Gå till innehåll

Spara materialet direkt på datorn istället för minneskort?


flowlops

Recommended Posts

Hej,

 

Sitter och leker med min Canon EOS 550D och har lite planer på att göra en timelapse ikväll, men jag har just nu väldigt ont om minne på mitt kort och undrar om jag direkt kan spara materialet på datorn via Canon Utility eller liknande program?

 

See'ya

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns program spelar in till dator via usb men inte i full upplösning vad jag vet.

 

Varför inte kopiera filerna från minneskortet till datorn via USB-sladden så att du kan ta bort dem från minneskortet sedan och mer plats?

Länk till kommentar
Share on other sites

"Tethered shooting" över USB: ska finnas lösning för det i Canons eget Utility-program, men även i Adobe Lightroom 4 (som även borde kunna processa bilden direkt): Tethered camera support | Lightroom 4, 3

 

Googla för fler köpealternativ.

 

Om du är händig i något scriptspråk kan du säkert skriva ihop ett enkelt shellscript som flyttar filerna till datorn var x:te minut, utan behov av köpelösning. Vid en längre timelapse är det bra med en helt obemannad lösning, som inte riskerar att avbryta processen på grund av den mänskliga faktorn. (Läs: råka glömma tömma kortet. *ooopsie*)

Ah, och glöm inte att stänga av alla 'smarta' energisparfunktioner på datorn du kopplar kameran till.

 

Om du kör ML kan du även sätta igång Trap Focus och annat bus som är bra vid timelapse, ifall det passar i kompositionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...