Gå till innehåll

Dialogdriven scen (11 sidor)


Jeeens

Recommended Posts

Hej. Jag kände att jag ville lägga upp någonting här, och hittade den här scenen. Tänkte att det kunde vara kul att få lite kritik och tips på vad jag kan utveckla i mitt skrivande. Scenen är mellan Mikael, filmens huvudperson och hans "inofficiella" psykolog Nikolaus.

 

Om ni vill läsa fler scener ur samma projekt är det bara att säga till.

Mikael (Nikolaus).pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läste genom det snabbt nu men jag har några saker att säga om det.

 

Till att börja med vill jag säga att det var intressant att läsa och höll mitt intresse ända till slutet. Det fanns en rytm i dialogen och som en dialogfilm fungerade den. Visserligen var det väl inte det mest originella jag kunde tänka mig i det här temat - men man behöver väl inte alltid vara så originell hela tiden?

 

Däremot så fanns det rena språkfel och underliga, onödiga, detaljer jag också hittade i manuset. Bland annat att du stavade genuin »geniun» två gånger, använde »vart» istället för var (det iof är inget större problem i dialogtexten då folk faktiskt oftast säger vart nuförtiden när de menar var) -- sen använde du »...» när du lika gärna kunde ha visat att Mikael var tyst eller tystnade. Jag störde mig också en aning på meningen »Han säger att han behöver min hjälp

- att det är jobbrelaterat.», att säga jobbrelaterat låter så byråkratiskt (stiff i varje fall) att »nåt med jobbet att göra» hade passat mycket bättre för att skapa en mer trovärdig och flytande dialog.

 

Det vore också bra om du kunde ta med en bättre scenbeskrivning i början och lite info om karaktärerna så man får kött att arbeta med rent mentalt -- var lite mer fysik i scenbeskrivningarna också.

 

Det var det jag hade att säga. :)

 

Lycka till med ditt manusskrivande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...