Gå till innehåll

Oklara termer för bit depth i Adobe


david-

Recommended Posts

Vet någon av er, Max kanske, varför Adobe men även andra mjukvaror varierar sitt sätt att uttrycka bit depth i sina program?

 

Tänker mest på Premiere som istället för att använda sig av 8bit som term för att t.ex. exportera ut format med 8bits bit depth så kör dom på 24bit (8x3(RGB)) och 48bit för 16bit.

Det här betyder väl också att man bara kan välja på 8-bit eller 16-bit i PPro's export? Om man då vill få ut 10 eller 12-bit?

 

Men sen kommer vi till AE som väljer att uttrycka samma sak med millions/trillions of color t.ex. Det känns bara så onödigt att mixa och försvåra saker när det egentligen vore enklast att standardisera uttrycket till 8, 10, 12, 16bit där man beskriver color data per RGB channel i en pixel. Speciellt att kunna göra det till en standard inom samma företag (Adobe), där jag tycker att Autodesk har hållit det ganska bra och konkret.

 

Det går ju bra om man redan vet hur man ska översätta termerna men det underlättar ju knappast för de som inte är alltför insatta, och att råka exportera en generation i fel bit depth kan orsaka stora problem.

 

Lite tankar från mig bara, känn er fri att kommentera, svara och rätta mig om jag har fel i något påstående.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent historiskt så har ju datorer ofta jobbat med

Plus att man programmeringsmässigt oftare skyfflar omkring stora mängder bilddata åt gången och då bryr sig mer om hur stora de individuella pixlarna är (bitar per pixel) än deras interna representation (bitar per kanal). Så då blev bitar per pixel det dominerande sättet att skriva ut det.

 

Sedan så är hela grejen med att jobba med över 8 bitar per kanal rätt ny faktiskt, så att speca per kanal har liksom inte varit nödvändigt förut. Så då fortsätter man väl i gamla spår. Det kommer nog att bli vanligare att se per-kanal-spec allt eftersom att större och bättre representationer (flyttalskomponenter FTW!) blir vanligare.

 

Men du har ju helt rätt i att ett och samma företag borde hålla sig konsekvent. Ofta så beror det på att olika produkter är nyligen uppköpta ifrån olika utvecklare, men Adobe köpte After Effects redan 1994 så det går ju knappast att skylla på här...

 

Men sen kommer vi till AE som väljer att uttrycka samma sak med millions/trillions of color t.ex.

Det där däremot är bara korkat. Skyll på Apple som kom på den terminologin! :birp

Länk till kommentar
Share on other sites

Ganska motiverad fråga... PPro är förvirrande på en massa plan, jag har haft ett gäng diskussioner med GUI-snubben där jag yttrat mina dubier om hur vi "visar" vad man jobbar i för bitdepth. :) I PPro heter det Maximum Bitdepth, kryssar man i den rutan växlar man från 8-bit rendering till 32-bit float (med support för overbrights etc). Support för högre bitdepths kommer också i CC-versionen av Premiere (bla 16-bit DPX-filer).

 

Renderar man sedan sin sekvens med Maximum Bitdepth är det (i princip) codecen som styr. Men det är ju rätt lätt att göra bort sig... :) (och framför allt får man inga varningar OM man gör bort sig).-

 

Här är en något gammal förklaring i ämnet: The Video Road – Understanding Color Processing: 8-bit, 10-bit, 32-bit, and more

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent historiskt så har ju datorer ofta jobbat med

Plus att man programmeringsmässigt oftare skyfflar omkring stora mängder bilddata åt gången och då bryr sig mer om hur stora de individuella pixlarna är (bitar per pixel) än deras interna representation (bitar per kanal). Så då blev bitar per pixel det dominerande sättet att skriva ut det.

 

Sedan så är hela grejen med att jobba med över 8 bitar per kanal rätt ny faktiskt, så att speca per kanal har liksom inte varit nödvändigt förut. Så då fortsätter man väl i gamla spår. Det kommer nog att bli vanligare att se per-kanal-spec allt eftersom att större och bättre representationer (flyttalskomponenter FTW!) blir vanligare.

 

Men du har ju helt rätt i att ett och samma företag borde hålla sig konsekvent. Ofta så beror det på att olika produkter är nyligen uppköpta ifrån olika utvecklare, men Adobe köpte After Effects redan 1994 så det går ju knappast att skylla på här...

 

 

Det där däremot är bara korkat. Skyll på Apple som kom på den terminologin! :birp

 

 

Tack för bra svar! Kan fallet ibland vara att röd, grön och blå har olika antal bitar, som du skriver "5 bit röd, 6 bit grö, 5 bit blå"? Är inte alltid antalet bitar konstant genom alla kanaler inom samma bit djup?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...