Gå till innehåll

Koppa på HD projector till datorn


PabloFernandez

Recommended Posts

en fråga för er smarta data/grafik snubbar/tjejer.

Vill koppla min dator till projektor via hdmi. Just nu har jag två skärmar men mitt grafikkort har endast 2 stycken display port kontakter och inga HDMI. Antar att enda lösningen är att köpa ett till grafikkort som har HDMI. Min fråga är. duger det med ett billigt kort? eller kommer bilden från t.ex. Premiere bli skitdålig eller lagga?? Premiere använder juh GPU för att processera bilden. kan den använda GPUt från det andra grafikkortet (Quadro 4000) även om bilden spelas via billiga kortet på projectorn?

 

Am I making any sence???

 

Sot tack för alla svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det för program du vill ha ut video från. Jag har kört samma set up med bild ut från ett blackmagic kort.

Jag körde en skärm som huvudskärm via DVI, en extra skärm med utökat skrivbord via DVI och HDMI video out från BM kortet till projektorn. Dock blir det ju bara video out till projektorn på det viset så vid annat, 3D modelering och dylikt hade jag en lösning där jag hela tiden splittade den extra DVI signalen till två (samma signal) som jag också skickade till projektorn. Sedan kunde jag via projektorns fjärrkontroll välja om jag ville ha video-out signalen eller den extra utökade skrivbords-signalen.

 

Blackmagic kort funkar bäst med Adobe program och Final Cut, har nyligen haft en massa problem med ett Blackmagic Design Intensity och Avid även om det på pappret skall fungera. Själv körde jag ett USB 3.0 anslutet UltraStudio Pro (har en mycket irriterande fläkt så skulle rekommendera ett internt kort om möjligt) till Premiere och After Effects.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag röstar på Pontus lösning. För att PPro's GPU acceleration ska fungera, måste dina "playback-fönster" ligga på den skärm som är kopplad till Quadro-kortet.

 

//Max

 

Ja. Absolut men Quadro kortet har bara Display Port och projektorn har inte det.

 

Ett Black magic kort lär inte vara helt gratis heller.

 

Jag söker billigast möjliga lösning utan att förlora så mycket prestanda.

 

Kanske att splittra ena signalen skulle vara bra men vet inte om det går. t.ex. en display port går både in i ena monitorn och sen vidare till projectorn. Funkar det på nått sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett Intensity med HDMI ut kostar så där en cirka 1500sek, vilket inte är så farligt och då får man en "ren" videosignal ut, utan menyer m.m. vilket jag tycker är underbart. Därtill kan man ta in video via kortet, analog eller HDMI i 4:2:2 vilket ju är en bonus.

Går för övrigt alltid att konvertera displayport till HDMI Komplett.se - Adapter DisplayPort till HDMI

Eller DVI: Komplett.se - Matrox DisplayPort to DVI adapter

 

Sedan kan man splitta signalen som jag gjorde.

HDMI: 2-vägs aktiv HDMI-splitter > Splitter | Kjell.com

DVI: ATEN DVI SPLITTER 2-PORT DVI-I/AUDIO | Dustin.se

Displayport: Hittade ingen bara så där utan ansträngning annat än denna bild: http://www.govgroup.com/images_products/2303848_big.jpg

 

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant. verkar som bästa lösningen. en splitter och en displayport till hdmi adapter. synd att förlora upplösningen på ena skärmen bara. just nu kör båda skärmarna 2560x1440 men via hdmi kommer den ena bara att kunna köra 1920x1080 men det får duga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Datan vägrar starta när jag slänger in nya grafikkortet (så att jag har både Quadro 4000 och Quadro NVS310 inne). vet någon varför?

 

Är de kompatibla med varandra? När jag sysslade mycket med datorer så skulle nvidia-korten vara SLI-kompatibla med varandra, vilket endast gäller om korten ska samarbeta. Enligt en förteckning jag hittade så är inte NVS-kortet listat. http://www.nvidia.com/object/quadro_sli_compatible_systems.html

 

En annan grej kan vara att strömmen inte räcker till, eller att de inte är ordentligt kopplade (till nätagg).

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat lite på själva kortet nu och det har inte stöd för SLI, men å andra sidan ska man kunna använda två grafikkort ändå, utan att de behöver samarbeta. Det behöver heller inte nån extern strömkälla. SLI använder man när man vill att grafikkorten ska jobba tillsammans för att öka prestanda, mot en display. Du seriekopplar dem, kan man lite förenklat säga.

 

Men fungerar det om du tar ur kortet bara? Så att det inte är något annat som lossats liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kollat lite på själva kortet nu och det har inte stöd för SLI, men å andra sidan ska man kunna använda två grafikkort ändå, utan att de behöver samarbeta. Det behöver heller inte nån extern strömkälla. SLI använder man när man vill att grafikkorten ska jobba tillsammans för att öka prestanda, mot en display. Du seriekopplar dem, kan man lite förenklat säga.

 

Men fungerar det om du tar ur kortet bara? Så att det inte är något annat som lossats liksom.

 

Jag har testat kortet på olika PCI platser. sen tog jag bort original kortet (dvs. Quadro4000) och testade bara med det nya kortet (NVS310) på olika PCI platser.

Inget funkade.

Bara när jag tar bort nya kortet från datan startar den igen som vanligt.

 

Data Info:

Moderkort: Asus Z9PE-D16, System: Windows 7 64bit (Installerad på en SSD), 32GB ram, 2st Intel E5-2670 processorer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...