Gå till innehåll

"Drömmen tar vid när heroinet tar slut" (början på ett långfilmsmanus)


Jeeens

Recommended Posts

Eftersom det inte är hela manuset är det svårt att bilda sig en uppfattning om historien och vart den ska leda, men jag kan ge några synpunkter på det jag sett så här långt.

 

Jag känner att jag saknar målande scenbeskrivningar som fångar mig. Exempel första scenen:

 

"INT. TUNNELBANEVAGN - KVÄLL 1

SAGA, 14 år, kortklippt svart hår, en stor halsduk lindad

runt halsen, röd jacka och en svart ryggsäck slängd över ena

axeln, står och vajar fram och tillbaka. Hon kollar ner i

golvet. Hon är uppenbart besvärad av den sociala situationen

hon befinner sig i."

 

Vilken "sociala situation" befinner hon sig i? Det framgår inte om vagnen är full eller tom. Står det en alkis bredvid henne? Dagisbarn?

Varför står hon och vajar fram och tillbaka? Är det tunnelbanans rörelser, eller är hon full? Eller trött?

Jag skulle föreslå att du flyttar fokus från hennes kläder till hennes omgivning, som känns som det som är intressant i den här scenen. Är det kväll och hon är ute för sent för sin ålder, så syns det kanske bättre genom att visa miljön, kanske ganska glest befolkat i vagnen, men högljudda och eller närgångna typer? Det är detta som känns som manusets största svaghet.

 

Sen finns det vissa grejer som känns som rent slarv, eller att det inte är helt genomtänkt. Som ett köksbord i vardagsrummet, att Sara nickar till sin mamma som är i ett annat rum, Angelica som hukar sig för att prata med Sara som hon var sju år och lite annat sånt. Tyvärr finns det även en hel del stavfel i texten.

 

Jag skulle vilja se mer av Saras relation till sina föräldrar innan hon springer ifrån dem och hon fastnar i Fridas gäng. Det går lite för fort. Vi känner ingen av dem innan det hela rusar iväg i brott och droger. Vem vet, Sara kanske redan tar droger. Jag tycker någon förälder borde leta efter henne när hon springer iväg. Pappan verkar allmänt bara knäpp i huvudet, men utan förklaring. Har du gjort någon form av skiss på strukturen innan du börjat skriva? För din egen skull alltså.

 

Idén känns som det skulle kunna bli ett bra manus, men det är för tidigt att säga något om det än. Jag hoppas att du inte ger upp den, utan fortsätter skriva på manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åh, tack så mycket för kommentaren. Det behöver jag verkligen!

 

Du har helt rätt angående scenbeskrivningarna. Jag har ju en solklar bild i huvudet av hur scenen i fråga ser ut, men att förmedla den bilden till läsaren är en av mina största svagheter. Inte för att jag inte vet hur man gör utan för att jag ser det som en självklarhet hur scenen ser ut. Och det är det ju givetvis inte.

 

Att man bara slängs in i historian och inte får veta så mycket om Sagas bakgrund och hennes relation till sina föräldrar är ett medvetet val eftersom jag ville väcka frågor tidigt i historian. Jag tänkte att man skulle få svar på dom frågorna i dialogen genom resten av filmen, men jag ska tänka över det lite mer och se om jag ändrar på det. Det kanske inte funkar så bra som jag trodde. Några korta scener i början borda jag nog lägga till i alla fall.

 

Angående slarvfelen... ja, det är nog en del slarvfel och sånt måste jag givetvis fixa innan jag lägger upp det på internet för att få synpunkter. Det kanske var dumt av mig att lägga upp manuset i ett sådant tidigt skede utan att riktigt ha läst igenom det och fixat till slarvfelen. Jag ska var mer noggrann med det i mitt fortsatta skrivande och se till att det är mindre sådant i dom nya versionerna jag lägger upp.

 

Jag är tacksam för att du tog dig tid att läsa och kommentera i alla fall. Du gav mig någonting att tänka på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har helt rätt angående scenbeskrivningarna. Jag har ju en solklar bild i huvudet av hur scenen i fråga ser ut, men att förmedla den bilden till läsaren är en av mina största svagheter. Inte för att jag inte vet hur man gör utan för att jag ser det som en självklarhet hur scenen ser ut. Och det är det ju givetvis inte.

 

Det är väldigt vanligt. Jag tror alla författare mer eller mindre ser scenen framför sig. Men som manusförfattare ska man uttrycka sig kort och spartanskt och då är det lätt hänt att det som blir kvar är för kort eller oviktigt för historien.

 

 

Att man bara slängs in i historian och inte får veta så mycket om Sagas bakgrund och hennes relation till sina föräldrar är ett medvetet val eftersom jag ville väcka frågor tidigt i historian. Jag tänkte att man skulle få svar på dom frågorna i dialogen genom resten av filmen, men jag ska tänka över det lite mer och se om jag ändrar på det. Det kanske inte funkar så bra som jag trodde. Några korta scener i början borda jag nog lägga till i alla fall.

 

Jag troooor att historien skulle bli bättre om du tar dig lite tid i början istället för att stoppa in det inemellan senare. Och det är alltid bättre att vi får se det, än höra om det. Om det inte finns något som skulle förstöra slutet om vi fick veta det för tidigt gör sig antaligen det hela bättre mer kronologiskt. I en amerikansk långfilm tar det mellan tjugo och trettio minuter innan storyn är "igång". Allt dessförinnan är att introducera personer, miljöer, vardagslivet så att säga. Och hinta att det kan bli problem förståss :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...