Gå till innehåll

[NAB] Blackmagic Production Camera 4K & Pocket Cinema Camera


Tolin

Recommended Posts

Deras hemsida verkar ju ligga nere pga trafiken, men bilden talar för sig själv

 

 

Blackmagic Production Camera 4K

4K Upplösning

Super-35 Sensor

Global shutter

Cinema DNG RAW och ProRes

 

etc etc

Tror vi börjar gå mot en rolling shutter-free era.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/04/blackmagicbreak-1365406617.jpg

 

Pocket Camera versionen såg inte hemsk ut den heller, men namnet lär man inte skryta alltför mycket med om man skulle hamna med den på en inspelning.

 

 

Blackmagic Design Announces Blackmagic Production Camera 4K

Professional 4K production camera features large Super 35 size sensor with professional global shutter, EF mount optics and high quality ProRes 422 (HQ) file recording

 

NAB 2013, Las Vegas, USA - April 8, 2013 - Blackmagic Design today announced Blackmagic Production Camera 4K, a new high resolution 4K digital film camera with an innovative large Super 35 size sensor with professional global shutter, combined with precision EF mount optics and high quality Apple ProRes 422 (HQ) file recording for only US$3,995.

 

Blackmagic Production Camera 4K will be demonstrated on the Blackmagic Design NAB 2013 booth at #SL218.

 

The latest high end televisions and video projectors support Ultra HD, which is four times the resolution of regular HD video. The Blackmagic Production Camera 4K shoots to high quality compressed CinemaDNG RAW and ProRes 422 (HQ) files in 4K, giving customers a complete solution to shoot the most amazing high resolution music videos, episodic television production, television commercials, sports, documentaries, news stories, interviews and feature films.

 

The new Blackmagic Production Camera 4K also supports the new 6G-SDI video connection out so it can be used on live video production.

 

Blackmagic Production Camera 4K has been designed with portability and durability in mind. With standard connections and an internal battery packed inside a beautiful machined aluminum design, the Blackmagic Production Camera 4K will easily handle the rigors of location work. A high resolution LCD display shows settings such as shutter speed, color temperature, aperture and timecode in an easy to read status strip. The built in capacitive touchscreen offers direct access to menus with a touch of the finger and allows changing settings such as recording format, shutter angle and more. The touchscreen also allows users to enter important metadata that is compatible with popular video editing software including Final Cut Pro X.

 

With a large Super 35 size sensor, cinematographers get familiar framing and behavior from the lenses they already own. This camera sensor features a global shutter and its large size allows minimal crop factor so cinematographers get nice wide angle shots from their wide angle lenses. When working in HD customers can use the high resolution images to reframe and zoom into shots without any quality loss.

 

With the built in EF compatible lens mount there is a wide choice of optics to take advantage of the large Super 35 size sensor without cropping. Cinematographers get the choice of the world's most amazing optics from leading lens crafters like Canon, Zeiss and more, with full electronic control. The EF compatible lens mount means customers are not locked into a specific lens and even professional cinema lenses with EF mount with professional rails and follow focus accessories can be used.

 

The Blackmagic Production Camera 4K easily captures 4K in compressed CinemaDNG RAW and ProRes 422 (HQ) using the built in high speed SSD recorder. Once the shoot has wrapped, the disk can be connected to a computer for editing or color correction of the shots straight from the disk, which can be formatted in either HFS+ or ExFAT for Mac and Windows compatibility. In addition to the regular CinemaDNG RAW format, Blackmagic Design will also implement a QuickTime wrapper for the open standard CinemaDNG and companion codec, allowing the camera to record in a format that allows RAW editing in popular editing software.

 

The wide dynamic range of the Super 35 sized sensor can be mapped into the quantizing range of the file so you can color grade shots to allow greater detail in highlights and shadows. When working fast, the customer can also record to regular Rec. 709 video files.

 

Blackmagic Production Camera 4K uses standard connections, so customers do not need to worry about sourcing custom cables. The camera features 6G-SDI output that can be down-converted to HD or used for amazing quality Ultra HD video. In addition, the device includes a built-in Thunderbolt port and UltraScope software for real time waveform monitoring. For audio you get 1/4” jack mic/line inputs plus 12V to 30V DC input, a 3.5mm headphone socket and LANC remote control. And with a built-in uncompressed audio recorder you can eliminate post audio synching altogether.

 

“Customers have been asking us to design a camera with global shutter and a large sensor. With the Blackmagic Production Camera 4K we have delivered that, plus the high resolution needed for the latest Ultra HD production work,” said Grant Petty, CEO, Blackmagic Design. “This is a very exciting camera and it produces amazing looking pictures that we are sure everyone will love. It’s going to allow Ultra HD programming to be simple and easy!”

 

Blackmagic Production Camera 4K Key Features

• Large high resolution 4K Super 35 mm sized sensor with superior handing of image detail.

• Professional global shutter for smooth pans and image motion.

• Wide 12 stops of dynamic range allows capture of increased details for feature film look.

• Compatible with extremely high quality EF mount lenses.

• Built in SSD recorder allows long duration recording onto solid state disks.

• Open file formats compatible with popular NLE software, such as Apple ProRes and compressed CinemaDNG 12 bit RAW. No custom file formats.

• Features all standard connections, including jack mic/line audio in, 6G-SDI output for monitoring with camera status graphic overlay, headphone mini jack, Thunderbolt, LANC remote control and standard DC 12 power connection.

• Built in touch screen LCD for camera settings and metadata entry compatible with popular video editing software including Final Cut Pro X. 

• Supports Ultra HD and 1080HD resolution capture in 23.98, 24, 25, 29.97 and 30 fps.

• Includes UltraScope software for live scopes via the built in Thunderbolt connection.

• Includes DaVinci Resolve color grading software.

 

Availability and Price

Blackmagic Production Camera 4K will be available in July for US$3,995 from Blackmagic Design resellers worldwide.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pocket-varianten känns ju helt klart intressant, och går att rättfärdiga ekonomiskt, även för ambitiösa amatörer (undertecknad). Återstår att se om den kommer i närheten av detaljrikedomen i bilden, som fanns hos första BMCC.

 

I vilket fall så gynnar det ju alla (de flesta) när företag trycker fram (trycker ihop?) tekniken, bland produkter som frilansare, mindre företag och så kan införskaffa sig. Det absolut mest intressanta med denna utveckling är dock hur de mer etablerade (DSLR) tillverkarna kommer att anpassa sig till detta. De som fokuserar på mer high-end konsumentelektronik. Utvecklingen sker ju så sjukt snabbt nu, så de närmaste 10 åren kommer nog att bjuda på en del. För det kan ju vara lite samma marknad så som pocket-kameran där. Även om den känns väl avskalad, och lite av en reservkamera, som nämns i artikeln Tolin länkade, så kommer det garanterat att dyka upp mer kompletta varianter i sinom tid.

 

Kul att du postade det!

Länk till kommentar
Share on other sites

Pocket-varianten känns ju helt klart intressant, och går att rättfärdiga ekonomiskt, även för ambitiösa amatörer (undertecknad). Återstår att se om den kommer i närheten av detaljrikedomen i bilden, som fanns hos första BMCC.

 

Det är samma sensor som i Cinema-kameran. Pocket-kameran spelar bara in i ProRes till att börja med även om de skriver att komprimerad RAW kommer längre fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

...Det absolut mest intressanta med denna utveckling är dock hur de mer etablerade (DSLR) tillverkarna kommer att anpassa sig till detta...

Jag tror att de etablerade (DSLR) tillverkarna kommer gå samman och skåpa ett ny företag och köpa BMCC 10 gånger värden, stympa BMCC till små delar. De vet att det ta flera år att skåpa ett företaget till den fungerade nivå dät BMCC befinner sig nu, de kommer behålla de aktiv patent, worst scenario.

BMCC kommer inte att klara efterfrågan och skåpa en effektiv företag med den pris nivå de nu kör med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är samma sensor som i Cinema-kameran. Pocket-kameran spelar bara in i ProRes till att börja med även om de skriver att komprimerad RAW kommer längre fram.

 

Absolut, det är ju just det, hur det komprimerade raw-formatet kommer att stå sig mot det okomprimerade. Att skillnaden finns råder det antagligen inga tvivel kring, men hur stor den är, är ju vad som är intressant. Och hur den sedan kommer ställa sig mot kameror på samma prisnivå. Jag kan tänka mig att den här kameran kommer attrahera många som publicerar på nätet. När den nött sig in på marknaden lite dvs. Om den slår igenom (reser mycket hypoteser här). Och om det kommer göra någon skillnad för dessa, eller om det snarare är för de med högre kvalitetskrav som påverkas av skillnaden mellan output:arna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är samma sensor som i Cinema-kameran. Pocket-kameran spelar bara in i ProRes till att börja med även om de skriver att komprimerad RAW kommer längre fram.

 

De har tydligen valt en annan tillverkare till Pocket och 4K versionerna - så den kanske skeppar inom rimliga tider.

Länk till kommentar
Share on other sites

De har tydligen valt en annan tillverkare till Pocket och 4K versionerna - så den kanske skeppar inom rimliga tider.

 

Nja, BM tillverkar allt själv förutom just sensorn, och sensorn i Pocket-versionen är densamma som i BMCC och därmed från samma tillverkare. Super 35 ish sensorn i 4K kameran är från annan tillverkare men resten utan kameran, precis som övriga kameror, tillverkas av BM.

 

[EDIT]

Min mobil gillar inte att visa Quotes så missade att du verkar syftat på sensorn, Max. Men som sagt, sensorn i Pocket-modellen är densamma som den i BMCC och även från samma tillverkare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt denna intervju har de en annan tillverkare av sensorn i de nya kamerorna (om jag fattade rätt): NAB 2013: The new Blackmagic Cinema Cameras by Scott Simmons

 

//Max

 

Nix, ny tillverkare vad gäller 4K sensorn (Vart mycket snack om hur de jobbar på att få den att matcha BMCC sensorn så nära som möjligt).

Tillverkaren av BMCC-sensorn äger ju själva sensorn i sig (BM har endast varit med och tagit fram den) så de kan inte byta tillverkare utan att förlora sensorn (Men jag misstänker att de lär vända sig till den nya tillverkaren för framtida produktutveckling).

 

[EDIT]

Såg precis på videon och förstår vad du menar.. Han talar om sensorn i Pocket-kameran som en "ny sensor liknande den i BMCC", men enligt Brawley och flera uttalanden på BM-forumet är det samma sensor de tagit från BMCC kameran och anpassat till Pocket-kameran, och det låter i mina öron mer logiskt än att ha tagit fram två helt nya sensorer (varav en är "så gott som identisk" till BMCC-sensorn).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har har inte hängt på några forum, så det låter ganska rimligt. Kan dock tänka mig att detta blivit rätt dyrt för den ursprungliga sensortillverkaren då tillverkare av BMD's kaliber rimligen har ganska ordentliga klausuler för förseningar.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag har bestämt mig för att vara optimist från och med nu och tro att Pocket Camera kommer i Juli.

Betatestaren verkar tror det ska gå vägen, Cinema Camera EF finns på hylla sedan ca två veckor och MFT-versionen skeppas i stora volymer med krympande kö och Blackmagic själva känns beslutsamma.

 

Firar min omvända inställning med att se om alla testvideos med Pocket Camera,

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jag har bestämt mig för att vara optimist från och med nu och tro att Pocket Camera kommer i Juli.

Betatestaren verkar tror det ska gå vägen, Cinema Camera EF finns på hylla sedan ca två veckor och MFT-versionen skeppas i stora volymer med krympande kö och Blackmagic själva känns beslutsamma.

 

Firar min omvända inställning med att se om alla testvideos med Pocket Camera,

 

Känns som jag alltid blir lite besviken när jag ser dessa testvideos eftersom jag sällan tycker de är speciellt bra plåtade. Man får liksom ignorera det och tänka på hur kameran fixar olika situationer och försöka översätta det till hur det skulle kunna se ut. Bokade för övrigt en också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som jag alltid blir lite besviken när jag ser dessa testvideos eftersom jag sällan tycker de är speciellt bra plåtade. Man får liksom ignorera det och tänka på hur kameran fixar olika situationer och försöka översätta det till hur det skulle kunna se ut. Bokade för övrigt en också...

Du får ta o kolla på vår kortfilm. klar nästa vecka. då vet du vad en BMCC kan göra iallafall. Dom andra vore inte skilja sig allt för mycket.

 

Här ser du par stillbilder.

 

http://www.pablofernandez.se/The_Bag_Still_7.jpg

 

http://www.pablofernandez.se/The_Bag_Still_6.jpg

 

http://www.pablofernandez.se/The_Bag_Still_5.jpg

 

http://www.pablofernandez.se/The_Bag_Still_1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ta o kolla på vår kortfilm. klar nästa vecka. då vet du vad en BMCC kan göra iallafall. Dom andra vore inte skilja sig allt för mycket.

 

Här ser du par stillbilder.

[/img]

 

Snyggt, hur har ni ljusast eller är det befintligt ljus?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack. Kul att ni gillar det. Jag håller med om att man bara blir besviken när mar Youtubar "BlackMagicCamera".

Bara massa crap dyker upp. Inte så bra PR för kameran tyvärr.

 

 

Nice Pablo! Den sista bilden ställer förmodligen höga krav på kameran, gillar den bilden mycket. Tror du resultatet hade blivit likt med samma inställningar, ljud och objektiv med pocket-varianten?

Ja. Det tror jag. Den har också 13 stops dynamic. Enda skillnaden hade varit att man hade kört 1080P istället för 2.5K

 

 

Snyggt, hur har ni ljusast eller är det befintligt ljus?

Mvh /Pontus w

 

Det kommer självklart in lite ljus från dörren men vi har ljussatt med LED lampor. dom är gömda uppe till vämster om skådisarna samt lättning och en blå Rim på killen som inte har dörren bakom sig

 

 

Pablo har du gjort några jämförelser med 5dmk3 raw? Eller inte testat?

Jag har bara jämfört med 5D Mk3 med lite högre bitrate (m. Magic Lantern) men inte mot Canons RAW. Antar att det är ganska likt.

 

Däremot har jag jämfört med Red Epic material och jag tycker Black Magic Kameran har bättre dynamic. Tyvärr var det inte samma material så det går inte att säga 100% men jag märker att överexponerade himlar och highlight går väldigt lätt att få tillbaka med BMCCn medans inte lyckas lika lätt med Red materialet.

Om man tittar ut mot dörren så märker man att det är många stops skillnad mellan vad vi hade inne i lokalen och vad som fanns ute i soliga stockholm. Och ändå. om jag drar ner highlight på BMCC materialet så har jag full teckning utanför.

 

Kolla bilden nedan. ( i vårt fall ville vi ha det utfrätt eftersom vi ville få en känsla av att dom är i sin egen lilla värld. Annars kunde man se folk gå förbi osv.

 

Så mycket dynamik har jag aldrig upplevt varken med RED eller Alexan.

OBS. så som det ser ut i gradade versionen högre upp (Utfrätta fönster), så såg det ut i kameran och i videofilen när jag spelade upp på datan.

Med andra ord, stor chock när jag drog ner highlight för att se hur mycket den lyckats fånga av det som fanns utanför dörren. Allt fanns där. Amazing!!!!

 

http://www.pablofernandez.se/The_Bag_HighLights.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det alltså molnfritt ute, i så fall är det ju rätt otroligt!

Hur upplever du kamerans ljuskänslighet, hur skulle kameran t.ex. fixa inomhus utan lampor en molnig vinterdag?

Ja. det var molnfritt ute.

Har inte gjort riktiga tester för att kunna ge bra svar. Men känns som att den funkar bra i mörka miljöer med tanke på att det var ganska mörkt där vi filmade kortfilmen. Dessutom hade vi svarta väggar. och ljussatte bara med några få LED paneler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...