Gå till innehåll

Hur får man sin film till Cannes eller Berlin filmfestival eller annan filmfestival?


Recommended Posts

Jag har kontaktat Cannes filmfestival och Berlin filmfestival och även några andra filmfestivaler för att fråga dom om hur man kan skicka sin/sina film/filmer dit, men jag har inte fått något svar ännu fast det gått några månader, och det är heller ingen idé att jag skriver och skickar frågorna på nytt eftersom festivalerna är i full gång nu och att de inte har tid att svara mej då.

 

Vet någon hur man gör för att skicka sin film dit eller till någon annan internationell filmfestival? Får man skicka mer än en film till dom? Om man t ex har gjort 30 kortfilmer på 10 minuter var, får man skicka iväg alla då och att de sedan väljer ut en?

 

Har någon här på forumet skickat sin kortfilm till någon internationell filmfestival? Hur gör man och hur går man tillväga??

Länk till kommentar
Share on other sites

Här står det hur man skickar till Cannes (gratis men du måste skicka en dvd med posten):

Festival de Cannes - From 15th to 26th May 2013

 

Och här till Berlin (kostar 50 Euro att anmäla sig men du kan ladda upp filmen direkt till dem):

| Berlinale | Professionals | Film Entry | Regulations Berlinale Shorts

 

Man kan nog skicka hur många man vill dit fast jag vet att vissa festivaler tillåter bara en film per person.

Att maila stora festivaler ger nog inget svar, och stora festivaler får dessutom så många filmer att chansen att väljas ut är minimal. Klart det finns undantag men utan stöd från hemlandet så är det svårt att marknadsföra sig själv mot festivaler. Det finns dock måååånga mindre festivaler därute och många är gratis att skicka till. Eftersom fler och fler tillåter uppladdningen av filmen till festivalen så blir det ännu billigare. Här är en lista med festival som gratis att skicka in filmer till: No-Fee Festivals » Film Festival Secrets men det finns många fler festivaler och listor på nätet. Det finns också sajter där man kan registrera sina filmer och enkelt skicka dem via nätet till festivaler men tyvärr så tar de nästan alltid avgifter för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Cannes kortfilmer håller till på:Cannes Court Métrage - Festival de Cannes mer info hur man skickar in på: Cannes Court Métrage - Festival de Cannes

Berlin har info på sin sida:| Berlinale | Professionals | Film Entry | Infosheet Short Film Upload

 

De flesta filmfestivaler har hemsidor där det står hur man skickar in och vad som gäller.

Skulle gissa att du har större chans om du satsar på kvalitet istället för kvantitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...