Gå till innehåll

Är detta optimalt för en redigeringsdator?


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Tjena! Jag behöver köpa en ny dator och har en budget på ca 6 000kr. Jag vill kunna köra adobe-suiten(premiere, after effects osv) samt Da vinci resolve, och då behöver jag ett grakfikkort som stödjer CUDA. Samt så vill jag kunna rendera relativt snabbt.

 

Jag är inte up-to-date till dagens prylar men jag kan ändå grunderna om datorkomponenter. Min polare har knåpat ihop en kundvagn som jag skulle vilja dubbelkolla med er som är mer insatta i videoredigering än honom. Samt så undrar jag också vilket operativssytem win 7 eller 8?

 

Kundvagn - Anders Myrdahl - Inet.se

 

Tack så hemskt mycket för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt medlemmar på Frugal filmmaker gruppen på Facebook så är win 7 bättre. Ett argument var: "8 will give you an eternal auto-repair loop just cause you had lost a file of their own. And, it kinda eats RAM."

 

"And it kinda eats RAM"

- Om du tycker det låter som ett pålitligt argument så kör på Windows 7. Mitt "argument" har du fått :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du köra större HD-project / mer komplicerade AE-grejer är mer än 8Gb ram trevligt.

Två diskar, en för operativ/mjukvara och en för video/renderingar etc är också bra.

 

Har ingen egen erfarenhet av Win 8 kontra 7 men enligt HP's integrationsfirma för "performance system" så är Win 8 snabbare.

Kanske 8.1 när det kommer. :)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle förstås inte nöjd mig med det billigaste utan lagt lite extra direkt och kanske väntat med grafikkortet.

 

1. Max, är Grafikkortet verkligen att rekommendera, funkar det med Premiere med så lite minne?

 

2. Nätaggregatet som är med har fått dåliga omdömen genomgående (förväxla ej med 700w varianten som är ok).

Be Quiet Kraft och Corsair CX500M - Test / Recension - Chassi & Nätagg - SweClockers.com

Välj detta i stället (500w är mer än nog om du inte tänkt sätta in en massa extra hårddiskar): Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulär - Inet.se

Eller detta om du vill vara framtidssäkrad: Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze - Inet.se

 

3. Som sagt, väl lite RAM, skulle absolut satsa på 16GB om möjligt och det är billigare att köpa 2st 8gb moduler än 4st 4gb moduler d.v.s. uppgradera senare. Därtill så är det bra att satsa på 16gb direkt då du kan sätta in 16gb till om det behövs och då ha totalt32gb.

Kolla in dessa: Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport - Inet.se

 

4. Hårddisken är både liten (mindre diskar är generellt långsammare trots att de har hög rotationshastighet) och dyr per GB. Tänk även på att du för bra hastighet endast bör fylla den till 50%, så en 500GB är typ 250gb etc. Denna är mycket bättre och mer prisvärd: 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s - Inet.se

 

Om du inte har råd med allt direkt skulle jag köpt lite dyrare grejer och väntat med grafikkortet då moderkortet och processorn du valt har inbyggd grafik, använd den så länge tills du har råd att köpa ett bra grafikkort.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gick mer eller mindre helt på budgeten som fanns. Går ju alltid att skaffa bättre.

 

Graffekortet ligger på gränsen, dagens PPro vill ha 768 mb och CC kommer (troligen) att vilja ha 1 Gb. Men så vitt jag kan se bör det fungera.

 

Jag är ingen stor DaVinchi användare, men går den ens att använda till något utan CUDA?

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan hålla med Pontus lite, att ett pålitligt nätaggregat är en väldig fördel. Går det du har åt skogen, så har du ju liksom ingenting. Personligen har jag inte hört talas om "Be quiet", men har å andra sidan inte byggt en dator på fem år heller. Hade jag varit i dina skor hade jag köpt typ Antec, Corsair eller Cooler Master, då det ändå är en viss kvalitetsstämpel. Åtminstone i mina ögon.

 

Jag skulle dock inte köpa en enda stor hårddisk, utan istället satsat på två, lite mindre istället. Dvs. tycker jag du ska köra med det du har nu, sedan peta i ytterligare en hårddisk när du har mer pengar. De videoprojekt jag jobbat på under senaste tiden har haft "rå-filer" som sträcker sig mot 60-70 GB, och då är det en musikvideo på 5 minuter. All-in-all: Jag hade satsat på lite mer utrymme - har du inte råd nu, tänk åtminstone att du bör göra så den närmsta tiden.

 

Angående Win 8 så kan jag inte på något sätt rekommendera det i dagsläget. Metro är enligt mig hemskt klumpigt. Med det sagt så har det annonserats en uppdatering som gör att man ska kunna använda det traditionella gränssnittet om man vill. Så när den kommer, kan det mycket väl bli ett alternativ, då det, som Tolin säger, är betydligt rappare än sjuan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer med de flesta svar här. Byggde själv två redigeringar för några månader sedan, dock med större budget. Tips. Om du kan få loss mer $$$ så är det riktigt trevligt att ha operativsystemet&mjukvara på en ssd. Sedan köpte jag 4st 2TB per burk och kör raid 5. Snabbt och säkert. Jag skulle inte lägga in win8. 7:an är stabil i nuläget så

enligt mig är det viktigast. Tjo!

Länk till kommentar
Share on other sites

Angående Win 8 så kan jag inte på något sätt rekommendera det i dagsläget. Metro är enligt mig hemskt klumpigt. Med det sagt så har det annonserats en uppdatering som gör att man ska kunna använda det traditionella gränssnittet om man vill. Så när den kommer, kan det mycket väl bli ett alternativ, då det, som Tolin säger, är betydligt rappare än sjuan.

 

Jag vet inte om du provat på Windows 8? Det är väldigt intuitivt och inte alls svårt att jobba med när man väl "ställt om sig" så att säga. Det 'gamla gränssnittet' finns fortfarande kvar i form av klassiska Windows 7 skrivbordet. Skillnaden är att Metro fungerar som utgångspunkt, resten är precis som det alltid varit :bire

 

Jag skulle inte lägga in win8. 7:an är stabil i nuläget så

enligt mig är det viktigast. Tjo!

7an är stabil, likaså är 8an stabilt det med. Skillnaden är att Windows 7 har fyra är på nacken och Windows 8 mycket mer optimerad för dagens komponenter. Man gör sig ingen tjänst genom att undvika det som är nytt bara för att det är annorlunda

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag undrade i ett tidigare inlägg, Är det verkligen optimalt att citerar Pontus " jag skulle köpt lite dyrare grejer och väntat med grafikkortet då moderkortet och processorn du valt har inbyggd grafik, använd den så länge tills du har råd att köpa ett bra grafikkort".

 

Med det inbyggda kommer jag definitivt inte kunna köra Davinci och jag vet inte ens om Premiere pro/AE skulle gå fint.

Länk till kommentar
Share on other sites

Peus, självklart vill man alltid ha bättre. Men om budgeten inte är större så går det ju inte. Så du anser att jag ska köra på det kassa inbyggda istället? Det låter verkligen inte bättre.

 

Hmm alltså, jag jobbar med att bygga redigeringssystem och det inbyggda är inte "kasst", det saknar CUDA och går inte att spela på men fyller sin uppgift, nätagget du valt är däremot "kasst" som jag även tagit mig tid att uppmärksamma dig på, bland annat.

 

Ja, så skulle jag gjort och sparat pengar till ett grafikkort under tiden. De delar jag föreslog kostar inte mycket mer än de du ursprungligen tänkt köpa men är mer prisvärda och bättre, som jag ser det sparar du pengar på sikt genom att tänka så förutsatt att du tänker lyda Max råd att uppgradera minnet m.m..

Och jag håller inte med Smörgåsmannen om att små hårddiskar är att föredra, givetvis är flera diskar bra men då bör det vara bra och snabba diskar, som i mitt förslag. Din dator blir inte ultra delux men med delarna jag föreslog blir den mycket bättre för en liten summa, en SSD t.ex. vore ett rejält uppsving men det däremot är något du kan vänta med och möjligen även grafikkortet (jag hade gjort det men vet ju inte hur ditt behov ser ut) hellre bra grundkomponenter än CUDA och SSD till en början.

 

Jag tycker diskussionen om Win 8 mot Win 7 är absurd, varför köpa ett åldrat OS som Win 7 om man inte har specifika krav som inte finns i just Win 8, vilka dessa skulle vara i ditt fall är minst sagt otydliga.

 

Mvh /Pontus w

 

 

By the way, intel släpper nya processorer och moderkort inom en väldigt snar framtid (4e juni), kanske värt att vänta på? http://www.sweclockers.com/nyhet/16929-intel-bekraftar-haswell-den-4-juni

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, jag håller helt och hållet med dig, men om jag inte kan köra premiere pro och AE så försvinner ju hela syftet med att jag ska köpa en ny dator.

 

Win 7 vs win 8 är jag helt förbi. Om ni är intresserade av den debatten så kan ni bara gå in på frugal filmmaker och läsa de 100 kommentarerna.

 

Förresten, så uppskattar jag verkligen din hjälp Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad bra och framför allt kul att du uppskattar det.

Premiere och After Effects fungerar ypperligt utan CUDA, vissa effekter kommer ej att fungera (mycket mycket få) eller renderas i realtid, men fungera kommer programmen absolut att göra. Tänk på alla som kör på bärbara datorer, ofta har de endast inbyggda grafikkort likt det du finner på moderkortet, ang Davinci vet jag dock ej, antar att det skiter sig, vilket ju är synd, men det kanske större After Effects renderingar och Premiere projekt gör också med för lite minne eller för liten och seg hårddisk.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket bra argument och jag kör nog så. Jag har satt ihop en kundvagn med de komponenterna du rekommenderade och det var förvånansvärt lågt pris. Grafikkortet kan jag nog köpa inom en snar framtid. Dessutom kom jag på att jag har ett grafikkort i en gammaldator som är på 512mb ATI radeon"bla bla" Som jag förmodligen kan sätta in och är lite bättre än det inbyggda. Så det blir utmärkt för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...