Gå till innehåll

Stockholms filmskola eller mediainstitutet?


Cykelfabrik

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har kommit in på både Stockholm Filmskolas filmutbildning och Mediainstitutets TV-produktionsutbildning. Jag är egentligen mest intresserad av film men TV utbildningen har 30 veckor praktik och är gratis (jmf med 160 tkr för två år på filmskolan)

 

Är det någon som har erfarenhet av utbildningarna och kan hjälpa mig bestämma?:)

 

Är det värt med praktik för att få in en fot i Tv branshen som sen kan leda till filmjobb eller är det bättre att nätverka med filmskapare på filmskolan?

Länk till kommentar
Share on other sites

MedieInstitutet erbjuder en yrkesutbildning för TV-produktion medan Stockholms Filmskola erbjuder en förberedande, generell filmproduktionsutbildning där du erfteråt förväntas fortsätta med antingen yrkesinriktad utbildning eller praktik.

Hos MedieInstitutet lär du ha större chans att få jobb efter utbildningen, och jag skulle aldrig personligen gå en generell utbildning med priset Stockholms Filmskola tar. Vill du bli regissör - Hitta en regiutbildning, vill du bli filmfotograf, hitta en filmfotoutbildning, vill du bli producent -- Ja, du fattar.

Generella utbildningar är värt extremt lite. Om du ska anlita en regissör - Anlitar du någon som under två år studerat allt från ljud, till foto, till produktionsplanering och regi, eller anlitar du någon som under två år fördjupat sig i just regissörsyrket?

 

Jag vet också att MedieInstitutet har väldigt bra rykte inom TV-branschen när det gäller att leverera yrkeskompetent arbetskraft, men vill du jobba med Film är en TV-utbildning lite fel håll att gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

MedieInstitutet erbjuder en yrkesutbildning för TV-produktion medan Stockholms Filmskola erbjuder en förberedande, generell filmproduktionsutbildning där du erfteråt förväntas fortsätta med antingen yrkesinriktad utbildning eller praktik.

 

Jag vet också att MedieInstitutet har väldigt bra rykte inom TV-branschen när det gäller att leverera yrkeskompetent arbetskraft, men vill du jobba med Film är en TV-utbildning lite fel håll att gå.

 

Tack för grymt svar :)

 

Ok jag funderar på att först gå generell utbildning och sen läsa mer specifikt efteråt. Så att jag vet exakt vad jag vill jobba med och kanske har större chans att komma in på vidare utbildning på t.ex. DI eller Den Danske Filmskole. Låter det onödigt att lägga så mkt pengar på det? Man får ju iofs göra film i två år med folk som troligtvis är engagerade.

 

Mm jag är ju egentligen inte superintresserad av TV utan det som lockar är jobb i kanske reklam och drama.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte vet vad du vill jobba med inom film så låter det absolut som en bra plan att gå filmutbildningen, prova på lite allt möjligt och känna dig fram :)

Men billigare sätt finns det. Hört en del bra saker om Dalarnas Högskola och deras Film- och TV-produktionsprogram. De första tre terminerna är brett inom film & tv och fjärde terminen är inriktad på antingen film eller tv.

 

http://www.du.se/sv/Utbildning/Utbildningsprogram/Medieproduktion---Rorlig-bild/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Vilken utbildning blev det till slut?

 

Det blev Tv-utbildningen på Medieinstitutet tillslut :) Största anledningen var att 90% av dom som gått utbildningen har jobb inom 6 månader. Dessutom tror att jag kan främja min filmkarriär bättre om jag lägger de 160tkr (kostnaden för 2 år på filmskolan) på annat!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Ska söka till TV.utbildningen på Medieinstitutet nu i vår så hade varit roligt att höra hur du upplever utbildningen so far ? Skulle även vara intressant om du kunde berätta hur det gick till efter att du skickat in arbetsprover/analys ? Läst att man blir kallad till ett nytt arbetsprov ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Ska söka till TV.utbildningen på Medieinstitutet nu i vår så hade varit roligt att höra hur du upplever utbildningen so far ? Skulle även vara intressant om du kunde berätta hur det gick till efter att du skickat in arbetsprover/analys ? Läst att man blir kallad till ett nytt arbetsprov ?

 

Utbildningen är sjukt bra! Den är tuff och verklighetsbaserad. Du borde veta nu om du kommit in eller inte, om du gjort det så tacka ja! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej,

Bumpar denna tråd och hoppas jag får svar. Jag har kommit in på Stockholms Filmskola och ska på arbetsprov den 27 för medieinstitutet, jag måste betala in senast den 27 maj till Sthlm filmskola om jag vill gå där. Jag vill gärna inte betala in 5500 kr till dem då jag kanske kommer in till medieinstitutet där jag hellre vill gå. Tycker ni jag ska ta risken? Frågan är väl egentligen om det är svårt att komma in på medieinstitutet tv-produktion? Det var 80 som gått vidare och 35 som tas in. Skulle också uppskatta om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter av utbildningarna samt kanske om medieinstitutets (tv-produktion) praktiska prov?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...