Gå till innehåll

Manus till tv-serie


fönstret15

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har en story och vill skriva ett manus till tv-serie. Undrar dock vad som gäller? Antar att det beror lite på antal avsnitt och så, men om det handlar om exempelvis 10 x 60 min, ska man skriva alla avsnitt helt själv? Har sett några tv-serier senaste tiden och det varierar lite. Vissa skrivs i stort sett av en manusförfattare, medan andra av en manusredaktion? Och några där avsnitten skrivs av olika personer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en idé och har storyn klart för dig, är det inget som hindrar att du skriver alla avsnitt helt själv. Men för att sälja konceptet behöver du bara skriva ett eller ett par avsnitt och ha synopsis klart för resten.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag tror jag kapar denna tråd.

 

Något som jag har märkt i amerikanska tv-manus - och ja, det är väl endast de man kan få tag på - är att de har delat upp varje avsnitt i fyra akter (acts); något som annars inte brukar existera i manus för film. Som jag förstått det har det hela en dramaturgisk betydelse men även att det handlar om att reklamen ska vara mellan varje akt (act). Men hur ser det ut i Sverige?

 

Följer svenska tv-manus samma format? Delas avsnitten in i akter? Eller är svenska tv-manus som filmmanus?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...