Gå till innehåll

capture genom hdmi på canon HV30


perik78

Recommended Posts

Hej!

 

Då min firewire output på min HV30 verkar ha gått sönder funderar jag nu på andra sätt att föra över material från kameran. Jag använder Mac OS X 10.7.5, 2.2 Ghz Intel Core i7. Refurbished 15.4-inch MacBook Pro 2.2GHz Quad-core Intel i7 - Apple Store (U.S.)

 

Då min output från HDMI fungerar (testat in i min projektor och där funkar det) så funderar jag nu på att köpa något som kan föra över signalen från HDMI till usb eller firewire ingång i min mac.

 

Lite frågor:

1) vilken blir den bästa och biligaste lösningen?

2) innehåller hdmi även audio? (tror bara bilden) annars hur får jag över ljudet så det hamnar i samma fil såsom förut när jag capture med final cut?

3) är det möjligt att använda thunderbolt i/o på min mac och bara använda någon slags hdmi->thunderbolt adapter? (thunderbolt är input också? bara använt den som utgång för att koppla in en extern bildskärm

4) jag hittade dom här två:

Blackmagic Design: UltraStudio Thunderbolt (tänker på UltraStudio Mini Recorder?)

och från här:

Hauppauge Computer Works

 

5) fler förslag?

vilket skulle bli rätt för mitt ändamål att capture från hdmi output på min HV30 till Final Cut i min macbook och på så sätt gå runt min trasiga firewire port på min HV30

 

tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt svar får stå tills någon annan kommer med något bättre... Är inte extremt kunnig på området.

 

1) Var på väg att rekommendera: Blackmagic Design: Intensity som jag av en händelse läste lite om igår. Men du verkar ju ha hittat en liknande låda redan. Som jag dock inte läst något om, så jag kan inte ge något direkt utlåtande. Men de har nog ganska liknande användningsområden. Hur som helst, en sån där liten låda av kvalitet och valfritt märke bör göra jobbet, för en rimlig peng.

 

2) HDMI skickar ljudsignal, ja. Thunderbolt kan skicka både in- och utsignal. Annars skulle det vara svårt att skriva till ex. en hårddisk :)

 

3) Jag är faktiskt osäker. Det bör ju gå. Men då bör du rimlightvis ha en fungerande mjukvarulösning också. Som kan ta upp signalen på ett bra sätt. Med en BMD-låda, så ingår ju som jag förstått, allt du behöver. Och är du själv inte så insatt på området, så kanske det blir smidigare än någon DIY-lösning. Återigen, här får någon annan ta över. Jag skriver bara vad jag tror.

 

DOCK vet jag att de datorer som levererades med OSX Lion/10.7 saknar USB 3.0-portar. Således är det ingen bra idé att försöka köra en bildsignal den vägen. Så det är ju Thunderbolt som gäller. Är osäker vad gäller Firewire.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...