Gå till innehåll

Ett kortare manus - Osäker vardag


KliMax

Recommended Posts

Jag hade så gärna velat skriva något snällt och uppmuntrande när det är ditt första manus och så sätter jag teet i halsen när jag öppnar filen.

 

Det här är inte självklart för en som aldrig skrivit manus förut, men det finns ett standardformat på hur ett manus ska skrivas.

Det finns en bra tråd om detta här: http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/8466-hur-man-formaterar-manus.html

 

Ja, jag vet, det är inte kul att höra ordet "ska" men ja, du SKA skriva manus enligt standradformat om du vill få det läst. Och det finns en skäl till att det finns formatregler och det är bl a för att det blir lättläst.

 

Jag rekommenderar Celtx, som är en ordbehandlare för att skriva manus. Den hjälper dig mycket och är gratis. Men läs på lite först om hur ett manus ska se ut, så att du förstår vad programmet gör.

 

***

 

Inga "kap" i filmmanus. Det är scener. Och en scen börjar med en kort beskrivning. Int/Ext för inomhus/utomhus, plats och dag/natt.

 

Första gången vi ser en karaktär skrivs namnet med stora bokstäver.

 

Du kan bara skriva vad vi ser och hör. Vi kan inte se eller höra om Tom vet att det inte hjälper att trycka på snoozeknappen, eller att golvet är kallt.

 

Vem är Peter? Han börjar bara prata utan att vi vet var han är eller vem han är.

 

Tajta till dialogen. Inte så mycket småprat, utan bara sånt som har betydelse. Ska de småprata så måste det ha ett syfte.

 

 

Jag återkommer gärna när manuset är ett manus :)

Hoppas du inte känner dig alltför överkörd utan fortsätter skriva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med ovanstående. Det är inte ett riktigt manus. Kom även ihåg att ett manus berättar om scenerna och karaktärerna genom att beskriva.

 

"Tom har inte lust att gå upp, och som vanligt vet han att snos funktionen inte kommer hjälpa honom." Tittarna kan inte veta att Tom inte har lust att gå upp osv för att du skriver det i ditt manus. Skriv hellre att Tom ligger i sängen och vrider sig när väckarklockan ringer.

 

Sedan finns det många stavfel och grammatiska fel. Rätta till dom, om du inte är den bästa inom språk så be någon som kan det att rätta ditt manus. Fråga också vad för fel du gjorde så att du lär dig tills nästa gång.

 

Fortsätt skriv!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...