Gå till innehåll

Tema och kan någon rätta mig här? :)


bylletski

Recommended Posts

Rätta mig om jag har fel eller om jag har glömt något. Skulle behöva lite förklaring på tema. Men budskap med filmen skulle jag också behöva veta mer om. Jag har ju Arvet. Där pappan skänker bort pengar till sina 4 barn men inte till 1 barn som han inte gillar. Barnet försöker få alla pengarna. Budskapet blir då att alla människor är lika mycket värda, även om de har gjort något dumt.

 

1. Du skriver vad publiken ska se. Händerlser då och ingen saga/bok hantverk.

Ungefär att Johnny Depp springer till leklådan och stannar upp framför den. Han springer

till huset.

 

2. Du beskriver karaktären. Namn, ålder och så beskriver du kläderna

också om dem är speciella.

 

3. Scener?

En scen håller sig alltid i ett rum. Går de till ett annat rum

blir det en ny scen. Är det ny tid så blir det ny scen.

Samma sak om de är inomhus och om de går ut då blir det en ny

scen.

 

En scen ska handla om en konflik eller en scen kan vara ett hinder.

 

4. Karaktärerna. Visa vilka karaktärerna är. De kanske kan förklara

själva eller så gör du en karaktärsbeskrivning. Exempel. De är kanske

en glad alkolist, en bitter surgubbe eller en man med pengarna problem.

Karaktärerna ska alltid ha ett mål att gå efter. Det kan man också

skriva eller skriva så att karaktärerna förklarar.

 

5. Miljön. Beskriv miljön så bra du kan, om huset är stort eller om det är

skog i närheten, kanske ett träd som ligger jämte huset.

 

6. Dialoger. Tänk på att få dialogerna så naturliga som möjligt. Så som

folk pratar idag. I dialoger kan du använda annat som (SKRIKER), (LER).

skriker och ler kan du använda när som helst i en dialog. I början, mitten

eller slutet.

 

 

7. Övergångar.

Man kan alltid använda övergångar så att publiken kan få en paus så att

det inte blir för mycket för dem. Ungefär att en hund springer över gräsmattan

och sedan hoppar man till scenen.

 

8. Man ska skriva ett manus i nutid skrift och inte i dåtid skrift.

 

9. Budskapet

 

Övrigt.

 

Man kan aldrig beskriva känslor eller hur karaktären känner sig i manuset.

Skriv aldrig vad det ska vara för musik det sköter musiksättaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har ju koll redan : )

Kortfattat: Du skriver bara sånt du kan filma, sånt du kan rikta kameran på. Exempelvis, man skriver inte att någon saknar någon, utan att personen tittar på ett kort och gråter.

 

I manuset skriver du sådant du behöver för att berätta historien, måste det stå kläder så skriver du det.

En scen kan pågå i flera rum, exempelvis: tänk ett par som bråkar, mannen packar en väska och går från rum till rum med kvinnan efter sig som försöker övertala honom att stanna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hänger inte riktigt med i frågan. Gällde det att utveckla nummer "9. Budskapet" i listan?

 

Ok, här får vi se upp med att jämställa engelskans "theme" (tema) med endast budskap. Ordet theme har flera bottnar:

 

- Vad berättelsens diskurs handlar om

Detta är budskapsdelen i ett theme, exempelivs ett drama om högmod, en komedi om brott och straff, en äventyrsfilm om en person som måste bryter upp med sin mamma/pappa för att bli vuxen etc. etc.

 

Men det är också:

- En distinkt karaktäristika som återkommer under berättelsens gång

Detta är den tematiska delen i ett theme. Kan vara en slogan/catchphrase/citat, en gimmick, ett musikaliskt stycke, en viss handling karaktären utför, en symbol (som i sin tur kan vara djur, färger, eller vad som helst)... Gärna i kombination.

 

Once Upon A Time In The West är ett briljant exempel på användandet av theme för att driva en handling framåt. Det finns andra tydliga exempel i James Bond, Rocky, Hitchcock's Fåglarna - eller i princip vilken annan Hitchcockrulle som helst. Sök "plot device" så hittar du massor med exempel hur man i olika filmer använder sig av det ur ett tema.

 

 

Vad gäller det här:

Man kan aldrig beskriva känslor eller hur karaktären känner sig i manuset.

Skriv aldrig vad det ska vara för musik det sköter musiksättaren.

Tja.

 

Man kan absolut beskriva känslor visuellt; någon gråter (sorg), drämmer näven hårt i bordet (ilska), skrattar så den trillar av stolen (glädje) osv. Handlingar, miljöer och symboler är bra verktyg för att beskriva känslor. Men man kan inte skriva inre känslor på samma sätt i ett filmmanus som i en skönlitterär roman. En (V.O.) med inre monolog kan hjälpa men det anses vara ett väldigt fult knep.

 

Musik kan man alltid föreslå. "På radion spelas glad musik som påminner om [...].". Och om det är något som definitivt ingår i storyn, att den inte skulle funka utan just detta musikstycke, så ska man såklart skriva in det - men då ska man vara medveten om det, vad det har för konsekvenser. Det är inte alltid av ondo att vara specifik med låtvalet, men gör det inte slentrianmässigt "för att jag gillar den".

Länk till kommentar
Share on other sites

Tema är ett ganska stort begrepp, det kan delvis innefatta vilken genre det handlar om, (exempelvis historisk biografi) samt mer vad själva filmen handlar om (exeplelvis hämd, eller blod är tjockare än vatten).

Teta dig själv, ta vilken film helst och analysera temat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hänger inte riktigt med i frågan. Gällde det att utveckla nummer "9. Budskapet" i listan?

 

Ok, här får vi se upp med att jämställa engelskans "theme" (tema) med endast budskap. Ordet theme har flera bottnar:

 

- Vad berättelsens diskurs handlar om

Detta är budskapsdelen i ett theme, exempelivs ett drama om högmod, en komedi om brott och straff, en äventyrsfilm om en person som måste bryter upp med sin mamma/pappa för att bli vuxen etc. etc.

 

Men det är också:

- En distinkt karaktäristika som återkommer under berättelsens gång

Detta är den tematiska delen i ett theme. Kan vara en slogan/catchphrase/citat, en gimmick, ett musikaliskt stycke, en viss handling karaktären utför, en symbol (som i sin tur kan vara djur, färger, eller vad som helst)... Gärna i kombination.

 

Det sistnämnda är väl snarare motif om du frågar mig. Vilket i sin tur fortfarande är kopplat till 'theme'.

 

Motif - Wikipedia, the free encyclopedia

any recurring element in a story that has symbolic significance or the reason behind actions

a repeated theme or pattern

 

När jag har diskuterat tema har jag alltid använt mig av en ganska simpel reducering av termen: det underliggande konceptet/filosofin din berättelse handlar om och/eller egentligen vill lyfta fram/diskutera. Tror dessutom man hade kunnat argumentera att 'theme' är 'story'/fabula ( Fabula and syuzhet - Wikipedia, the free encyclopedia )

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har rätt Mr.A, det sistnämnda beskriver snarare motif än Theme, som dock uteslutande(?) används för att bygga upp ett Theme (eller?).

 

Dock blir begreppen väldigt synonyma ibland: ledmotiv/Theme Song till exempel., där gränsen inte känns knivskarp även om även dessa är olika

 

Eftersom begreppet Theme är lätt filosofiskt kan det te sig svårförstått, typ man märker direkt om det saknas men har svårt att sätta fingret på det.

 

Ett annat relaterat begrepp är ton, men det upplever jag som mer känslomässigt uttryck än filosofiskt laddat. Glad, rå, dystopisk, lättsam, djup osv, men även det används för att stärka berättelsens DNA. Sätter färgskalan på temat?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har rätt Mr.A, det sistnämnda beskriver snarare motif än Theme, som dock uteslutande(?) används för att bygga upp ett Theme (eller?).

 

Dock blir begreppen väldigt synonyma ibland: ledmotiv/Theme Song till exempel., där gränsen inte känns knivskarp även om även dessa är olika

 

Eftersom begreppet Theme är lätt filosofiskt kan det te sig svårförstått, typ man märker direkt om det saknas men har svårt att sätta fingret på det.

 

Ett annat relaterat begrepp är ton, men det upplever jag som mer känslomässigt uttryck än filosofiskt laddat. Glad, rå, dystopisk, lättsam, djup osv, men även det används för att stärka berättelsens DNA. Sätter färgskalan på temat?

 

Ja men precis.

 

Motif = Förekommande element och/eller tema.

 

Ton tycker jag är mer som du säger, ja. Berättelsens "humör". Blade Runner och Bicentennial Man behandlar snarlika teman, men har olika ton.

 

Ett annat sätt att se på tema kanske är som din berättelses "filosofiska/moraliska utgångsläge"

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...