Gå till innehåll

Macbook Pro + FCP ProX + Ethernet + server


mrt

Recommended Posts

Jag ska samla mitt material på en server. Alternativet som dykt upp är att köra via Ethernet, dvs redigera på servern. Någon som vet om det är en bra lösning? Är Ethernet tillräckligt snabb för att jag inte ska få problem? Läste någonstans att Ehternet+Thunderbolt adaptern tog mycket kraft från processorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ethernet ger dig 1Gbit vilket resulterar i lite över 100MB/s.

Vad är det för material du ska redigera? Med prores 422 lt i 1080 närmar du dig 100Mbit/s. Några strömmar och du är snart utan utrymme. 422 HQ drar över 200Mbit/s.

 

Firewire reserverade bandbredd för att inte förlora frames, esata har bra mycket mera fart och thunderbolt toppar med 10Gbit i vardera riktning.

 

Är det lägre dataflöden du ska redigera så kanske det funkar men risken är att de inte kommer att gå så smidigt att skippa runt i klippen.

Kanske någon annan har provat redigera över nätverk för jag har inte allt för stor erfarenhet av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är Prores 422HQ som gäller. Om jag lägger allt material på servern och redigerar på servern, så borde det väl inte belasta Ethernet kopplingen? Borde vara skillnad mot att jag har materialet på servern och projektet på datorn eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som kimster skriver vill du vekligen inte köra 422HQ HD över ett nätverk med endast 100MB/s.

 

Men du skriver både material och redigera på servern? Du menar att dina filer ligger på servern och du redigerar på din MBP men med filerna fortfarande på servern. Dvs inte lokalt på macen?

 

Du har troligen inte plats med fler än 4 strömmar om ens det.

Det kan funka med någon enstaka ström men du kommer garanterat att tappa frames mm om du gör mer än så.

 

Även om FW800 lokalt på pappret ger lägre bandbredd så klarar den sig bättre tack vare protokollet men det är att "edga" en del.

 

Jag tycker du ska köra en liten nätt lokal raid med estata eller TB.

Då kan du flytta arbetsmaterialet mellan server och raid när du behöver arbeta. Du bör också lägga din FCP cache på snabb disk för bästa flyt.

Det är väldigt stor skillnad på 300MByte/s lokalt och 100MByte/s över nätverk.

Med snabb lokal disk hänger antalet samtidiga strömmar mer på din processorkraft och du kan säkert redigera 6-10 422 HQ strömmar i multicam på din MBP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...