Gå till innehåll

Svårt att välja mellan Canon xa10 eller Sonny nx30e till dokumentärfilm. hoppas på fö


nders

Recommended Posts

Hej!

Hoppas på att få hjälp med valet av en kamera, som många andra som postar här :-)

har lekt lite med att spela in film, men tillhör absolut kategorin glad nybörjare så därav mina funderingar.

jag funderar mellan två kameror men om det finns något likvärdigt men till bättre pris så lyssnar jag givetvis gärna på förslag!

Varför jag behöver kameran är till en dokumentär, den kommer att användas dels till interjuver, men även till utomhusscener och till mer mörka scener i ett tält.

de kamerorna som fångat mitt intresse är Canons xa10 och Sonys nx30e.

 

Den sistnämnda för den tuffa gyrofunktionen som gör att man skulle kunna leka och experimentera och förhoppningsvis få med tuffa scener till dokumentären.

Men jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper om vilken kamera som kommer att vara till mest nytta under arbetet.

Det jag hoppas är att filmkvalitet ska vara den så att den ska tålas att visas på en biograf. I alla fall kvalitetsmässigt.

jag är även nyfiken vad ni tycker om ljudkvaliteten på dessa kameror, räcker det att köpa till en mick,

eller är det samma sak som när man spelar in med dslr att skaffa extrautrustning för ljudet? tar tacksamt emot förslag där.

 

Även var man kan köpa micken/utrustningen.

Varför jag tittar på dessa kameror och inte dslr beror på att mitt projekt kommer att sträcka sig över 12 månader,

och det kommer att bli bland annat intervjuscener där jag kommer att behöva en kameraman, med min budget kommer det troligast att bli en kompis som får hoppa in som extra hjälp.

 

SONY Videokamera HD NXCAM HXR-NX30E | Pixmania

Canon XA10 - Liten proffskamera med 64 GB inbyggt minne!

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att råda dig men att sonyn kan spela in i 1080 50p gör den till ett givet val för mig när kamerorna i övrigt är så lika. Ang ljud så har båda kamerorna XLR-in så att komplettera med en bra mic (eller två, gärna en riktad som du monterar på kameran och en mygga för intervjuerna) funkar utmärkt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Canons nya XA-20, dvs ersättaren till XA-10 går att förbeställa från England.

Priset för XA-20:an är 300 kronor högre än 10:an men då kan man få ett extra batteri på köpet.

Och 20:an spelar in i 1080/50p, har wifi-styrning/delning, 20x zoom, dubbla sd-slottar etc.

 

Om ni inte behöver kameran just idag tycker jag ni ska jämföra med 20:an och inte med 10:an.

Länk till kommentar
Share on other sites

Canons nya XA-20, dvs ersättaren till XA-10 går att förbeställa från England.

Priset för XA-20:an är 300 kronor högre än 10:an men då kan man få ett extra batteri på köpet.

Och 20:an spelar in i 1080/50p, har wifi-styrning/delning, 20x zoom, dubbla sd-slottar etc.

 

Om ni inte behöver kameran just idag tycker jag ni ska jämföra med 20:an och inte med 10:an.

 

XA20 går att beställa i Sverige med. XA25 kostar 5 papp till och har HD-SDI-utgångar, rätt unikt på en sådan liten kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för tipsen!

Jag behöver inte en kamera direkt nu, just nu håller jag på att jobba ihopp en budget för projektet :-)

Vilken mick rekomenderar ni alt vilken internetbutik har bra kvalitet med trevliga priser?

/Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...