Gå till innehåll

Filma konstant i 4 dagar


Amy

Recommended Posts

Hej jag ingår i ett filmteam som jobbar på en festival som frivilliga arbetare och jag har fått i uppgift att kolla upp möjligheter att filma konstant under festivalsdagarna. Det är inget måste att det måste vara live utan det måste bara sparas ner på hårddiskar men får gärna ha tillgång till live ifall möjligt. Vad för sorts kamera, vilket program bör man använda och hur mycket ström behövs för en sådan rigg? Vi har en budget på 5000-6000 exkluderat kameran+hårddiskar och tornet där den ska sitta för att få en överblick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska stå en kamera på en hög "pelare" någonstans som spelar in hela festivalen från uppstart till nerpackning, kvaliten behöver inte vara 1080 men minst 480 och ska spelas in på hårddiskar för möjligt vidarearbete med filerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det ska stå en kamera på en hög "pelare" någonstans som spelar in hela festivalen från uppstart till nerpackning, kvaliten behöver inte vara 1080 men minst 480 och ska spelas in på hårddiskar för möjligt vidarearbete med filerna.

 

OK. även nätter?

Annars kanske det går att trycka in 480p på stora minneskort i inte alltför hög bitrate.

 

Sen tänk på att inte råka hamna i "övervakningskamera"-kategorin. Jag vet inte hur festivalens område ser ut, men om "allmänheten har tillträde" dit så bör ni se upp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte helt säker på var vår inspelningsledare tänkt sig ha den men jag tror inte att allmänheten kommer att kunna komma dit. Det är tänkt att den ska filma under kvällen också.

Men vad är lämpliga program om man vill ha kameran ståendes där utan att behöva gå dit var tredje timme och byta minneskort i kameran?

Jag tänker ju att man kopplar kameran direkt till datorn och en elkabel och har den ståendes under dagarna (kanske regnskydd och sånt men det har inget med själva kameran att göra vilket är det jag undrar över) och låter materialet laddas in på datorn och en livestream samt sparar materialet ifall det ska användas för filmerna som görs under dagarna. Vilket program är isåfall mest lämpligt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...