Gå till innehåll

Ett annat liv


Wictorjohnson

Recommended Posts

Hej har lite olika film ideer i omlopp och just nu kom jag en en liten hstoria som man kunde göra en intensiv kortfilm på.

 

Det börjar med en utråkad student som sitter sent en kväll med en uppgift. Anteckningsblocket är tomt och en uppgivenhet genomsyrar atmosfären. Studenten känner sig fångad i sitt val. Han går en lång utbildning som han har gått halvvägs igenom men känner sig förvirrad och osäker på om detta är det han vill fortsätta med hela livet. Omtentorna har blivit fler och fler en studenten har blivit slappare och allt mindre inspirerad.

PLötsligt ringer telefonen och en kvinna ber honom att slå på tvn. Studenten gör detta och ser då kvinnan som ringt honom sitta i tvrutan. De pratar och hon visar honom genom tvn ett alternativt liv till det han har nu. Ett annat val i livet som ger honom andra lyckliga stunder men också andra jobbiga moment. I slutet ställs studenten för ett ultimatum om han ska gå vidare på den väg han valt från början eller byte riktning. Båda har sina för och nackdelar. Hade också tänkt tt medan det alternativa livet visas i tvrutan så reflekterar studenten över ilka ögonblick i hans liv som skulle försvinna om han valde ett helt nytt val. Kvinnan i Tvn ska vara lite difus i vem honn är men kanske hans bästa vän eller en framtida fru i någon av de olika valen. Slutet på manuset ska vara öppet och tittaren själv sk kunna tänka på vilka val dem hade gjort.

 

Vad tycks? Kan kännas lite överambitiöst nu när jag skriver ner det men jag vill ändå spinna vidare på tanken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sponant känns historien ganska pratig = kanske inte så bra på film.

 

Historien i sig skulle kunna bli bra, men jag är inte säker på att rörliga bilder är det bästa mediet. Det känns som historien berättas väldigt mycket med sagda ord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du beskriver en klassisk idé som funkar, men jag tycker inte upplägget har kommit tillräckligt långt i sin nuvarande form för att bli film. Kanske är det inte så långt ifrån, men jag tror du behöver fixa ett par kritiska punkter.

 

- Inledningen uppfattar jag som en mix av tillbakablickar och voice over. Annars ser vi bara en student som har tråkigt. Inte bra om det behöver förklaras så mycket bakgrund på det sättet, kan bli för komplicerat och långdraget.

 

- Sen kommer en händelse som bryter upp: plötsligt ringer telefonen. Ett mystiskt meddelande. Bra!

 

- Men så går det in i det som jag tror Désirée beskriver som pratigt. Verkar pågå en lång diskussion med den mystiska TV-kvinnan.

 

- Och så slutar det med ...? Nej, det avslutas inte.

 

 

Vad drivs karaktären (studenten) av? Att vara trött på plugget och tveka att man valt fel efter halva tiden på ett program? Tough luck, bit ihop och kämpa. Jag känner vare sig sympati eller något speciellt för denna karaktär, baserat på given information. Ge oss något som gör studenten till en person vi vill följa, hjälte eller antihjälte spelar mindre roll. Ge oss usla resultat i plugget, ge oss hemska lektioner, ge oss en moder/fader som kräver resultat, ge oss en person som har en helt annan (mörk/ljus) sida/kunskap/.../ - Ge oss något mer än bara ett i-landsproblem.

 

Vad är det som gör att studenten måste göra de val som ställs upp av den mystiska kvinnan? Och vad händer om studenten inte gör något val? Vilken klocka är det som tickar mot beslutet/handlingen? Vad är insatserna för studenten? Det ultimatum som beskrivs verkar inte vara särskilt ultimativt. Du måste komma på något här, för just nu finns "för- och nackdelar" med båda val, och ingen uppenbar gräns att göra fler val, som att stänga av TV:n och låtsas att allt var en dröm. Gör valen svårare, gör dom oundvikliga, gör situationen besvärligare. Och framförallt: beskriv vad valen är. Tills dess tror jag inte din idé inte färdig för ett manus.

 

Personligen ogillar jag öppna slut. Känns som att man inte vågar ta ställning, inte vågar gå steget fullt ut, eller tvärtom försöker tvinga publiken att göra val. Tycker istället att man ska berätta hela sin historia, inklusive ett slut. Annars är det inte en berättelse, då är det något annat. Håller med Désirée, kanske gör sig den här idén - i nuvarande form - bättre som en interaktiv transmediawebbgrej? En seriebok? Du gör vad du vill med feedbacken och din story.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...