Gå till innehåll

Det sista ordet


egzoon

Recommended Posts

Tjena.

Det här är mitt första manus någonsin. Det är kanske inte ett så traditionsenligt manus men jag ville prova o skriva något och se vad som kom fram. Jag hoppas någon intresserad vill läsa den och ge mig kritik. Det är inte en lång berättelse utan jag vill bara testa lite grann och få skrivet lite.

 

Själva idén är simpel, handlar om en krigsförbrytare som är på väg mot Haag och ska bli dömd för sina brott. En soldat sitter med den här krigsförbrytaren och de börjar prata. Soldat karaktären är tänkt att det ska kunna vara precis vem som helst, du, jag eller vilken person som helst som sitter och lyssnar på den här krigsförbrytaren, därför har jag valt att inte namnge någon.

 

PS. Det är en first draft ;)

Det sista ordet.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick ett gott första intryck av formateringen. Glöm inte att alltid ha kontaktuppgifter på första sidan. E-post räcker.

 

Första stycket:

"En holländsk patrull med en bepansrad bil i mitten kör mot

skymningen. Inuti den bepansrade bilen förs en

krigsförbrytare mot staden Haag för att ställas inför den

den internationella brottsmålsdomstolen. I baksätet sitter

en soldat som vaktar krigsförbrytaren. Efter en lång tystnad

bryter krigsförbrytaren tystnaden."

 

Bit för bit:

 

"En holländsk patrull med en bepansrad bil i mitten kör mot skymningen."

Scenen är INNE i bilen (INT.). Lägg istället till en scen före där vi ser helheten.

 

"Inuti den bepansrade bilen förs en krigsförbrytare mot staden Haag för att ställas inför den den internationella brottsmålsdomstolen."

Det vi SER är en man/kvinna sittande i en bil. Vi SER inte att denne man/kvinna är en krigsförbrytare, eller att de är påväg till Haag osv. Skriv vad vi ser och hör. Nu framgår det inte ens vad det är för kön på personen eller vilket intryck han/hon gör. Är hen trött, pigg, sliten, pompös, rädd?

 

"I baksätet sitter en soldat som vaktar krigsförbrytaren."

Var sitter kriggsförbrytaren? I framsätet? I baksätet? Jag trodde att en "bepansrad bil" var en sån där "lastbil" med plåtlåda bak för fångtransporter och att de då satt mitt emot varandra. Men nu finns där ett baksäte. . .

 

"Efter en lång tystnad bryter krigsförbrytaren tystnaden."

Här kommer en liten klurig sak med manus. Du har skrivit inledningen kompakt och vi är kanske tio sekunder in i filmen. Vi har inte ens hunnit se karaktärerna ordentligt. Så någon lång tystnad har vi ännu inte hunnit med. Låt det dröja lite, även i text, innan dialogen börjar. Berätta vad vi ser, vad det är för människor som sitter tillsammans.

 

 

Sen ska alla karaktärer skrivas med STORA BOKSTÄVER första gången de är med.

 

Det är också en fördel att ge karakärerna namn, även om vi som åskådare inte kommer att få höra dem. Det underlättar för läsaren att relatera till personen och det är också trevligare för skådespelaren som ska gestalta karaktären har jag förstått.

 

"Medan chauffören står vid öppningen låser soldaten upp

kedjorna som sitter fast i bilen och ställer upp

krigsförbrytaren. Soldaten går bredvid krigsförbrytaren och

och chauffören tar tag i hans andra och hjälper honom ner."

Ställer kedjorna krigsförbrytaren upp? Det är det det står. Sen har det inte framgått att han/hon var fastlåst tidigare. Och det står inte att soldaten och chauffören tar tag i hans armar.

 

Det känns lite som du har en väldigt klar bild av vad det är för bil och hur det ser ut, som du inte helt och fullt lyckas vidarebefodra till läsaren. Det behövs inte en massa detaljer, bara några grundläggande drag som målar en bild som sen fungerar för resten av scenen. Som det är nu - för mig - sitter de först bredvid varandra i baksätet på en bil, för att sen sitta fastlåst i ett fordon som är tillräckligt högt för att han ska behöva gå NER ur det.

 

 

Du måste jobba mer med ditt språk. Det finns ett antal grammatiska fel han/honom, de/dem. Det ser ovårdat och slarvigt ut på ett sätt som bara faller tillbaka negativt på dig själv.

 

 

För att vara ditt första manus är historien intressant och jag tror att det finns potential här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara fråga.. Varför skulle det vara så viktigt med kontaktuppgifter på manuset? Visst, om det är något man ska skicka till någon så är det ju bra, men knappast något krav om man ska göra filmen på egen hand.

 

Väldigt estetiskt fult med en e-mail på första sidan. Ett manus ska vara snyggt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Epost är ett alldeles utmärkt sätt att kommunicera. Hellre det än en postaddress som man inte kommer använda.

 

Jag började skriva feedback men blev avbruten (har ett vanligt jobb att sköta ;-), pastar in det ändå trots att det i princip säger samma sak som Désirée redan påpekat:

 

 

Din öppningscen:

INT. BEPANSRAD BIL - SKYMNING

En holländsk patrull med en bepansrad bil i mitten kör mot

skymningen. Inuti den bepansrade bilen förs en

krigsförbrytare mot staden Haag för att ställas inför den

den internationella brottsmålsdomstolen. I baksätet sitter

en soldat som vaktar krigsförbrytaren. Efter en lång tystnad

bryter krigsförbrytaren tystnaden.

 

Du måste uttrycka dig annorlunda för att göra detta filmbart.

 

- Hur ser vi att det är en holländsk patrull? Hur ser vi att det är en krigsförbrytare? Och att de är på väg mot krigstribunalen i Haag?

Du måste visa det, inte berätta det.

 

Kanske så här:

EXT. MOTORVÄG - NATT

En bepansrad MILITÄRJEEP kör förbi i hög hastighet.

 

INT. MILITÄRJEEP - PASSAGERARUTRYMME

En VAKTSOLDAT (40), med holländsk flagga på armen kollar patronerna i magasinet på sitt gevär och skjuter in det på sin plats med ett KLICK.

 

Bredvid honom sitter en man i handklovar och orange dräkt. Han är storväxt, orakad, en KRIGSFÖBRYTARE (30) på väg mot sitt öde*.

 

GENOM VINDRUTAN

En stor upplyst trafikskylt, "DEN HAAG 25", passerar förbi.

 

* En unfilmable, men i en karaktärsintroduktion kan man ibland kosta på sig en liten sådan ifall den bidrar till att beskriva karaktären, dess sätt och situation.

 

Tycker din dialog tenderar att vara för exponerande. Den talar om för mycket vad som händer och vad som kommer hända. Låt publiken få gissa lite och lägga pusslet själv.

 

I övrigt, läs och begrunda Désriées inlägg. Där finns mycket matnyttigt att hämta!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack som fan för all respons, hjälpsamt som fan.

 

Désirée, du har helt rätt när det kommer till det här med att jag ser hela bilden klart i mitt huvud, och jag ser väldigt tydligt så här i efterhand att det är väldigt förvirrande. Det jag menar med den här "bepansrade bilen" är såklart en militärjeep som daac har fyllt i. Jag ska ta till mig de ni skrivit och ändra på den lite. Är det okej om man lägger upp den i denna posten igen? Bara för ytterligare feedback?

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bara fråga.. Varför skulle det vara så viktigt med kontaktuppgifter på manuset?

 

Om någon som läser manuset gillar det, och vill göra en film av det, så är det väl ändå trevligt om de kan kontakta dig?

 

 

Väldigt estetiskt fult med en e-mail på första sidan. Ett manus ska vara snyggt!

 

Manus är skrivna i Courier. De kan aldrig bli snygga.

 

För övrigt är det brukligt att skriva kontaktuppgifter nere till höger på sidan, och jag ser heldre att jag kan bli kontaktad angående mitt manus, än att ett estetiskt vackert manus aldrig blir producerat för ingen vet hur man ska kontakta författaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack som fan för all respons, hjälpsamt som fan.

 

Vänligen håll ett vårdat språk, för helvete ;) . Men trevligt om det var behjälpligt.

 

Är det okej om man lägger upp den i denna posten igen? Bara för ytterligare feedback?

 

Ja, det är helt rätt tänkt. Låt helst den första versionen ligga kvar och hänvisa till att det finns en nyare version längre ner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om någon som läser manuset gillar det, och vill göra en film av det, så är det väl ändå trevligt om de kan kontakta dig?

 

 

 

 

Manus är skrivna i Courier. De kan aldrig bli snygga.

 

För övrigt är det brukligt att skriva kontaktuppgifter nere till höger på sidan, och jag ser heldre att jag kan bli kontaktad angående mitt manus, än att ett estetiskt vackert manus aldrig blir producerat för ingen vet hur man ska kontakta författaren.

 

 

 

Klart att man skall kunna bli kontaktad. Men om man tänker lite så håller man själv koll på vart man skickar det och skickar då givetvis med kontaktuppgifter i mailet/brevet.

 

Manus ska inte slängas runt hej vilt. Inte om man respekterar sitt arbete iaf.

 

Och sen när skulle huruvida Courier är fult eller ej vara något annat än en smaksak? Du skrev ju först att ett manus aldrig kan bli snyggt och sedan att du hellre föredrar ett med kontaktuppgifter än att det är snyggt. Hur var det nu? :p

 

 

Nog om detta. Tydligen har vi vitt skilda åsikter i just detta ämne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart att man skall kunna bli kontaktad. Men om man tänker lite så håller man själv koll på vart man skickar det och skickar då givetvis med kontaktuppgifter i mailet/brevet.

 

Manus ska inte slängas runt hej vilt. Inte om man respekterar sitt arbete iaf.

 

Du skickar manuset till officiella kontaktmailen på ett stort produktionsbolag som vidarebefodrar manuset till en producentassistent som läser det och i tur vidarebefodrar manuset till producenten i fråga och vips var mailets ursprung som bortblåst -- Eller ännu värre om någon printar ut manuset; Har du inga kontaktuppgifter där så hamnar det snabbt på villovägar.

Namn och mailadress är det minsta du bör ha på manusets förstasida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skickar manuset till officiella kontaktmailen på ett stort produktionsbolag som vidarebefodrar manuset till en producentassistent som läser det och i tur vidarebefodrar manuset till producenten i fråga och vips var mailets ursprung som bortblåst -- Eller ännu värre om någon printar ut manuset; Har du inga kontaktuppgifter där så hamnar det snabbt på villovägar.

Namn och mailadress är det minsta du bör ha på manusets förstasida.

 

Beror givetvis på vart man skickar det och vad för typ av produktion det gäller. Om det är som fallet du beskriver, så ja, då är det väl att rekommendera. Tycker dock inte att det behöver vara standard för alla manus som skrivs.

 

Antar att jag är lite icke-objektiv då produktionen jag håller på med f.n. är indie och manus bara läses av de allra närmst inblandade.

 

Ursäkta till TS för lite halvt urspårad tråd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...