Gå till innehåll

Bärbardator till filmredigering Mac


Sillu

Recommended Posts

APPLE MacBook Pro 13" MD101S/A

13,3" HD Ready från Apple med 500 GB, Intel Core i5, 4 GB RAM, Thunderbolt, USB 3.0, HD-kamera, Mac OS X

Vad tror ni om denna till filmredigering. Klara den kortare filmer tex musikvideos och kortare dokumentärer, vill gärna ha en laptop till detta.

Är gammal PC användare så jag är inte inne i Mac världen men börjar bli sugen på en.

Den ska också klara av program som indesign och photoshop.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Processorn är antagligen densamma som jag har i min imac. Och den sväljer ju det mesta som man ger den. Dock kör jag med 12 GB ram, och du bör nog ha åtminstone 8 för att ha någon framtid med den där datorn. Har du tänkt köpa den ny? Överväg i så fall att köpa den med mer minne, alternativt, kolla upp om det går att montera mer själv. I de stationära datorerna är det busenkelt (Mac Pro, mini och imac), osäker på bärbara dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar!

Ja min tanke är ju att köpa den helt ny iaf.

Är det skillnad mellan PC och MAC när det gäller ram?

tror jag har 4 på min PC och den har klarat det fint hittills.

Länk till kommentar
Share on other sites

8-12 Gb om du vill klippa HD-material, oavsett om det är Mac eller PC. Mac-modellen du länkar klarar 8Gb, vilket räcker i de flesta fall.

 

Beroende på hur du ser på det, får du oftast mer för pengarna ("fart-mässigt") om du köper PC (större urval av modeller etc). Apples original-ram är oftast mycket dyr, men det går att köra andra tillverkares minnen.

Notera att i vissa maskiner får du köpa helt nytt minne, dvs du kan inte utnyttja det som sitter i (ex om du har 2 platser och tillverkaren redan satt i 2Gb x 2Gb).

 

Har du PC-program sen innan får du kolla vilka som fungerar med Mac.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Med de äldre imacarna var det ju väldigt enkelt att montera RAM. Däremot vill jag säga emot Max lite att original-ramet skulle vara dyrare. iMac och mini har sen ett tag använt Samsung-minnen, original. Inga konstigheter. Mina/våra datorer på jobb och hemma sträcker sig mellan 2009-2012. I årsmodell. Så jag misstänker att samma sak gäller nu. Såvida de inte bestämt sig för att kapa bort Samsung helt efter alla tvister. Nåja. All-in-all: Det är Apples "monteringsavgift" som är ett skämt.

 

Tillbaks till de nya iMacarna, så ska det vara ganska svårt/omöjligt att som vanlig (inte extremt teknisk) människa att byta RAM själv, förutom på 27-tums modellen.

 

Jag tror det idag är mer prisvärt att köpa en laptop, just för att det är en laptop och den går att ta med. Behöver du inte ha den stora skärmen så bör du köra på en sån tycker jag. Just för att de nya, slimmade macarna innehåller laptop-komponenter. Mer eller mindre. Lägger du samma pengar på en Mac Pro, kanske du tom. kan få 8 GB ram monterat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Snabbkollade RAM-priset på en Macbook 13", Apple-priser vs Dustin (Kingston), och Dustin var ca halva priset... Mac Pro går väl inte att köpa just nu..?

 

För Premiere är den mindre Macbook;en inget superval då den har ett för klent grafikkort. För FCP, dvs FCP X, är jag osäker på vad som gäller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu hängde jag inte riktigt med...

Men menar ni att om jag köper ovanstående förslag så behöver jag be någon utöka ramminnet för att den ska fungera till det jag önskar använda?

Behåller pc för premiere och kommer endast att köra finalcut på denna samt övriga redigeringsprogram som indesign och photoshop.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag (tror) vi är överens om att du bör ha 8Gb ram för videoredigering. Om du ska be Apple sätta i det från början eller ej, är en kostnadsfråga.

 

Både FCPX och Premiere Pro kan utnyttja vissa grafikkort för effektberäkning ( sk GPU acceleration) - jag är osäker på hur bra detta fungerar med FCPX och grafikkortet i den datorn, då det är den en enklaste varianten du kan få i en Macbook Pro. Premiere Pro kan inte utnyttja det.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg nu att det var någorlunda billigt att köpa minnena från Apple själva, minns när jag köpte imacen, att de ville ha runt 3000 för att montera 16 (8?!) GB.

 

För 600 kr får du 2 x 4 GB original-ram om du monterar själv: DDR3 SO-DIMM 4GB PC3-12800 Samsung - Macoteket

Sedan får du avgöra om detta: MacBook Pro: How to remove or install memory är för mycket besvär för dig själv att göra. I så fall kostar det ju bara någon hundring för att få en med 8 i.

 

Jag misstänker att det är så pass vanligt med mer RAM nu, att de har det färdigmonterat ifall någon beställer en sån dator, medan det på "min tid" (för två år sedan) inte var så. Dvs. att de bakade in monteringsavgift.

 

Men ja, vi är överens om att du bör ha 8 GB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...