Gå till innehåll

Snart RAW video från din Canon med Magic Lantern


PabloFernandez

Recommended Posts

Verkar som att Magic lantern jobbar hårt för att få ut 24 FPS i RAW från Canon cameror (Canon 5D Mark3)

 

Varje frame är 5mb stor. Det är exakt samma som Black Magic kameran vilket betyder att 32 GB CF korten kommer bara ge 4,5 minuters inspelning.

Är det användbart eller är Black Magic ett bättre val?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tycker inte man ska dra förhastade slutsatser om detta, inte åt något håll, dock så ser det mer positivt ut nu än negativt. Att dom lyckats med detta är en fantastisk bedrift. Nu har dom kommit förbi begränsningen på 4 minuter, och i 14bit kan jag inte se hur detta inte kan vara ett vinnande koncept mot BMs 12 bit. Visst, BM är en lite mer sofistikerad kamera ämnad för ljust filmning, men 5D med MLs hack är inte långt ifrån.

 

Laddade nyss ner ett klipp, RED Epic sida vid sida med 5DMKIII RAW ...kan inte säga annat än att hakan tappade jag på golvet ...

Som sagt, tänker "inte" dra några slutsatser, ladda ner klippen från länken nedan och bedöm själva! Philip Blooms april-skämt har nu blivit verklighet :bire

 

Talking 5D3 raw with Luke Neumann | BigLeagueFilmSchool

 

Enjoy!

 

/Mvh Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Och för folk som vill hålla koll på utvecklingen så är tråden på DVXUser ganska trevlig att följa

Magic Lantern enables 14-bit RAW CinemaDNG on 5D

 

Att 5D MKIII kan spela in i RAW är helt super för 5D MKIII-ägare, men hela arbetsflödet är allt annat än smidigt jämfört med kameror som faktiskt är ämnade för RAW-inspelning.

Är valet att spela in på GH2 eller MKIII med hack hade jag utan tvekan tagit på mig det extra krånglet med MKIII och högar av CF-kort, risken för frame-drops och timmar av filkonvertering för det extra färg- och dynamiska omfånget samt detaljnivån. Men är valet mellan BMC och MKIII är man tokig att välja det senare, ivarjefall så som det ser ut idag. De lär förfina arbetsflödet och tweaka hacket ytterligare men det lär inte bli mer än en fin gimmick till 5D MKIII-ägare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Raw på 5D har inte ens funnits i en månad, klart att det inte är helt stabilt än. Vad gäller arbetsflödet, det lär komma något som plockar ut vad du vill direkt ur raw-filerna när som helst. Då är det inte jobbigare än på en bmc.

Jag har mycket hellre en stabil 5D än en BMC, men då är jag kanske tokig. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Raw på 5D har inte ens funnits i en månad, klart att det inte är helt stabilt än. Vad gäller arbetsflödet, det lär komma något som plockar ut vad du vill direkt ur raw-filerna när som helst. Då är det inte jobbigare än på en bmc.

Jag har mycket hellre en stabil 5D än en BMC, men då är jag kanske tokig. ;)

 

Detta är utan tvekan ett "breakthrough" inom DIY-filmningen! Tror många budgettfilmare (inklusive mig själv) är eld och lågor över detta! Många har redan en DSLR kamera och vem tackar nej till gratis uppdatering som tillåter RAW? Dom lyckas knäcka fler och fler kameror, bland annat 60D, även om denna också är i ett tidigt stadie.

 

Som sagt, håller med dig Klas, dom är inne på tredje veckan nu sedan upptäckten, ger vi detta ett halvår låt säga så tror jag vi har en mycket stabilare version som tillåter oss att jobba effektivt med RAW i Canon-kamerorna dom lyckats knäcka.

 

Om jag inte minns fel läste jag att dom lyckats filma i 3K med en MKIII, dock med bara 12fps, men ändå. Det låter ju helt fantastiskt! Får dom till 24fps i 3K då kan vi snacka revolution :birp

 

Fråga: Hur kan bilderna bli mycket skarpare i RAW-läget när upplösningen (i detta fall 1080p) är densamma på t.ex. MKIII som Neumann beskriver det?

 

/Mvh Patrik

 

Edit: Ok, tydligen har dom redan lyckats med 2.5K i 24fps -

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga: Hur kan bilderna bli mycket skarpare i RAW-läget när upplösningen (i detta fall 1080p) är densamma på t.ex. MKIII som Neumann beskriver det?

[/url]

 

Jag har inte riktigt hängt med i det här men jag tror att dom har gjort om (ändrar dess interpolation) eller till och med tagit bort den interna skalningen som 5D:n gör. Som sagt, jag har dålig koll på det här men har för mig att jag läst att folk blev förvånade när dom nu kom fram till att 5D:n faktiskt gjorde en rätt hård nedskalning och att det nu blir så mycket skarpare när dom ändrat/tagit bort det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Testade själv förra veckan, tappa hackan när jag jämförde! Två månader till, plus lite billigare 1000X kort så e går jag över till raw helt o hållet på min 5D mark 3.

Behöver bara övertyga produktionsbolag att det är värt den extra tiden raw tar i post.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vore kul om de kunde göra det samma till 7D.. :) Eller möjlighet att köra ut i åtminstone ProRes 422. Nånting annat än nuvarande!

 

Du får nog skaffa en Blackmagic Pocket Cinema camera för det om du vill ha det snart. Eller hoppas på att 7D MK II har en bättre codec.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
3.5k native raw, förvisso bara 2 sec på minneskort men ändå... om SSD-research kommer någon vart kan det bli feta grejer.

 

Magic Lantern 3.5k RAW test shots Horgen - YouTube

 

edit: Haha så bra

 

 

Ja det finns stor potential i det som håller på att utvecklas av ML. I början fick dom ju bara ut några få sekunder av 1080p, precis som dom nu lyckats med 3.5K, så vi får väl se vart utvecklingen leder. Angående Komputerbay, har hört att 64GB 1000x ska fungera hyffsat ibland, 128GB verkar ha haft lite problem och där rekommenderas man att formatera kortet (den långsamma processen, ej snabbformatering) och egentligen skadar det väl inte att formatera 64GB-kortet också på samma sätt.

 

Läste produktionslog till kortfilmen "Skin" där dom filmat med 5D MKIII, och där tog dom upp problemet med Komputerbay-korten.

 

"We ran into a lot of trouble with CF cards. I had purchased 2x 128gb, 2x 64gb and 2x 32gb KomputerBay cards for the shoot and half of them didn’t work for more than a few frames right out of the package. One of the 64gb cards was usable, but I found its record speeds to be inconsistent. Between each full-minute take we always had a 200-ish frame take that would drop a frame and quit. This was consistent with the card. Though they required me to shoot at a lower resolution, my 128GB SanDisk Extreme Pro cards were much more reliable."

 

Sandisk-korten verkar vara det bästa för ändamålet men dom kostar ju skjortan! Tror ett sådan kort går loss för 7 lax.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...