Gå till innehåll

slutlagring av filmer.


kimfoto

Recommended Posts

Hur slutlagar ni era filmer och projekt när ni är färdiga och har levererat till kund.

 

I dagsläget kör jag slutlagring på en Qnap TS-419u+ med speglade diskar i rack.

Den börjar nu bli full och jag är nyfiken på vilka andra bra slutförvarings möjligheter det finns för sitt material.

 

Kraven jag har är att det ska kunna speglas, och kunna komas åt smidigt vid behov från olika datorer.

Det ska vara en lösning som är professionell och med bra kvalitet.

 

Min önskade lösning hade varit ett rack eller liknande där man kunde stoppa in diskar som kassetter.

När dem sedan blir fulla så plockar man ur dem och sätter i nya helt enkelt. Skulle man behöva komma åt gammal material

så skulle man enkelt kunna plocka ut diskarna som sitter i och stoppa i dem gamla, finns denna lösning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Just lagring är det nya stora problemet i filmbranschen. Hur många digitala kopior behöver man, och på hur många hårddiskar, eller band? Studios arkiverar även digitala filmer på film.

 

Jag skulle väl iaf. köra på speglad NAS, så när hårddisken är full så har man en kopia (som ska vara på en annan fysisk plats). Sen skulle jag beroende på internethastighet och datamängder t.ex. använda jotta cloud, billigt och bra, då har man det uppbackat på en annan fysisk plats som är långt borta (om ens hus skulle brinna upp) innan man separerat på diskarna i NASen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...