Gå till innehåll

Hur ser ett bra filmmanus ut?


Pe4r

Recommended Posts

Jag har skrivit en del manus, eller iallafall början på dom,

lade ut ett men fick kritik på mitt sätt att skriva.

 

Finns visst ett särskilt sätt att skriva filmmanus på, är det någon här som kan

länka ett exempel på ett sådant filmmanus? Helst ett svenskt manus också.

 

 

Jag bryr mig inte om handlingen i manus och vill inte kopiera,

jag vill bara se hur man på ett bra sätt skapar grundstommen

i manuscriptet, det pratas om ett A4 ark per minut film där

man även kan få med allt runtomkring men det blir ett väldigt stort arbete.

 

 

Nån som har några tips?

Hur formar jag mitt manus helt enkelt?

 

 

Ska tillägga att det handlar mer om en serie med fristående avsnitt delvis

så det är inte bara en film på 1,5 timmes längd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej då var jag på gång, vill dock inte skylta med första sidan,

känns lite känsligt att hänga ut info om sig själv o.s.v. där men

början på lite själva manuset blev så här och jag ska försöka ta

mig tid att studera den där länken mer så jag utnyttjar alla "funktioner".

 

969512_142841325906454_1109694446_n.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag slänger upp en nerladdningslänk så får ni ta en titt på det 7 sidor långa manuset som jag nu skrivit.

 

http://www.rosstorp.net/Landsortspolisen.pdf

 

 

Går ganska bra, blir dock lite trött i huvudet, sen får man säkert lägga till lika mycket tid som

man lagt ner för att skriva hur allt runtomkring ser ut och hur personerna rör sig o.s.v.

 

Men alltid en bra början, kanske lite väl likt manus på en brittisk serie men

jag kommer göra allt jag kan för att gå min egen väg i det hela.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill ha kritik på manuset så föreslår jag att du lägger upp det som en ny tråd under Kolla Mitt Manus!

 

Det jag såg på första sidan du la upp ovan, så var det två saker jag reagerade på. Det ena var att beskrivningen av Jan var överdrivet detaljerad. Medellång, smal, flanellstjorta och matchande byxor säger inte så mycket. Försök beskriva intrycket vi får istället. Är han trött och sliten, passionerad och energisk, fumlig, lat, klen, stark? Det andra var att det kan faktiskt vara svårläst när karaktärerna har så lika namn. Det låter kanske konstigt, men Jan, Julia och Juliana riskerar att flyta ihop.

Länk till kommentar
Share on other sites

KONFLIKT eller NÅGOT SPÄNNANDE, DRAMATISKT I BÖRJAN ÄR ETT MÅSTE! Kom ihåg det! :)

 

Jag hållet inte med bylletski om den dramatiskta inledningens "måste", som om det måste komma tio kameler springande ner för gatan för att bli en bra början. En bra början fångar intresset, och det kan vara något helt annat än dramatik. Det kan vara oerhört subtilt, men visa på den konflikt som kommer att komma upp till ytan i denna story. Det kan vara en trött, sjuk Jan, som blir pushad runt och styrd av sin syster; eller dottern som alltid måste ha sin mamma i närheten; eller systern som inte vill låta dottern vara ensam med Jan. Inget av det dramatiskt eller konfliktfyllt eller orsak till bråk, bara en studie av ett faktum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för all kritik, bra kritik som bara kan göra manuset bättre!

 

Jag tänker mig en serie, ibland en lång följetong eller vad man kallar det,

och ibland fristående avsnitt med olika händelser, vad tror ni?

 

 

Julia är ju dotter till Juliana, Jan är bror och morbror, därför blev det flera namn på J men ska fundera på det.

Kan ju dyka upp fler J namn i släktskapet.

 

 

Visst, Jan har träffat sin chef, fått kontakt med några enstaka bybor och fått se hur samhället fungerar i denna by,

men snart måste det bli mer händelser och mer aktivitet.

 

Om ni tycker att jag kopierar brittiska "Tillbaka till Aidensfield" så hoppas jag att det inte blir så i fortsättningen,

ang Jan och Julia, det är en god och ärlig relation mellan systerdotter och morbror, där kommer inget att hända,

men man kan ju hitta andra "konflikter" med andra runtomkring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Julia är ju dotter till Juliana, Jan är bror och morbror, därför blev det flera namn på J men ska fundera på det.

Kan ju dyka upp fler J namn i släktskapet.

 

Så om du heter Pernilla så heter din pappa Peter och din syster Petra och din bror Per? Förekommer säkert i vissa familjer, men jag har aldrig stött på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa familjer gör på det sättet iallafall, men vi får se hur utvecklingen blir.

 

Kom igårkväll o tänka på nått annat då jag såg Baywatch som jag ibland kör maraton på, har de 3 första säsongerna

med svensk text o allt, där får man ju möta Mitch och dom andra, ofta personer med problem och tillbakablickar där

man kanske får se en scen i svartvitt eller liknande.

 

D.v.s. personen sitter och tänker på nått, kanske berättar för någon och då får tittaren följa med då personen beskriver sitt tidigare liv,

ett syskon som drunknat eller liknande och vad som hände och hur det gick till, och sen är det tillbaka till nutid då man sitter och pratar om händelsen.

 

 

Är det nån här som provat lägga in sånna scener i ett manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen funderade jag på det här med scenerna också, man brukar inte ha en scen där dom lagar mat, dukar fram, äter, plockar undan.

i Baywatch började en scen mitt i maten och slutade ungefär då barnen gått från bordet.

 

 

Kan man se det så också att man kanske spelar in en scen på 10 minuter och sen låter man bara det väsentliga komma med

eller skriver man ett manus där bara det väsentliga är med från början?

 

 

Jag kan tänka mig att vissa scener klipps bort, eller delar av scener i efterhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så om du heter Pernilla så heter din pappa Peter och din syster Petra och din bror Per? Förekommer säkert i vissa familjer, men jag har aldrig stött på det.

 

i min familj är det tre som har väldigt lika namn som alla börjar på J, så jag tycker iaf inte det känns som icke trovärdigt ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen funderade jag på det här med scenerna också, man brukar inte ha en scen där dom lagar mat, dukar fram, äter, plockar undan.

i Baywatch började en scen mitt i maten och slutade ungefär då barnen gått från bordet.

 

 

Kan man se det så också att man kanske spelar in en scen på 10 minuter och sen låter man bara det väsentliga komma med

eller skriver man ett manus där bara det väsentliga är med från början?

 

 

Jag kan tänka mig att vissa scener klipps bort, eller delar av scener i efterhand.

 

nej, du ska bara ha med det nödvändiga - varje scen, varje replik och varje beat ska föra historien framåt. att spela in en massa scener man inte tänkt ha med är ju bara slöseri med tid och pengar :) fundera på syftet med scenen, och varför det är just vid middagsbordet den ska utspela sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns lite olika definitioner på det där med scener och vad de ska åstadkomma. Syd Field säger bl.a. om scener ..."get in as late as possible and get out as early as possible", med andemeningen att endast det som behöver etableras innan "poängen" med scenen inträffar ska tas med - och när väl "poängen" har inträffat ska man inte hänga kvar i scenen då intresse/dramatik snabbt klingar av (endast manusförfattaren måste ha koll på vad händer innan och efter, utan att de behöver finnas med i manuset). Robert McKee anser att i princip varje scen ska förändra (minst) ett värde från negativt till positivt, eller positivt till negativt (typ första scenen i "Django" - slavery to freedom). Tycker dock att den senare definitionen/aspekten endast fungerar på vissa scener, men bör alltid funka för sekvenser.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

i min familj är det tre som har väldigt lika namn som alla börjar på J, så jag tycker iaf inte det känns som icke trovärdigt ;)

 

Det må så vara, men i ett filmmanus skiljer man personerna åt enbart med en svit med bokstäver som hänger ihop och i dialogfallet dessutom med stora bokstäver. Man har inget ansikte och ingen röst. Då är det dumt att riskera att läsaren blandar ihop JAN, JON, JOHN, JOHAN och JONAS. Bättre att de heter JAN, ERIK, SEBASTIAN, GUSTAV och PÄR.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man se det så också att man kanske spelar in en scen på 10 minuter och sen låter man bara det väsentliga komma med

eller skriver man ett manus där bara det väsentliga är med från början?

 

Jag kan tänka mig att vissa scener klipps bort, eller delar av scener i efterhand.

 

Filmmanuset ska visa på tempot, så du ska inte beskriva annat än det som kommer att vara med i filmen.

 

Som manusförfattare behöver man inte tänka på att det kan ta en timme att duka fram, äta och duka undan, och känna att man "klämmer in det" på fem minuter. Låt klipparna sköta det beskymret. Du tänker oftast inte på hur många klipp det egentligen är i en scen med enkla göromål, bara för att korta ner och endast ge en bild av vad som händer. Tar det 30 sekunder att lägga upp en golfboll i verkligheten, men du bara ger det 2 - det är lugnt, det är så det ska vara. Vi vill bara veta att hen lägger upp golfbollen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns lite olika definitioner på det där med scener och vad de ska åstadkomma. Syd Field säger bl.a. om scener ..."get in as late as possible and get out as early as possible", med andemeningen att endast det som behöver etableras innan "poängen" med scenen inträffar ska tas med - och när väl "poängen" har inträffat ska man inte hänga kvar i scenen då intresse/dramatik snabbt klingar av (endast manusförfattaren måste ha koll på vad händer innan och efter, utan att de behöver finnas med i manuset). Robert McKee anser att i princip varje scen ska förändra (minst) ett värde från negativt till positivt, eller positivt till negativt (typ första scenen i "Django" - slavery to freedom). Tycker dock att den senare definitionen/aspekten endast fungerar på vissa scener, men bör alltid funka för sekvenser.

 

/H

 

De två behöver inte vara motstridiga. "In late, out early" behöver inte innebära att en scen inte kan ha ett förändrat värde. Tvärtom tycker jag ofta att man kan kombinera olika idéer för en scen. T ex så har jag lärt mig att i en scen så ska två parter ha olika motstridiga mål och/eller en ska ha makt/övertag och en bli styrd/underläge. De är väldigt bra idéer, men kan lätt bli långa scener om man inte strävar efter ett snabbt avslut, som Syd Field förespråkar. I grunden tror jag de alla strävar efter samma perfekta scen, men kommer dit från olika håll.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där har jag märkt också, vissa scener eller händelser - det räcker med att dom filmas 2 sekunder,

dom hinner ändå sätta sig på hjärnan ändå.

 

Filmmanuset ska visa på tempot, så du ska inte beskriva annat än det som kommer att vara med i filmen.

 

Som manusförfattare behöver man inte tänka på att det kan ta en timme att duka fram, äta och duka undan, och känna att man "klämmer in det" på fem minuter. Låt klipparna sköta det beskymret. Du tänker oftast inte på hur många klipp det egentligen är i en scen med enkla göromål, bara för att korta ner och endast ge en bild av vad som händer. Tar det 30 sekunder att lägga upp en golvboll i verkligheten, men du bara ger det 2 - det är lugnt, det är så det ska vara. Vi vill bara veta att hen lägger upp golfbollen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...