skräpar.

Tacksam för alla svar och tips.

 

Skärmavbild 2013-08-17 kl. 11.01.25.png

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här ser infon ut runt min gamla burk.

 

Här är min tidigare fråga i tråden

 

Har länge funderat på att stoppa i ett riktigt grafikkort.

Jobbar som stillbildsfotograf men har börjat nosa lite på det här med film.

Har en gammal "häck" MacPro 2008 med standardgrafikkort och 18 Gb ram, dubbla kalibrerade Eizoskärmar.

Den funkar utmärkt för mina stillbilder även de stooora från Nikon D800.

Kör Premiere Pro CS6

 

Finns det fortfarande grafikkort till en sådan gammal burk?

Var får man tag i dom i så fall?

Någon som har något beggat som ligger och skräpar.

Tacksam för alla svar och tips.

 

[ATTACH=CONFIG]5539[/ATTACH]

 

Bra kort, kostar en del.

NVIDIA Quadro 4000 för Mac - Apple Store (Sverige)

NVIDIA Quadro K5000 Graphics Card för Mac - Apple Store (Sverige)

 

Lite billigare fortfarande bra. Troligen det man köper....

EVGA GeForce GTX 680 Mac Edition 2GB (02G-P4-3682-KR) + Blacklist - WEBHALLEN.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Om jag hittar en ny processor med samma sockel som på den jag har idag, betyder det att det kommer funka?

 

Satte i 16 GB Ram. Ända skillnaden är att allt flyter mycket bättre, datorn hänger sej inte OSV. Nästa steg är alltså ny processor. Vad ska jag ha I5 eller I7? + Är det svårt att byta rent praktiskt?

 

Du har socket 1156 (för det är vad processorn Core i3 540 använder).

Kolla vilken modell ditt moderkort är. Sedan söker du på tillverkarens hemsida för processorstöd. Det kan vara så att man behöver uppdatera moderkortets bios för att få bättre stöd för nyare processorer. Vilken version av BIOS som krävs ska framgå av moderkorttillverkarens listor på processorstöd. I5 eller I7 är bättre ån din I3.

 

Socket 1156 är tyvärr utgången, den är minst två generationer gammal (efterträddes av socket 1155 och sedan socket 1150). Antingen köper du begagnad processor (det är inte prisvärt köpa dessa gamla modeller till nypris), eller så byter du både moderkort och processor samtidigt så du får stöd för nyaste generationen processorer.

 

Du kan kolla begagnade prylar på sweclockers marknad.

Såg en annons där på moderkort med intel i5 750. Du kanske kan knipa processorn för sisådär 600 kr (eftersom han ville sälja hela paketet för 800 kr) om du är snabb.

Intel i5 750 och Msi p55a-g55 - Processorer - SweClockers.com

Den är hyfsat bättre processor än den du har och borde kunna passa i din dator. Knappt lönt lägga mer pengar på den plattformen (köp annars nytt moderkort för nyare typer av processorer).

 

Rent praktiskt behöver du först ta av kylaren från moderkortet. Gör rent den nya processorn med T-röd, isopropanol eller liknande. Gör även rent kylaren från all gammal kylpasta. Ta bort gamla processorn och sätt i den nya. Applicera ny kylpasta på processorn. Räcker med en droppe i mitten. Sätt på kylaren igen. Glöm inte koppla in kabeln till fläkten till moderkortets fläktuttag för CPU-kylaren. Evetnuellt behöver du göra "clear CMOS" på moderkortet, gå in i BIOS och välja "optimzed defaults" efteråt.

 

Eller om du byter moderkort och processor så får du lite mer att skruva men svårt är det inte. Då kan du välja socket 1150 och Intel Core i7 4770K så får du redigt snabb dator. Eller AMD FX-8350 på socket AM3+ så får du snabb videokomprimering men i övrigt inte fullt så snabb som Core i7. Köpte själv FX-8350 begagnat på tradera för ca 1100 kr och moderkort till den på sweclockers marknad för ca 300 kr. Myket prisvärd uppgradering! Nackdelen med FX-8350 är att den kräver mer kylning så man kan behöva köpa till en rejäl processorkylare. Dessutom har den ingen inbyggd grafik så det behövs grafikkort också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Lånar tråden lite. Jag kommer snart att köpa en iMac 27tum. Jag använder final cut x. Vad tror ni om att köpa den billigare av dom 2 som finns, med 2,9GHZ i5 processorn istället för den dyrare med 3,2GHz i5. Och sen istället uppgradera hårddisken till 1TB Fusion drive på den billigare varianten. Kostnaden blir då nästan den samma som den dyrare modellen, men med en bättre hårddisk. Eller är det bättre att satsa på en fetare processor istället?

 

Datorn kommer att användas uteslutande till videoredigering.

 

Här är länkar till dom 2 i grundutförande:

 

Konfigurera - Apple Store (Sverige)

 

Konfigurera - Apple Store (Sverige)

 

Tack o bock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...