Gå till innehåll

Manuskort


albdah

Recommended Posts

Vet inte om jag placerat ämnet rätt. Ni får gärna flytta det till lämpligare ställe om ni finner det lämpligt.

 

Jag har några frågor om manuskort, det vill säga sådana kort som många programledare har för att komma ihåg vad det ska prata om och i vilken ordning med mera. Hoppas ni förstår vad jag menar.

 

1. Vad är standardmåtten på manuskort?

 

2. Är det någon som har någon mall, typ wordmall för manuskort?

 

3. Finns det något bra ställe där man kan köpa manuskort (som går att använda flera gånger) eller är det bäst att göra egna, och hur i sådana fall?

 

Oerhört tacksam för svar på mina frågor.

 

Vänligen,

Albin

Länk till kommentar
Share on other sites

tror inte det finns någon standardstorlek på manuskort, men de är ofta lite större än ett vykort. manuskort funkar som så att det på baksidan är en plastficka där man stoppar ner manuslappen, på så vis kan man använda korten flera gånger. har faktiskt ingen aning om vem som tillverkar sådana (fråga svt? :)), att trycka upp något vykortsliknande är ju inget svårt, det kan man göra hos närmsta tryckeri, sedan kan man själv klistra fickor på. någon som vet mer får gärna kommentera :e

Länk till kommentar
Share on other sites

De jag har sett har varit vanliga indexkort - sånna där som "förr" användes i kartotek, kortlådor.

 

Jag tror att de är väldigt personliga från programledare till programledare hur de är utformade och vilket storlek som föredras, men många verkar gilla A5.

 

Sök på indexkort på Google.

 

120g papper är nog tillräckligt stadigt för att funka som indexkort, men samtidigt gå att köra i en vanlig skrivare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inga regler, men några riktlinjer kan man skrapa fram.

 

  • Skriv bara ned "stolpar", det vill säga nyckelord som du ska komma ihåg. Att läsa innantill bör man inte göra.
  • Som Désirée säger, använd hårda kort som inte viker sig när man håller det i handen. Vanligt papper till skrivare är för "sladdriga" för att fungera.
  • En Word-mall behövs inte, det är bara några ord du skriver ned. Alternativt kan man ju behöva skriva ned ordningen på saker och ting (i form av schema eller liknande), men det beror ju på vad du ska göra.
  • Gå till ett tryckeri och köp en bunt tjocka papper och använd dem. Behöver inte vara svårare.
  • Storleken bör vara tillräckligt stora för att det ska gå och läsa och tillräckligt små för att inte vara skrymmande. :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för alla tips.

Nu vet jag hur jag ska gå vidare. Kom fram till att A5 format kändes rätt format för mig. Ska skaffa bra (hårt) papper, där jag ska fixa en snygg bakgrund på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...