Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Texten blir för skarp i after effect

Besatt medlem filmkottens avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Standard Texten blir för skarp i after effect

Hej. När jag skriver in text direkt i after effect så upplever jag att texten blir för "skarp". Låter konstigt men så upplever jag det. Hur kan man mjuka upp texten så att den inte upplevs så hård/skarp. Självklart skall den vara fullt läsbar Hoppas någon vänlig skäl förstår vad jag menar.

Besatt medlem Max_Hs avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Standard

Är det även i "slutprodukten" och inte bara i AE?

Besatt medlem Anders Myrdahls avatar
    Reg.datum
    apr 2012

Standard

Jag brukar köra en fastblur. Bara liitegrann. Det gör det oehört mycket bättre!
    “We don’t make movies to make money. We make money to make more movies.” - Walt Disney

Reg.datum
    nov 2005

Standard

Jag upplever att det är i slutprodukten också. Texten får alltså skarpa/hårda kanter. Tack för tipset med fast blur, testade med 0,5 och det var stor skillnad. Ett bra tips! Finns det andra ideér om hur Ni behandlar text för att det skall bli mjukare, men ändå ha bra läsbarhet.

Besatt medlem Rogges avatar
    Reg.datum
    jan 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av filmkotten Visa inlägg
    Finns det andra ideér om hur Ni behandlar text för att det skall bli mjukare, men ändå ha bra läsbarhet.
    Börja här: Great Titles with the DV Codec : Adobe Premiere Pro basics Tutorial

Gammal artikel, inte för HD, men samma sak gäller även för HD idag, så ignorera att det står DV. Följer du tipsen där kommer du att se skillnad.

Det beror också lite på var slutmaterialet skall hamna. Skall det till TV så är min tumregel: Ser det grått och trist ut på datorskärm ser det perfekt ut på TV där det ser vitt ut. (Om det nu är vit text man vill ha.)
    /Roger

Reg.datum
    nov 2005

Standard

Tackar, det var väldigt läsvärt.