Gå till innehåll

Filma med helikopter


Amy

Recommended Posts

Tjena forumet, jag är en hårt studerande filmskapare med en film på G som ska ha en helikopter. Jag har en utbildad UES (eller vad det nu heter) helikopterarbetare via en klasskamrats gamla skola men har verkligen ingen koll på hur man ska filma med en sådan mackapär.

 

Jag kan använda min egen kamera (en Canon 6D med antingen 50mm 1,8 objektiv eller 70-200mm 1,4), då gratis eller använda en av hans egna (en 2k kamera som jag inte riktigt vad det är för någon) men då ska han ha betalt vilket blir ett problem då det är en nollbudgetfilm (han ställer upp med flygningen gratis förutom bensinkostnaden på helikoptern som jag står för själv). Vad jag undrar ifall det är värt att köra på min egen 6D eller ifall den inte kan filma från en helikopter? Om det går, vad skulle det behövas för inställningar isåfall för att få en bra bild utan massa skakningar och problem med shuttern?

 

Vore tacksam för svar då att använda en helikopter är något helt nytt för mig.

 

Edit: Jag skriver här då jag har inte mycket kontakt med honom som styr helikoptern utan det sker genom en mellanhand och jag vill vara så mycket förbered som det går innan det faktiskt ska filmas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Professionell filmning från helikopter görs med gyrostabilisator som fjärrstyrs - Det är nog denna personen syftar på när han talar om "sin egen kamera". Att luta sig ut från helikoptern och filma är ingen vidare lösning, särskilt om du använder dig utav en DSLR-kamera.

Annars så kan jag tycka att helikopterklipp är lite mycket att be om för en produktion du inte vill lägga pengar på. Har du råd med kläder, mobil och kamera så har du säkerligen råd att lägga undan en tusenlapp i månaden tills du sparat ihop slanten du behöver. Är filmen inte värd det kan vi landa på slutsatsen att 6D, varesig bra eller inte är alternativet du får köra på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är nog lättare, smidigare och billigare att köra med radiostyrd helikopter. Jag hjälper för tillfället Rotorview att filma lite. Då använder vi en radiostyrd helikopter med 8 propellrar som orkar kameror i storlek upp till RED. Vi brukar köra med hans AF100 på och det blir jättestabilt och fint. Om du bor i närheten av Jönköping skulle vi säkert kunna hjälpa dig. Sen är det ju förstås coolare att köra med riktig helikopter ;)

Gällande din fråga om det går att filma med din kamera så skulle jag nog kunna säga på rak arm att det blir rätt skakigt. Jag hjälpte till att filma ett event då de filmade från helikopter. De använde ett 70-200 på en 7D med axelrigg och hängde ut genom helikoptern typ. Det blev väldigt skakigt och tror inte det var mycket material som var stabilt nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej alltså det är ju en fjärrstyrd liten helikopter med stöd för kameror och ingen riktig helikopter :P Men vad för inställningar bör man köra på kameran från en sådan helikopter? hög shutter? låg shutter? ISO? osv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en sån Rotocopter eller vad dom heter, en stabil liten helikopter på jag tror det är 6 propellrar^^ Tyvärr inte i närheten av Jönköping, det här är nere i blekinge

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...