Gå till innehåll

Få sin egna kortfilm projekt till en professionell kortfilm? Tips/Hjälp


Kevvaaah

Recommended Posts

Hej,

Jag och några till förbereder en kortfilm vi är färdiga med manus och bildmanus. Vi ska filma om några månader. Nu vill jag ha tips till att det ska bli så bra som möjligt.

 

Jag vill få den i professionell nivå. Vi har inte super utrustning eller varken hög utbildningsnivå. Jag är så rädd för att den ska bli b. Själv har jag gestaltat en karaktär i en kortfilm som har haft utrustning för över 100.000 tusen plus utbildning, och även har den kortfilmen blivit amatör mässig.

 

Så jag vill ha tips på filmvinklar, rekvesita, ljus, ljud, klippning m.m. "Vad är hemligheten?"

 

Budget ca. 8 000:- 30 min film.

Tack för svar i förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Transpiration är den enda nyckeln till lyckad film. Talang är en lyxig bonuspremie vissa får men som

inte är nödvändig alla gånger. Om ni planerar er inspelning noga, jobbar igenom ert kreativa material,

läser på hur man kan göra saker bättre och sedan redigerar och bearbetar ert material därefter så

kommer det nog gå bra. Det hemliga receptet är inte hemligare än så. Jobba häcken av sig till ögon,

öron och händer blöder är "hemligheten" till att åstadkomma det mesta med ett bra resultat.

 

Att få saker att inte verka amatörmässigt är svårt på sätt och vis. Det enda sättet att faktiskt

framställa sin film som det inte var gjort i händerna på en amatör är att helt enkelt inte vara en

amatör. Idag finns det dock mer eller mindre hjälpmedel för den oerfarne amatören (vilket jag inte

säger att ni är). Dslr, billiga redigeringsprogram och royalty-free musik är bara några av dessa saker

som delvis kan minska det amatörmässiga med en film.

 

Men i slutändan kommer ändå professionella syna dessa enkla knep. I deras ögon är det bara

erfarenhet som räddar en.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...