Gå till innehåll

Skydda manuset, kan man använda detta som bevis om manuset skulle bli stulet?


bylletski

Recommended Posts

Det finns massvis med trådar i forumet som behandlar just detta ämnet.

 

Konsensus, om jag kommer ihåg rätt, är att i slutändan går det inte, inte ens när du betalar för att "skydda" den. Men ingen kommer någonsin "sno" ett manus för den personens karriär eller hopp om att ha en karriär åker ut ju fönstret så fort det upptäcks.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du menar att detta är inget man kan visa upp i rättegången? Eller för produktionsbolaget som har valt att producera? För en person har redan snott en kortfilm från mig. Men som tur var gick min advokat in och han hade manuset i ett oöppnat kuvert hemma hos sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej. jag undrar en sak. När man har skrivit färdigt ett manus. Kan man då skicka den till sig själv via ett mail och skydda det på det sättet? Menar om något snor det då kan man bara logga in på mailet och visa upp manus + datum.

 

Det är alldeles för lätt att fejka ett e-postmeddelande. Det bevisar ingenting.

 

Det som verkligen kan fungera som bevis är ditt förarbete, dvs dina anteckningar, tidigare versioner, feedback från andra m.m. samt din allmänna kunskap om manuset och dess karaktärer.

 

Det är i praktiken ingen som snor manus, för det ger för mycket badwill. Det är enklare och billigare att köpa manuset av författaren. Och om en författare snor ett manus och säljer det som sitt, så kommer ingen någonsin att våga köpa något från den författaren igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...