Gå till innehåll

Man har sina vänner - långfilmsmanus (96 sidor)


seananton

Recommended Posts

Hej Seananton

 

Får tyvärr erkänna att jag inte läst hela ditt manus. Efter ett tag började jag bläddra och sen skippade jag mot slutet. Det var inte enbart för att jag tycker det är "pratigt", utan för att det faktiskt tar sin goda tid och energi att läsa igenom så många sidor och kunna ge kritik till det. Tyvärr har jag inte den lyxen just nu (tid), men jag hoppas du hittar något intressant i min feedback.

 

 

Dialogen känns överlag väldigt bra och naturlig, men försök tighta till texten i action/handling där det går, en hel del, och gör detaljerna mer specifika där de kan hjälpa manuset framåt.

 

På flera ställen stöter jag på saker som är svåra att filma: "Amir känner sig precis som att Mark sköt en pil i hans hjärta.". Och på filmduken blir det... vad? Kommer återkomma till fler exempel där du helt sonika kan ta bort dessa meningar. Scenerna måste kunna stå för sig själva ändå, annars har du något att fixa.

 

Karaktären Mark får en beskrivning som känns delvis malplacerad:

MARK "MARKY" SVENSSON (18). Han är klarvaken och lyssnar på musik. Han har en slags

påklistrad kaxighet, men också en karisma som folk finner tilltalande.

Påklistrad kaxighet och karisma som folk finner tilltalande får du gärna visa senare i manuset, i handling och dialog. Här, ensam i en säng, får jag inte ihop det. Ligger han i pyjamas och diggar hårt? Ser inte kaxigt och karismatiskt ut när jag blundar och tittar på det.

 

Av åldern och planscherna kan vi dra några slutsatser. Det är bra, hellre mer sånt! Exempel: Röker han på rummet? I så fall en joint eller cigarett? Har han händerna bakom huvudet? En tatuering på armen som är symbolisk? En vältrimmad crewcutfrisyr eller långt ovårdat hår? Lyssnar han på hård gangsta-hiphop eller folkmusik? etc.

 

(B.R.)

 

"Han går och lägger sig igen"

Hmm... Bättre att klippa när han står i fönstret och betraktar staden utanför? Eller gör något annat drivkraftigt. Detta är din protagonist, inte en passiv snubbe som går och lägger sig igen! Se över dina scener, om du kan hoppa ur vid ett tidigare moment.

 

I den andra scenen kan du lägga till att det är ett tillbakablick redan i scenrubriken, och var lite mer specifik med vilken typ av musik som spelas; det kan hjälpa dig sätta tonen om du vill ha scenen absurd, vacker, humoristisk, aggressiv osv. Exempelvis:

[qoute]INT. SJUKHUS - HEMMAVIDEO - NATT [1993]

Genom linsen på en billig videokamara syns Marks MAMMA krysta allt vad hon orkar. Allt ljud är ersatt av HISSMUSIK.[/qoute]

 

För att förtydliga dina s.k. segment kan du med fördel använda dig av ett montage, typ:

 

MONTAGE: MARKS UPPVÄXT GENOM LINSEN PÅ EN VHS-KAMERA

 

- Mark, fyra år, leker Lego med en vän

- Mark, fem år, blåser ut ljusen från en födelsedags tårta. Släkten klappar och hurrar.

- Mark, åtta år, skrattar när han lyfts upp av en skäggig man, Marks PAPPA.

- Mark, femton år, slirar iväg på en moped för första gången.

- Mark, arton år, ser trumpen ut. Han blir övertalad att blåsa ut ljusen på en tårta.

FREEZE FRAME på Mark som just blåst ut dem, och MUSIKEN tystnar tvärt.

 

Men jag är inte säker på att det här är rätt sätt att etablera hans bakgrund, det känns för påklistrat. Kandidat till att klippa bort till fördel för någon kortare och enklare variant? Din nuvarande segmentering verkar hoppa friskt i tiden, och bilderna säger inte mig så mycket om han växer upp lyckligt eller inte.

 

Saknar karaktärsintroduktioner på Marks föräldrar, när de dyker upp - och i vilken ålder de är, om det är viktigt att särskilja. Se över alla dina karaktärsintroduktioner så de verkligen kommer när de ska - framförallt när vi först få se dom, även om det är "Marks nyblivna pappa i yngre tappning, en UNG TOMMY med typiskt mittbenefrisyr från 90-talet.".

 

Lade märke till att du flyttat fram tiden i handlingen totalt ca 2,5 år, det kan bli tufft att förstå utan en markerad visuell indikation, kanske en "SUPER: 2 ÅR SENARE" vore på sin plats?

 

En establishing som jag inte tycker säger mycket (om man inte råka känna till dessa två pubar):

EXT. PICKWICK PUB - SENARE

En pub som ligger lite skymundan från andra barer som SIR

TOBY’S.

 

Slutklämmen är inte heller visuell: "Sedan tittar han mot det tomma intet. Det som kommer att bli hans framtid."

- Vad är det vi ser? Några poetiska utflykter kan vara okej, men jag tycker fet finns alldeles för många i det här manuset.

Kanske ser vi polisbilen köra iväg mot horisonten istället?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första, tack så jättemycket för din fina feedback. Trodde inte att någon var intresserad så tack så mycket för att du tog dig tid att läsa det (det som du läste i alla fall...).

Kul att du gillade dialogen. Lade ner mycket tid på för att få den så naturlig som möjligt.

 

Vad det gäller karaktärerna så ville jag ge alla en känsla av mystik, men jag förstår ändå vad du menar. Ja, det där med att skriva V.O och O.S, osv var väldigt viktigt, men CELTX lägger till "CONTINUED" i slutet av sidan av någon anledning. Går kanske att ändra?

 

Återigen tack för din feedback, daac!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att ändra MORE's och Continued: när du gör en PDF i Celtx, fliken TypeSet/PDF nedanför manuset, så kommer det fram en knapp ovanför skriptet "Format Settings" (eller motsvarande om du har Celtx på svenska). Klicka på den. Det dyker upp en ny ruta där du kan välja fliken "Mores and Continueds"

 

 

Skriver tyvärr inte så mycket på svenska så jag är inte helt hundra på vad det ska översättas till. Någon som har en gedigen idé?

 

Så här har jag gjort hittills:

(MORE) = (MER)

(cont'd) = (forts.)

(CONTINUED) = (FORTSATT)

CONTINUED: = FORTSATT:

 

 

EDIT: Är ledsen att jag inte kommenterade något om själva storyn. Eftersom jag inte hunnit läsa igenom hela skulle det inte bli bra. Av kommentaren på slutet förstår jag att protagonisten blivit som sin far, och det tror jag är en bra grund att stå på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går att ändra MORE's och Continued: när du gör en PDF i Celtx, fliken TypeSet/PDF nedanför manuset, så kommer det fram en knapp ovanför skriptet "Format Settings" (eller motsvarande om du har Celtx på svenska). Klicka på den. Det dyker upp en ny ruta där du kan välja fliken "Mores and Continueds"

 

 

Skriver tyvärr inte så mycket på svenska så jag är inte helt hundra på vad det ska översättas till. Någon som har en gedigen idé?

 

Så här har jag gjort hittills:

(MORE) = (MER)

(cont'd) = (forts.)

(CONTINUED) = (FORTSATT)

CONTINUED: = FORTSATT:

 

 

EDIT: Är ledsen att jag inte kommenterade något om själva storyn. Eftersom jag inte hunnit läsa igenom hela skulle det inte bli bra. Av kommentaren på slutet förstår jag att protagonisten blivit som sin far, och det tror jag är en bra grund att stå på.

Det gör inget. Ja, det kändes som att det var det bästa sättet att avsluta det hela med. Hade det blivit ett happy ending så hade mycket av trovärdigheten försvunnit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...