Gå till innehåll

Skillnad på 23.976/24/25 fps? PAL


Peri

Recommended Posts

Jag ska filma en musikvideo i helgen med red scarlet och undrar vilken fps ja ska filma syncarna i? (Sync = artisten sjunger med till låten, realtime)

Vilken FPS är standard för musikvideos och vad blir snyggast? Vilken fps är anpassad för PAL utav 23,976 och 24?

 

 

Hare gött!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skall du visa videon, hur skall den levereras m.m.

 

PAL finns endast i 25p eller 50i. Skall videon primärt sändas på svensk TV skulle jag således rekommendera 25fps. Sker distributionen via webb och Blu-Ray så skulle jag nog köra 24fps.

 

Förklaring.

SD - PAL: i huvudsak 50i men även 25p

SD - NTSC: i huvudsak 59,94i men finns även som 60i (uråldrig svartvit standard), 29,97p och som ett speciellt läge 23,976p (för att komma så nära filmens standard på 24fps som möjligt.

 

HDTV: PAL och NTSC skiljer sig även i upplösning, färgrymd m.m. så det är inte endast fps:en som skiljer sig åt mellan dessa standarder. HDTV däremot har exakt samma upplösning och färgrymd och då är det bara fps:en som skiljer sig, således är det inte PAL eller NTSC längre men regionerna kvarstår så där det förut var NTSC så är det i dag HDTV men med fps anpassad till NTSC.

HDTV - PAL-regionen: 24p, 25p, 50p eller 50i (24p är rätt ovanligt)

HDTV - NTSC-regionen: 23,976p, 24p, 29,97p, 30p, 59,94p, 59,94i, 60i, 60p (30p, 60i och 60p är dock rätt ovanligt)

 

Film (8mm, 16mm, 35mm, 70mm) m.m: Spelfilm rullade traditionellt med olika fart ("så snabbt som man vevade") och varierade mellan allt från 10 till 30fps. Runt 1930-talet började 24fps bli standard och är i dag den hastighet film traditionellt spelas in på. Dock kan många kameror spela in 25fps och även 23,976fps för att passa TV-standarder.

 

För att passa så många format som möjligt hade jag nog som sagt valt 23,976p eller 24fps, skall den i huvudsak visas på svensk-TV, 25p.

 

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska filma en musikvideo i helgen med red scarlet och undrar vilken fps ja ska filma syncarna i? (Sync = artisten sjunger med till låten, realtime)

Vilken FPS är standard för musikvideos och vad blir snyggast? Vilken fps är anpassad för PAL utav 23,976 och 24?

 

 

Hare gött!!!

 

http://forum.voodoofilm.org/videokonvertering/25129-bildrutor-fps-pal-interlaced-etc.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...