Gå till innehåll

Att välja skådisar


Pe4r

Recommended Posts

Om man sitter och skapar ett manus och tänker sig in i manuset,

hur ska man då välja ut skådespelarna då man väl stå där?

 

Är det rätt att gå efter utseende?

Ska man hellre gå på erfarenhet och tidigare arbeten?

 

Jag jobbar självständigt hemma och försöker skapa nånting,

mest som hobby, men redan då jag börjar skriva vill jag

titta in på filmcafé och där kunna få några ansikten på tänkbara skådisar,

senast jag skrev hade jag avverkat många av de tidigare Wallander filmerna

och det fick mig att börja skriva, då valde jag ut vissa skådisar på ovan

nämnda sida och på så sätt kunde placera ett ansikte på mina skådespelare.

 

Är detta rätt egentligen eller ska man försöka skapa nått efter eget huvud och

senare hitta en tänkbar skådis som passar in, och då är frågan, är det utseendet

man går efter eller är det andra aspekter man tar hänsyn till.

 

Då menar jag att det handlar mer om "Ung smal kvinna 30 år" eller

"60 årig man med stor ölmage som är lite sliten i lederna och lätt hallt".

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag - med ett halvt undantag - skrivit där andra valt skådisarna, men jag tittar aldrig någonsin på foton eller skådisar när jag skriver. Då ser jag bara vad de redan gjort och placerar in scener och situationer från existerande material i mitt manus. Inte synligt för andra kanske, men för mig själv, och det är oerhört begränsande. Om jag inte har någon tydligt bild av en person, är jag friare att göra vad jag vill med personen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att skriva manus med skådespelare i din närhet i åtanke (typ, polare som är duktig eller liknande) ser jag inget fel i.

Men att sitta och arbeta på något i månader åt en skådis som inte är vidtalad kan sluta med att du har ett manus som är skräddarsytt åt någon som varken kan eller vill. Trist.

Duktiga skådespelare tar sig an den roll du skapat, det ska inte behöva vara en del av manusprocessen vem som spelar vilken roll.

 

Däremot är referensbilder effektivt för vissa har jag förstått, det kan underlätta att skapa sig bilder både av karaktärer, platser och rekvisita. Både under manusskrivandet samt förproduktion (i treatments, castingbriefs osv.).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Mitt problem är att jag bor långt, långt ifrån Stockholm där de flesta castings verkar hållas. Vart finner jag annonser där man kan spela in dialoger ur ett manus som casting och skicka till regissören/producenten? Eller existerar inte detta ö.h.t. i Sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan man med fördel ha inspirationsbilder även på rollfigurer i en presentation för att sälja in sitt manus, men man ska inte tro att det har någonting med den verkliga rollsättningen att göra (om man nu inte ska regissera och producera själv). Om du bara vill göra ditt manus mer levande med bilder, ja välj efter utseende eller välj någon person som har haft roller i samma stil. Men igen, det har inget med produktionsvalen att göra.

 

Har aldrig hört talas om att en manusförfattare skulle spela in repliker med skådisar och skicka som en del i säljprocessen, det blir lite som en dialogpilot så varför inte om man tror på det (och jag som regissör skulle absolut tänka mig att göra det när man söker stöd). Sätt in en annons själv på t ex Filmcafé och sök folk. Kanske du ska ta hjälp av en regissör som vill göra det ihop med dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar skriva med speciella männiksor i åtanke till karaktärerna.

När de personerna inte kan så är det bara att ta nästa person, så länge jag inte känner ren "avsky" på tanken med den andra personen så är det bara att köra.

Det viktiga är att filmen blir gjord : )

Och vi måste vara ganska flexibla ibland i denna bransch.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

När jag förra sommaren spelade in min första nollbudgetlångfilm så hade jag värvat 2 av skådespelarna från en amatörteater som finns drygt en kilometer från min bostad. 5 andra skådespelare hade jag värvat hos Filmcafe. Dessutom finns Stagepool och Statist.

 

Rent generellt sett så brukar det vara lätt att värva skådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...