Gå till innehåll

Vilken av dessa två laptops?


Cykelfabrik

Recommended Posts

Mitt tips är att köpa en begagnad MacBook. En två år gammal MacBook behöver inte bli dyrare än de två datorerna du funderar på nu. Jag har köpt flera PC-laptops, och de fungerar hyfsat fram till första året ungefär, sedan börjar de alltid krångla. Av någon anledning tycks de aldrig heller komma upp i utlovad prestanda, vilket gör att jag knappt bryr mig om vad det står att de har för kapacitet. Har inte testat någon nyare PC-laptop (Typ ChromeBook och allt det där som ska vara så bra), men min egen erfarenhet av PC-laptops är att de duger för surf och inte så mycket mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips är att köpa en begagnad MacBook. En två år gammal MacBook behöver inte bli dyrare än de två datorerna du funderar på nu. Jag har köpt flera PC-laptops, och de fungerar hyfsat fram till första året ungefär, sedan börjar de alltid krångla. Av någon anledning tycks de aldrig heller komma upp i utlovad prestanda, vilket gör att jag knappt bryr mig om vad det står att de har för kapacitet. Har inte testat någon nyare PC-laptop (Typ ChromeBook och allt det där som ska vara så bra), men min egen erfarenhet av PC-laptops är att de duger för surf och inte så mycket mer.

 

OK det sura är att jag hade en Macbook Pro, sålde den för att bygga en stationär och nu behöver jag ändå införskaffa en laptop. Ska kolla runt lite på begagnade Macbooks men verkar som lite prestanda för mkt pengar.

Vad tyckte du om modellerna jag länkade?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är lite skeptisk till båda rent prestandamässigt faktiskt. Det känns ju som att ingen är den ultimata laptopen. Men jag hade nog valt den första av de två, pga prisvärdheten. Mer RAM, bättre processor och grafik.

Sedan skulle du kunna jobba mot en extern 7200 RPM HDD.

 

Vågar du chansa och inte har något emot en större laptop:

THOR Oden Intel Core i5-3210M 8GB Seagate M750 GB 17.3 FullHD W8 GeForce GT 650M - Hemelektronik - CDON.COM

 

Så kanske den kan vara något. Vet tyvärr inget om själva märket. Men prestandamässigt är den väldigt prisvärd. Samt har större skärm. Om du inte ska köra med en extern skärm är ju 13 tum lite i underkant.

Ska du dock göra det, så är 13" helt klart det bästa valet av de tre! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okaj grym input :D

 

Tänker att 15 tum är max, ska ta med datorn till skolan varje dag så orkar inte med en större. Sen har jag ju en riktig redigeringsdator hemma så det här blir som ett komplement.

Hemma har jag en bra bildskärm som jag kan koppla upp mig mot, vet inte hur det blir i skolan dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Hej, bryter mig in lite i tråden!

En sak jag tänkte på var avsaknaden av firewire på alla föreslagna PC modeller.

Är jag "old school" eller är det enkelt att komplettera med fw i bärbara burkar?

Vad tankar ni över era tagningar igenom, eller kör ni OnLocation via HDMI?

 

MVH / Jonsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Once you go Mac you never go back! ;) Har haft många pc laptops i mitt liv, har vänner som har Sony Vaios toppmodell och vad som är gemensamt för samtliga pc laptops är följande: krångel! Alltid något som inte fungerar, Mac är inte 100% felfri heller, det är ingen dator, men dom är betydligt mera stabila är pc. Det finns en anledning till varför ingen (nästan ingen) professionell filmskapare använder sig av pc, pålitlighet är ett måste! Visst, Mac kanske är dyra datorer, men och andra sidan så håller dom vad dom lovar. Dessutom otroligt skönt att slippa alla femtioelva uppdateringar som ständigt skall pågå, alla virus och virussökningar samt alla "unknown errors". Jag är ingen Apple fanboy, tycker dom har sina brister, men det jag gillar med just Mac är pålitligheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, bryter mig in lite i tråden!

En sak jag tänkte på var avsaknaden av firewire på alla föreslagna PC modeller.

Är jag "old school" eller är det enkelt att komplettera med fw i bärbara burkar?

Vad tankar ni över era tagningar igenom, eller kör ni OnLocation via HDMI?

 

MVH / Jonsson

 

FW är gårdagens gränssnitt. Även om det fungerar fint för vissa saker, som live-grejer etc.

OnLocation försvann dessutom efter CS5

 

Ska man köra rakt i datorn idag så är det väl hdmi/sdi via usb3/TB

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...