Gå till innehåll

Sci-fi Action film! Brainstorming hjälp!


Pearlareign

Recommended Posts

Hej till er som läser detta meddelande, vad kul att du ville titta in :) Jo jag håller på med en sci-fi idé men behöver MYCKET hjälp.

Det ska troligtvis bli en långfilm av det :) Än så länge så har jag bara konceptet som är det här:

 

 

Året är 2045, en framtid där man kan köpa konstgjorda själar om man vill återuppliva någon person som dött.

Man kan välja en personlighet till själen som kan efterlikna den avlidnas personlighetsdrag.

Så att det blir som om den personen aldrig dött. Köparen kan också välja en föryngrande själ som föryngrar såväl organen som utsidan.

 

Det enda jag vet sen är att jag vill ha en manlig huvudroll :P Så nu behöver jag DIN hjälp

med att utveckla en story utifrån det här! TACK på förhand! MVH//Amanda

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag lyckats svara på några av frågorna :)

 

Hur ser världen ut? I framtiden så har världen gått mot ett miljösäkrare sett och det gjorde skillnad. Du kan inte längre köpa bil, enligt lagen får man inte äga detta fordon längre. Istället går folk eller så cyklar dem.

 

Samhället? Hur ser vardagen ut 2045? Samhället är lugnt och ingen brottslighet i dessa trakter. Men det finns ett samhälle där bara kriminella håller till. Vardagen kretsar kring jobb och pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte om man köper en själ och reanimerar den i ... vad? En död kropp? En levande? Sin egen kropp? En robot/konstgjord android? En genetiskt/organiskt framodlad kropp? Ett (virtuellt) minne?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det ett specifikt dilemma eller tema du vill göra en poäng av?

 

Exempelvis "ingen lever för evigt" vs. "alla kan leva för evigt", eller "en konstgjord själ är ingen riktig själ" vs. "en konstgjord själ är också en själ" osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, kör på det. Då har du ett tema.

 

Skaffa dig en protagonist och antagonist som sätter det till sin spets, med en plot som driver på.

 

Kan exempelvis vara en familj som dör i en svävarfarkostolycka. Farmor bestämmer sig för att återuppliva familjen, men bara sin son och barnen - inte frun. Hon gör allt för att dölja sin svärdotters existens, raderar minnet av henne (bilder, videos, 3D-hologram, kläder, saker, vigselring osv.).

 

Men efter ett tag förstår sonen och dottern att något inte stämmer och börjar göra efterforskningar. Hur gick olyckan egentligen till? Varför reanimerades inte deras mamma? Med lite detektivarbete finner de sin mors kropp och ser till att reanimera henne med en själ som liknar deras minne av henne (flashbacks av varma känslor, godhjärtade handlingar, positiva saker).

 

Vid det här laget bör alla vara övertygade om att svärmor är en egoistisk, elak, ond person. Fast då uppdagas det att svärdottern/mamman egentligen var en ... (fyll i själv).

 

 

Eller så kan du hitta på något helt annat. Att komma på idéer som går att omsätta i ett manus är det stora kreativa -plågsamma och stundtals roliga- jobbet som manusförfattare.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kör på det konstgjorda alternativet.

 

Och vad är haken? Är alla människor som går omkring inte riktiga? Vad spelar det för roll om de har en riktig själ eller en konstgjord? Om man bara märker det när man dör, vad är haken med det i nuvarande livet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte vart du vill kma..

 

Hon ställer frågor som du måste ha svar på för att driva berättelsen framåt och göra en intressant film.

 

Tycker för övrigt att detta är ett konstigt sätt att börja skriva sin första långfilm på. Det är uppenbart att du inte har skrivit särskilt mycket manus förut när du överlåter allt arbete till folk på Voodoofilm, du kanske ska tänka om här och skriva några fler kortfilmer och framför allt GÖRA några kortfilmer så att du får klart för dig vad som fungerar och vad som inte gör det i praktiken. Allt du har är en väldigt smal idé som du inte verkar helt säker på varför eller hur du vill berätta, vilket lyser igenom när du inte kan svara på de simplaste frågorna som du MÅSTE ha svar på. Du kommer aldrig bli bättre om du förväntar dig att folk ska göra ditt jobb åt dig.

 

Mitt tips är att du läser på lite om att skriva manus. Finns tusentals föreläsningar och texter på internet där riktigt duktiga människor delar med sig om sina bästa tekniker för att utveckla en story, få till en vettig tematik och allt annat som underlättar väldigt mycket när du är i brainstorming-stadiet. Du kan ju alltid börja med Screenwriting, screenplays, and writing. Där finns mycket material tillgängligt som är nyttigt när man precis börjar skriva manus.

 

Det kanske låtar som att jag bara gnäller på dig, men det här är i allra högsta grad ett tips. Om du inte ens kan utveckla en story mer än ett par meningar på egen hand har du en bit kvar till ditt första långfilmsmanus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag KAN skriva manus och jag går utbildning och långfilm kan det bli, filmen blir så lång som den behövs. Jag förstod inte vad hon menade nämligen och kunde inte besvara vad hon frågade.. Just nu e jag inne i en period då man knappt har idéer medans man sedanh övergår i en period med massvis idéer. Det kan räcka med ett ord från någon eller en mening som hjälp, då försvinner mina tankar iväg och jag får plötsligt många idéer tack vare meningen eller ordet. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag KAN skriva manus och jag går utbildning och långfilm kan det bli, filmen blir så lång som den behövs. Jag förstod inte vad hon menade nämligen och kunde inte besvara vad hon frågade.. Just nu e jag inne i en period då man knappt har idéer medans man sedanh övergår i en period med massvis idéer. Det kan räcka med ett ord från någon eller en mening som hjälp, då försvinner mina tankar iväg och jag får plötsligt många idéer tack vare meningen eller ordet. :)

 

Jag ser inget problem i att du brainstormar och diskuterar idéer på forumet. Det är jättebra att få in funderingar från flera håll. Så skäms inte för det.

 

Du behöver inte svara mig på frågorna. Det viktiga är att du funderar på dem.

 

Sen blir jag lite fundersam på "filmen blir så lång som den behövs". Bortsett från det grammatiska felet så hoppas jag att du menar att filmen blir så lång som historien tillåter, inte att du gör den så lång den behöver för att räknas som långfilm.

 

Nu har du inte bett mig om korrläsning, men jag ber dig ändå i all välmening, att tänka på din stavning och grammatik. Det ger inget bra intryck av en författare att skriva med så många fel. Vi skriver alla fel ibland och i forum går det ibland fort, men tänk ändå på att alltihopa sammantaget är det intrycket du ger. Det spelar ingen roll om du har dyselexi eller ej - tyvärr gäller det skrivna intrycket ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja självklart! Jag e väldigt noga med grammatiken när jag väl börjar skriva på MANUSET

 

Det skadar inte att visa att man kan skriva i andra situationer också, men det är givetvis ditt val. Om man varje gång man skriver något funderar över sina ordval och försöker finna det perfekta uttrycket för det man vill säga, så övar man sig också. Inköpslistor anser jag undantagna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är en intressant idé att inplantera konstgjorda själar i döda för att hålla dom vid liv! Blir lite som i Inception när Mal bara är en projektion från Cobbs minnen. Och det kan ju vara en bra inspiration. Om mannen (huvudpersonen) återuppväcker sin fru, hur blir deras relation? Blir det en ny kärlek eller samma som förut? Vad har han för syn på henne? Är hon en människa eller ett objekt? Beror lite på hur du vill ha din film, om det ska vara en romantisk film eller ett sci-fi äventyr liksom! Vore intressant att höra lite mer hur du tänker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, kul att du tycker om idén :) Hade inte ens tänkt på inception förens du drog upp den ;) Mina tankar om denna film är att jag inte vill att det skall förvandlas till ett drama, utan jag vill att det ska vara ett sci-fi actionfyllt äventyr! :D En liten idé jag hade var att huvudpersonen kanske dör och får en ny själ i sig. Kanske är det något skumt med själen, kanske vill någon högt stående person ha själen? Han dras in i ett spel... Håller på att spåna för fullt med det här men kommer inte så långt än :/ Kanske du får några intressanta snilleblixtrar när du läser detta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okaj! kastar ur mig en idé:

 

Huvudpersonen är en viktig person som blivit återuppväckt med en konstgjord själ för en okänd (politisk?) agenda. Huvudpersonen kan inte lita på någon omkring sig. Den som återuppväckte huvudpersonen måste försöka dölja skillnaderna mellan originalet och "kopian" så att inte allmänheten får reda på hemligheten. Huvudpersonen försöker ta reda på mer om sig själv. T.ex. kanske någon försöker mörklägga att huvudpersonen mördats genom att återuppväcka honom med en ny själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Huvudpersonen är en viktig person som blivit återuppväckt med en konstgjord själ för en okänd (politisk?) agenda. Huvudpersonen kan inte lita på någon omkring sig. Den som återuppväckte huvudpersonen måste försöka dölja skillnaderna mellan originalet och "kopian" så att inte allmänheten får reda på hemligheten. Huvudpersonen försöker ta reda på mer om sig själv. T.ex. kanske någon försöker mörklägga att huvudpersonen mördats genom att återuppväcka honom med en ny själv.

 

Känns lite som "6:e dagen" (6:e dagen (2000) - IMDb).

 

I den diskuterades aldrig vad som händer när man dör, utan där var det "samma" person hela tiden. Om de blev "själslösa" eller ej framgick inte. Jag tycker att det är en intressant tanke, fast om man går in på själar och vad som händer när man dör, så svävar man nära religösa områden som kan vara svårhanterade, eftersom det finns en hel del olika uppfattningar där; plus att det ju faktiskt är så att vi inte vet mycket om själen eller livet efter detta.

 

"Never let me go" (Never Let Me Go (2010) - IMDb) berör också temat med konstgjorda liv (på ett väldigt syniskt sätt).

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns lite som "6:e dagen" (6:e dagen (2000) - IMDb).

 

I den diskuterades aldrig vad som händer när man dör, utan där var det "samma" person hela tiden. Om de blev "själslösa" eller ej framgick inte. Jag tycker att det är en intressant tanke, fast om man går in på själar och vad som händer när man dör, så svävar man nära religösa områden som kan vara svårhanterade, eftersom det finns en hel del olika uppfattningar där; plus att det ju faktiskt är så att vi inte vet mycket om själen eller livet efter detta.

 

"Never let me go" (Never Let Me Go (2010) - IMDb) berör också temat med konstgjorda liv (på ett väldigt syniskt sätt).

Ja, precis, just ordet 'själar' ger det hela en religiös ton, även om jag inte tror att det var det TS menade.

Annars kan man ju ta det (apropå Arnold) åt Total Recall-hållet, att man opererar in någon typ av "personlighet"/programvara som får personen att agera på ett visst sätt (vilket inte är vad som händer i Total Recall, men som ett exempel på procedur). Kanske kan HP senare ta strid mot den programmeringen och vilja bryta sig loss osv osv yada yada.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns lite som "6:e dagen" (6:e dagen (2000) - IMDb).

 

I den diskuterades aldrig vad som händer när man dör, utan där var det "samma" person hela tiden. Om de blev "själslösa" eller ej framgick inte. Jag tycker att det är en intressant tanke, fast om man går in på själar och vad som händer när man dör, så svävar man nära religösa områden som kan vara svårhanterade, eftersom det finns en hel del olika uppfattningar där; plus att det ju faktiskt är så att vi inte vet mycket om själen eller livet efter detta.

.

 

Ajuste den filmen! Ja var rätt likt:p istället för en klon blir det samma personen fast med ett nytt konstruerat medvetande. För att undvika religiösa kopplingar kanske man ska säga medvetande istället för själ. Är ju inte speciellt svårt att köpa att man skulle kunna skapa medvetanden i framtiden, i och med att det bara är en massa elektroniska signaler ändå (om man jämför med konceptet om själar)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...