Gå till innehåll

Skurups Filmlinje / Fridhems Filmlinje


shAArken

Recommended Posts

Har sett att finns en del trådar om ämnet, men de är från 2008.

 

Det är så att jag sökt in till dessa utbildningarna i rubriken och även gått vidare till audition till båda skolorna.

 

Jag tänkte bara kika lite om någon har erfarenhet av skolorna om det skulle bli så att jag blir tvungen att välja någon av dem.

 

Har väl frågat runt sex personer IRL som känner folk som studerat på båda skolorna; Några säger att Svalöv (Fridhem) är sjukt tråkigt, någon säger att det inte spelar någon roll. En annan lovordar Skurups utbildning och att det är nära till Malmö.

 

Vad säger ni? Någon mer som har gått vidare?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sett att finns en del trådar om ämnet, men de är från 2008.

 

Det är så att jag sökt in till dessa utbildningarna i rubriken och även gått vidare till audition till båda skolorna.

 

Jag tänkte bara kika lite om någon har erfarenhet av skolorna om det skulle bli så att jag blir tvungen att välja någon av dem.

 

Har väl frågat runt sex personer IRL som känner folk som studerat på båda skolorna; Några säger att Svalöv (Fridhem) är sjukt tråkigt, någon säger att det inte spelar någon roll. En annan lovordar Skurups utbildning och att det är nära till Malmö.

 

Vad säger ni? Någon mer som har gått vidare?

 

Har kommit vidare till Skurup jag.

 

Jag har hört både ont och gott om Fridhems filmlinje. Det verkar nästan vara värdelöst att fråga då man alltid får de svaren som du har fått. Själv tror jag att det inte spelar någon roll, det beror nog på vad man själv gör det till.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Jag kommer söka till både Fridhems Folkhögskola och Skurups Folkhögskola, samt några fler folkhögskolor. Vore sjukt värt att höra om någon har något att berätta om framförallt Skurup + Fridhems, eller för all del om filmlinjer överhuvudtaget som är värda att söka! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag gick fridhem 10-12 och jag är väldigt nöjd med det. Folk säger att Svalöv är tråkigt, och jo, det är det väl på sätt och vis. Men Malmö ligger knappt en timme bort om man skulle tröttna och egentligen märkte iaf inte jag av tråkigheten särskilt mycket. Jag tycker det är bra att skolan ligger där den ligger också. Det gör det lätt att verkligen gå in i det man ska göra.

 

Jag kan rekommendera er att söka en folkhögskola, absolut. Fridhem ger en två år av att testa, prova och leka sig fram. Det är högt i tak och motsatt till vad man kan tro, väldigt prestigelöst. Man kan göra lite vad man vill helt enkelt och växa som filmare tillsammans med andra. Det är skön stämning på skolan och schysst personal. Ja, jag trivdes i tråkiga svalöv.

 

Sen om du går Fridhem eller Skurup (eller Katrineberg och Molkom) tror jag är irrelevant. Jag kan bara uttala mig om Fridhem och Skurup där jag hade några polare som gick, och utbildningarna är väldigt lika på många sätt. Det spelar ingen roll vilken du går utan det landar i slutändan på din egen ambitionsnivå och inställning vad du får ut av det. En fördel med fridhem som jag kunde se då var att vi var två klasser, alltså en etta och en tvåa, så man lärde känna väldigt mycket folk. På den tiden hade Skurup bara intagning vart annat år och alltså bara en klass åt gången. Men det är ju en småsak. En annan grej som är positivt med fridhem är så klart teaterlinjen, och samarbetet filmlinjen har med dem.

 

Är ni nyfikna på vad man kan göra under utbildningen kan ni kika på min film, Döskalle:

 

Eller på Niklas Anderssons När.Var.

 

Fråga om ni undrar något, jag är inte här inne så ofta, men jag ska försöka svara. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...