Gå till innehåll

Sjuk. Version 2. Början.


bylletski

Recommended Posts

Det är lite intressant att du skriver "slutmanus" på första sidan när du har fyra sidor som är början på ett manus. Det går inte riktigt ihop. Dessutom ger det inte direkt intryck av att du vill ha feedback, om du redan bestämt dig för att manuset är färdigt.

 

Jag triggar inte positivt på "kameran startar". Börjar det surra? Vilken kamera? Jag ser ingen kamera. Att det är svart en stund är egentligen helt intressant ut filmmanussynpunkt också.

 

När du skriver att Anna lägger sig ner på marken, får jag en väldigt märklig bild i huvudet. Hon är knivhuggen, blodet rinner - och hon bestämmer sig för att lägga sig på marken (vilket borde vara ett golv eftersom vi är inomhus)? Hon borde vara mer angelägen om att försöka ta sig ut, så rimligtvis sjunker hon ihop på golvet. Att lägga sig ner är ett aktivt val. Sen, om jag har förstått det rätt, går det inte så fort att dö om man blir skuren i magen. Det är en ganska långsam process, relativt sett. Och andningen är det inget problem med heller.

 

Sen kommer Garbriel in i historien. Enbart som namn. Med tanke på hans första replik, trodde jag att han var en voiceover, men tydligen sitter han i bilen med Melker. Här är det väldigt otydligt. Borde inte Melker veta vart de är påväg och vad de ska göra? Repliken känns vädligt på näsan.

 

Du måste skriva ut allt som sägs och inte bara "alla presenterar sig".

 

Alla karaktärerna pratar med samma förkastliga grammatik. Är det ofrivilligt från författarens sida, eller försöker författaren säga något med att få dem låta obildade? Det skulle kännas trovärdigare om karaktärerna var lite olika varandra. De är orealistiskt lika nu.

 

Det är lättare att förstå en text med kommatecken på lämpliga ställen.

 

Det känns inte trovärdigt att Malin skulle tro att avskurna händer är något hon måste vara bunden på en stol med särskilda kläder på sig för att uppnå. Dessutom, om hon vill bli skådespelare så borde hon också veta att man i regel får provläsa en text och agera, inte vara fastbunden och skrika. Hon borde dessutom vara mera på sin vakt tillsammans med två okända killar som vill köra iväg med henne i en bil och binda henne på en stol. Nog för att det finns blåögda personer, men någon form av misstänksamhet tycker jag ändå hon borde visa. Det skulle vara rimligare om det är ett förtroende som långsamt byggs upp som sedan killarna missbrukar. Det är så de flesta tjejer som t ex poserar nakna drabbats utav. Det är inte en okänd kille som ber dem klä av sig och posera rakt upp och ner, utan en som lurar till sig ett förtroende.

 

Om det väcker intresse? Nja... Det är uppenbart vad killarna håller på med. Vari ligger spänningen? Om de kommer att åka fast? Titta på skvättande blod?

 

Historien är väldigt lik en serie jag läste i en Fantomen från 80-talet. Där var det en känd regissör istället, men summan av kardemumman var att han i slutänden fick till de fina dödsscenerna var för att de var verkliga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig sagt att det var klart. Jag sa att detta var början. Att de pratar likadant kan vara sant. Det med att lägga sig på marken var rätt det ska vara golv. Men att en dum bitch hoppar in i en bild för att hon vill bli skådespelare med hjälp av 2 killar är inget som är ovanligt. Du ska dessutom tänka på att detta är ett found footage projekt.

 

Har kontakt med regissören, produceterna och manusförfattarna för Paranormal Activity och Rec. De skriver kameran, varför skulle inte jag kunna skriva det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inte läst manus från Paranormal Activity och Rec så jag gissar att de möjligen skriver så för att de kan. Om manuset redan är insålt eller självfinansierat så står det förstås en fritt att tolka manusramverket väldigt fritt.

 

Om manuset griper tag i en, flödar fram och ger tydliga visuella bilder av skeende och dialog så har man i grund och botten ett bra manus, även om inte precis alla regler följs.

Naturligtvis hindrar det inte någon från att försöka göra sitt yttersta för att göra ett gott hantverk, i synnerhet om man vill utveckla sig.

 

EDIT: Förresten, var det shooting script eller spec du refererade till? Och vilken kategori tillhör ditt? Det kanske svarar på din fråga om varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rec och Paranormal Activity är båda "found footage"-filmer. Om det är det du är ute efter (vilket jag faktiskt fick vibbar av när jag läste det" så kan du ha med "kameran". Men du bör säga till i förhand att du skriver ett found footage manus, så att folk är med dig på ruta ett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig sagt att det var klart. Jag sa att detta var början.

 

Du skrev att det var en final version på försättsbladet, inte jag.

 

Du ska dessutom tänka på att detta är ett found footage projekt.

 

Säger mig inget. Men ett manus ska kunna läsas fristående, och så som du har skrivit det så är det inte trovärdigt. Det är klart att det kan hända, men sannolikheten är så liten så att vi måste förstå att kvinnan är efterbliven först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Står på titel sidan att det är ett found footage projekt!

 

Nere i hörnet. Du borde ha nämnt det redan från början i ditt öppningsinlägg för att vara säker.

 

I alla fall, jag tycker absolut idén här funkar utmärkt för en found footage skräckis, inget jag personligen tycker om men det finns absolut en nischad festivalmarknad för en sådan film.

 

Du har absolut tänkt i rätt banor, men som det har nämnts känns Malin inte ens naiv, utan rakt av dum. Det går liksom lite för hastigt fram.

 

hur har du tänkt att berättelsen ska fortsätta, förresten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kontakt med regissören, produceterna och manusförfattarna för Paranormal Activity och Rec. De skriver kameran, varför skulle inte jag kunna skriva det?

 

På vilket sätt har du kontakt med dem och hur hjälper dem dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

På vilket sätt har du kontakt med dem och hur hjälper dem dig?

 

Skickade brev till produktionsbolaget... De mailade mig och berättade att de inte kunde få skaparnas nummer/manus. Men så hittade jag en utav deras hemadresser, skickade brevet dit och boom. Killen ringde upp mig och ville ha min mail, sen skickade de manuset för Paranomal Activity 1-3.

 

Rec var ingen match. Det hittade jag på nätet via en kontakt.

 

Mr A: Tack. Fortsättningen får du se på bio eller något!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kontakt med regissören, produceterna och manusförfattarna för Paranormal Activity och Rec. De skriver kameran, varför skulle inte jag kunna skriva det?

 

Skickade brev till produktionsbolaget... De mailade mig och berättade att de inte kunde få skaparnas nummer/manus. Men så hittade jag en utav deras hemadresser, skickade brevet dit och boom. Killen ringde upp mig och ville ha min mail, sen skickade de manuset för Paranomal Activity 1-3.

 

Jösses vad många kontakter jag har med det sättet att definiera "kontakt". Förutom att jag har har ätit frukost med en Hollywoodregissör i LA så har jag dessutom fått personlig feedback från två internationellt kända svenska skådisar. Man kan flasha med det bäst man vill. De flesta vet att om man skriver bra så syns ens namn utan bling-blinget av andras namn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...