Gå till innehåll

Tips till tankedialog efterlyses


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Till hösten planerar jag att ge mig in på min första riktiga kortfilm, ingen musikvideo, ingen dansfilm eller liknande. Utan en riktig kortfilm.

 

Jag har förstått det här med att ljudet är en viktig faktor, så jag har sett till att det finns utrustning på den fronten.

 

Tanken är att dialogen till stor del ska skötas i tankeform. Alltså det som skådespelaren tänker.

Detta ska förstås höras, och du/jag som tittare ska kunna förstå vad som är riktig dialog, nästan bara genom att lyssna på ljudspåret.

 

Det enda jag vet såhär långt är att jag ska försöka spela in "tankarna" i studio, troligtvis med sångmikrofon. Jag är ingen höjdare på ljudteknik, så, är det i sig ett problem?

Får jag ett bättre resultat om jag tar en Zoom H1 och använder i studio, istället? Just för dialog.

 

Det andra problemet är hur jag ska gestalta detta. Min första tanke är att när att man för tankar, ger alla andra ljudspår mindre gain, så att tanken står ut ur allt annat som händer liksom. Men det känns lite som en no-brainer.

Finns det något annat sätt som man kan leka med (istället/dessutom), och pitcha ljudet för att få detta tydligare? Exempelvis med mörkare röst eller liknande. För en persons inre röst, behöver ju inte låta som den som andra hör, utan den låter ju i de flesta fall, som den som vi själva hör. Om man nu ska ta det så långt.

 

Här på sistnämnda tar jag gärna emot exempel på filmer där en inre monolog används, då jag egentligen bara har "The Secrets of Monkey Island" (spelet) som enda referens till detta.

Även generella tips utöver frågorna välkomnas!

 

Tack på förhand! :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt nyligen spelat in sådana tankar du skriver om till mitt nuvarande kortfilmsprojekt. Jag använde en just en ZOOM, men hade inte tillgång till någon riktig studio utan spelade bara in på ett tyst ställe i mitt hus. Bakgrundsbrus hördes inte alls och resultatet tillsammans med videon blev relativt bra. Att det inte blev perfekt har nog mest att göra med att det var första gången både jag och skådespelerskan gjorde en tankedialog i en film. Något av det svårare var att få det att verkligen se ut som om skådespelerskan tänkte exakt de tankarna i själva videoinspelningen och när hon verkligen tänkte på att förtydliga dessa tankar i sitt gestaltande blev det ibland för teatralt. Något jag själv ska prova nästa gång jag spelar in videon till en sådan tankedialog är att låta skådespelaren lyssna på tankarna i lurar samtidigt som vi övar på scenen för att hon/han verkligen ska ha koll på exakt vad det är som karaktären tänker.

 

När det kommer till att förändra ljudet när det är en tankedialog istället för en vanlig dialog, tror jag att det finns mycket intressanta sätt att testa. Det absolut enklaste, som jag har använt mig av i min film, är att långsamt låta ljuden utanför karaktärens huvud tonas ner eller rentav långsamt låta dem försvinna totalt och sedan låta ljudet av tankarna vara mycket högre och tydligare. Att rösten i tankedialogen är annorlunda än när karaktären annars pratar ger säkert också en bra effekt. Tänk dig dina egna tankar. När du tänker är du sällan osäker, då det bara är du som hör, du anstränger dig inte heller att säga saker och ting med lika mycket inlevelse som när du i verkligheten talar med en person. Det är mycket möjligt att rösten också kan bli mörkare/ljusare.

 

En annan bra effekt kan vara att lägga till övriga ljud i tankedialogen, såsom surr, eller toner eller varför inte testa naturljud och liknande om detta skulle passa stämningen. I serien True Blood använder man sig av en sätt jag tycker är väldigt effektfullt, där man lagt på ett vinande/surrande ljud varje gång man hör en persons tankar. Om du vill se detta vet jag att man använder sig av det redan i början av första episoden i säsong ett.

 

Hoppas detta var till hjälp och att du blev inspirerad att testa olika typer av tankedialoger för att hitta en variant som passar för just din film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, Eline!

 

Jag är lite skeptisk till H1:an, fortfarande. Har ju hört en del tester och sådär. Ljudet känns ganska platt och återgivningen känns väl lite sådär, även om den för pengarna säkert är väldigt bra.

Den kommer också bli mitt enda val under själva inspelningen av filmen. Frågan är om den producerar ett bättre resultat än professionell utrustning anpassad för musik/sång. Man kan ju tänka sig att en sådan producerar bättre resultat för just tankedialog, då det inte bör skilja sig alltför mycket mot sång. Men jag är osäker. Det kan ju också vara en fördel att spela in allt med samma mikrofon, men jag tänker att, om man ska jobba med ljudet i efterhand, så vill man, precis som med film, ha ett ljud som går att jobba med så mycket som möjligt utan att det uppstår distortion och annat otyg.

 

I övrigt tackar jag för dina tips! Ska ha dem i åtanke (och kika på True Blood) :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte hur H1:an är då jag har en H2n men det är mycket möjligt att en sångmikrofon fungerar bättre. Du får helt enkelt testa innan och jämföra.

Att du använder dig av olika mikrofoner borde väl inte spela så stor roll, särskilt om du just bara använder dig av en sångmikrofon till tankemonologen och ljudkvalitén skiljer sig kan

det ju med lite tur bli en effekt i sig, om du ville att rösten i tankedialogen skulle skilja sig från den vanliga dialogen. Prova dig fram så mycket som möjligt innan själva inspelningen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...