Gå till innehåll

SitCom


daybreak

Recommended Posts

Hej.

Jag skriver på en sitcom och undrar ifall ngn av er andra gör det, har gjort det eller vill göra det.

 

Ngn som har bra tips på sidor och böcker i ämnet SitCom manus?

Och var man kan köpa manuskrivarböcker i stockholm förutom på Hedengrens?

 

/Daybreak

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, jag har haft seriösa funderingar på att skriva en parodi på såpor och driva hejvilt med Glamour, Days of our lives och allt vad dem heter.

 

Har inte läst någon bok om Sitcom manus men du kan alltid surfa runt lite på Amazon.com och läsa recensionerna där.

Borde finnas vad du söker under kategorin "Screenwriting".

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Maddie.

 

Hedengrens ligger i Sturegallerian vid Stureplan (i sthlm).

Var där idag och köpte två böcker av John Vorhaus:

"The Comic Toolbox" (blev rekommenderad den) och

"Creativity Rules - A Writer´s Workbook". 185:- resp. 220:-

 

Jag tror att det är den bokaffär i sthlm som har flest böcker om manusskrivande och film i allmänhet.

 

Kom ihåg att det finns många många många böcker om hur man skriver ett manus och de flesta är skrivna av personer som aldrig skrivit ett manus utan är dramaturger.

 

Kolla på manussidor eller ex Amazon.com efter rekommendationer eller fråga ngn som jobbar som manusförfattare eller dramaturg.

 

"The first rule is, there are no rules"

/Daybreak

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste ett bra råd:

 

Ta en situation ur verkligheten och försök hitta den smärtsamma sanningen i den situationen - utan att vara rolig. Skriv den scenen. Överdriv sedan situationen. Blir det roligt?

John Vorhaus skriver i "The comic toolbox": "Comedy is truth and pain."

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Monic1.

 

Har precis börjat läsa "The Comic Toolbox".

Verkar vara en bra bok.

 

Vad jag vill ha utav en bok är just de konkreta tipsen.

Många böcker jag läst om manus svamlar omkring och ger en dåligt självförtroende för de börjar med att man ska ha en superidé innan man läser boken och med hjälp av boken utveckla idén till världens bästa manus..

Och att de är så stenhårda på dramaturgi att man tappar lusten att skriva..

 

Kjell Sundstedts bok "Att skriva för film" börjar med att han skriver att man ska skita i alla regler och bara skriva skriva skriva för att sen börja tänka dramaturgi.

Kändes mkt skönt att läsa det.

 

Och John Vorhaus skriver att den första regeln är att det inte finns några regler.

Inte i skrivarprocessen iallafall.

 

Jag tror man måste skilja mellan skrivarprocessen och manusprocessen annars tappar iallafall jag lusten att skriva.

Alltså, med skrivarprocess menar jag när man i ren lust bara skriver allt man kommer på, insamlingsfasen som Kjell Sundstedt kallar den och manusprocessen är när man konkretiserar materialet till ett manus.

 

Hmm...

 

/Daybreak

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...